Ma
door MartijnFCC Jun 25, 2021 om 16:49
Geldzaken & recht

Een huis schenken

Ik heb 20 jaar terug het huis van mijn vader geërfd. Samen met mijn broer en zus. Mijn zus woont in het huis. Ik wil het huis aan mijn zus schenken. Moet ik daarvoor naar de notaris? En wat doet de belasting?
Dank voor jullie antwoord.
Martijn.

1914 7 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 25, 2021 om 17:14
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Notaris? Ja,

Belasting? Weet notaris waarschijnlijk ook.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 26, 2021 om 09:33
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Schenkbelasting ja, Notaris niet persé nodig.

rj
door rjw Jun 26, 2021 om 10:32
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Maar wel handig om zaken goed te regelen. Er zijn familieruzies voor minder ontstaan.

jantje7
door jantje7 - Jun 25, 2021 om 18:42
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Eerst maar eens nagaan wie de laatste 20 jaar het onderhoud en dergelijke heeft betaald. Verder zal de woning getaxeerd moeten worden en bij de verkoopprijs moet weer rekening worden gehouden dat de verkoopprijs mede wordt bepaald door de bewoonde toestand. Een schenking aan een zus heeft in 2021 een belastingvrij bedrag van € 3.240,- en over de rest is een belastingpersentage van 20% die normaal door uw zus (kan ook door u) betaald zal moeten worden.

ma
door malty Jun 25, 2021 om 19:10
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het tarief boven de €3240 is 30% en boven €128.750 zelfs 40%.
De TS is voor 1/3-de eigenaar, dus 1/3-de van de taxatiewaarde.
De schenker kan de erfbelasting voor de zus betalen maar dat ziet de belastingdienst ook als een schenking en moet daarover ook schenkbelasting betaald worden.

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2021 om 19:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daarvoor moet u zeker naar de notaris.

En vergeet niet dat de schenkbelasting 30 tot 40 procent is, en geen 20.

Dus of dat schenken wel zo verstandig is? Laat u in ieder geval heel goed voorlichten.

ma
door malty - Jun 25, 2021 om 19:07
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Neem contact op met een notaris wat voor u beide de beste oplossing is.

Ma
door MartijnFCC - Jun 25, 2021 om 19:35
2 Antwoorden / 4 Vragen

Dank voor jullie antwoord,
Beter laten we het zoals het is....

jantje7
door jantje7 Jun 25, 2021 om 21:42
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Afhankelijk van jullie leeftijd. Eens komt toch de erfbelasting die betaald dient te worden.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 25, 2021 om 22:35
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Uw Zus is al 1/3 eigenaar dus  dat valt er buiten.

Bij  schenken,  jou deel kan maar jou broer, wil die hetzelfde?

Tegen  WOZ waarde van nu?

Wel kunnen beide broers   huur eisen en die later schenken en zo het huis afschrijven.
Dat mag en je mag  zo ook aflossen zodat zij volledig eigenaar word.

Maar heb je zelf en je broer nog erfgenamen?
Die willen ook graag 1/3 van  dat huis verdelen.

Een lastige klus  die veel geld kan kosten voor haar.

En als de  huizenmarkt weer normaal is geworden  pas dit uitvoeren.
Na de prijs explosie nu verkopen en schenken....  foute periode.

Ik reken op binnen enkele jaren zware dalingen  en instorten markt zodra de bouw  op gang is gekomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 26, 2021 om 09:31
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals ik het begrijp wilt u uw deel dat noirmaliter 1/3 van de erfenis zou zijn aan uw zus schenken.

Uiteraard kan dat maar het is uitermate zinvol om dat dan te doen middels een notriële akte maar dat behoeft niet per se, zie  https://www.metisnotarissen.nl/schenken-via-de-notaris-de-voordelen-van-een-schenkingsakte/ U dient hoe dan ook wel rekening te houden met schenkingsbelasting die geheven zal worden over de door u geschonbken waarde. Tabel tarieven schenkbelasting 2021

Waarde schenking Partner en (pleeg- of stief)kinderen bet ... Kleinkinderen en verdere afstammelingen ... Overige personen betalen over de waarde
€ 0 - € 128.750 10% 18% 30%
€ 128.751 en meer 20% 36% 40%
jun. 4 2021

jantje7
door jantje7 Jun 26, 2021 om 10:22
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Vastgoed als een (gedeelte) van een woning moet altijd via een notaris en moet ook in het kadaster worden vastgelegd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 26, 2021 om 14:01
16885 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. @JANTJE7: Dit is dit juist hoewel er sprake is van een schenking en geen verkoop. Daarom is het zinvol om hoe dan ook een notaris te benaderen voor advies.
Ook in dit geval dient een notaris aan tegeven dat de schenker bevoegd is om de schenking van een deel van de woning te doen.

Mijn antwoord was dus niet helemaal correct.