sunas
door sunas Jul 15, 2011 om 14:03
Geldzaken & recht

Deurubber kapot bij nieuwe wasmachine

Mijn buurvrouw heeft een nieuwe wasmachine (Whirlpool) van 3 maanden oud waarvan het deurrubber kapot is, Scheer & Foppen beweert dat daar geen garantie opzit.
Is dit juist, ik dacht dat daar ook garantie opzit, winkel beweert dat dat eigen schuld is, maar is dit niet omgekeerde bewijslast.
Heeft iemand een idee, bij voorbaat alvast bedankt voor de tips.

8626 5 Rapporteer

ol
door olympicton - Jul 15, 2011 om 15:01
63 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=sunas schreef op vrijdag 15 jul 2011, 14:03]Mijn buurvrouw heeft een nieuwe wasmachine (Whirlpool) van 3 maanden oud waarvan het deurrubber kapot is, Scheer & Foppen beweert dat daar geen garantie opzit.
Is dit juist, ik dacht dat daar ook garantie opzit, winkel beweert dat dat eigen schuld is, maar is dit niet omgekeerde bewijslast.
Heeft iemand een idee, bij voorbaat alvast bedankt voor de tips.

Tenzij er kleding in heeft gezeten met iets scherps erin, zoals een staneymes of zo, heeft zij uiteraard garantie op alle onderdelen, van 1 of meer jaar. SenF is de leverancier met wie zij de overeenkomst heeft gesloten, dus dienen zij de reparatie kosteloos uit te voeren.S enF kunnen niet verwijzen naar de fabrikant, omdat de garantie door de verkoper wordt geleverd.Die ziet dan maar de kosten bij fabrikant te verhalen. Dus zij moet zich niet laten afschepen. Laat S enF de afwijzing maar op schift stellen, dan kun U daarmee de fabrikant verzoeken te bemiddelen.En bij bezoek aan S enF niet alleen gaan[getuige] en naar de filiaalhouder vragen.
Of een klacht bij de Ombudsman[Vara] of consumentenbond.Of Radar of zo.
Succes, en hou ons op de hoogte.

birdies
door birdies - Jul 15, 2011 om 17:22
6104 Antwoorden / 31 Vragen

De 1e zes maanden ligt de bewijslast bij de verkoper. Voor meer info zie de folder van Consuwijzer.

Uit de folder: De eerste zes maanden staat u extra sterk
Gaat het product in de eerste zes maanden na aankoop kapot? Dan zegt de wet dat het product al niet goed was toen u het kocht. Wilt u van de verkoper een gratis reparatie of nieuw product? Dan staat u dus extra sterk. Maar de verkoper kan wel onderzoeken of u het product op een normale manier gebruikt hebt.

..
door ... - Jul 15, 2011 om 20:36
104 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom ging dit rubber kapot?

Een fabrieksfout is altijd onder garantie.

Een gebruikers fout nooit dus een scherp voorwerp is te zien na demonteren.
Als het een gietfout in het rubber is krijg je dus kosteloos een nieuwe dus hoe ziet het gat eruit?

edrick3
door edrick3 - Jul 15, 2011 om 20:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo sunas,

Van de site van S&F:

1. Wettelijk recht
U mag als consument verwachten dat een product geschikt is voor normaal gebruik. Hebt u binnen zes maanden na aanschaf van een apparaat een klacht, dan moeten wij aantonen dat het apparaat bij aanschaf deugdelijk was en anders de klacht kosteloos voor u verhelpen. Na die periode is het aan ú om aannemelijk te maken dat er ten tijde van de aanschaf iets mankeerde aan het apparaat (non-conformiteit). Indien dat voor u moeilijk is kunnen wij u hierbij helpen door onderzoek te (laten) doen. Blijkt dat er sprake is van een non-conformiteit dan kost dit onderzoek u niets, is er geen sprake van dan kunnen wij de kosten bij u in rekening brengen. Bij een gebleken gebrek bij normaal gebruik zal in beginsel de klacht kosteloos voor u worden verholpen. In bepaalde gevallen zijn de kosten na verloop van tijd geheel of gedeeltelijk voor u als klant. Dit zal het geval zijn als een reparatie de levensduur aanzienlijk verlengt of een apparaat na een bepaalde gebruiksperiode wordt omgeruild.

2. Fabrieksgarantie
Vaak geeft ook de fabrikant en/of importeur garantie op zijn producten, meestal 1 á 2 jaar. Dat gebeurt volgens zijn eigen voorwaarden – en die kunnen per product verschillen. Kijk goed naar de inhoud, de garantietermijn en uitgesloten situaties zoals ondeugdelijk gebruik of aan slijtage onderhevige onderdelen.
Als de fabrikant en/of importeur kan aantonen dat u zelf verantwoordelijk bent voor een defect, dan kunt u geen aanspraak maken op de garantie en zijn de kosten voor u. “S&F staat borg voor uw rechten als consument”

Bij de aflevering van het apparaat zou je de garantiebepalingen gekregen moeten hebben: Alle garantievoorwaarden van de fabrikant zijn bij het aangekochte product ingesloten.
Ik zou hier eens in kijken. Zijn de rubbers wellicht uitgesloten van garantie?

Met vr.gr.

ro
door ron530 - Jul 15, 2011 om 20:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In mijn beleving kijk je het wasgoed na of er nog iets in de kleding zit dus zonder achter gebleven zaken. Dat het manchet(deurrubber) gaat hemelen binnen de garantie moet een oorzaak hebben die vaak te maken heeft met verkeerd gebruik van de machine. vraagsteller is wat vaag wat betreft de precieze schade, een gat, of klemmen omdat de deur niet open gaat en zo het manchet kapot scheurt, is niet duidelijk.