de
door defietsnaarhuis Sep 19, 2014 om 12:36
Geldzaken & recht

Ex schuldhulp hypotheek op 1 naam probleem door doorlopend krediet

Twee jaren geleden zijn we gescheiden. Mijn ex heeft een bipolaire stoornis, tijdens meerdere manische periodes heeft hij schulden gemaakt waardoor we destijds genoodzaakt waren een doorlopend krediet te nemen. Op dit moment staat hij onder bewind en men probeert hem de schuldhulpverlening in te krijgen. Vanaf de scheiding ben ik degene die de hypotheek en de aflossing van het krediet betaalt omdat mijn ex geen draagkracht had/heeft en ik uiteraard niet in de problemen wilde komen. Om de hypotheek alleen op mijn naam te krijgen is het enige dat in de weg staat het doorlopend krediet. De bewindvoerder heeft mij gevraagd afstand te doen van het regresrecht. Ik heb mijn twijfels of ik dit moet doen. De bewindvoerder gaat proberen een minnelijke schikking te treffen met de kredietverstrekker. Mijn ex heeft nog meer schulden maar ik weet (en wil het niet weten ook) waar en hoeveel dit is. Wie heeft tips voor mij, wat moet ik doen ?? Ik wil m'n huis NIET verkopen en ik heb een vast inkomen en zelf geen schulden. We hebben samen 2 kinderen waar ik de volledige zorg voor heb en ik krijg uiteraard ook geen alimentatie.

757 2 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2014 om 12:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik u was zou ik mijn vraag stellen op Rechtswinkel.nl, daar geven juristen antwoord op vragen (gratis). Want dit kan verstrekkende gevolgen hebben.

target
door target - Oct 2, 2014 om 14:26
297 Antwoorden / 3 Vragen

Ja ga naar de rechtswinkel.

=defietsnaarhuis schreef op vrijdag 19 sep 2014, 12:36: Mijn ex heeft een bipolaire stoornis, tijdens meerdere manische periodes heeft hij schulden gemaakt waardoor we destijds genoodzaakt waren een doorlopend krediet te nemen.

Mijn ex heeft nog meer schulden maar ik weet (en wil het niet weten ook) waar en hoeveel dit is.

Je stelt geen schulden te hebben maar daar zie je iets verkeerd. Ik ga er dan wel vanuit dat als het je nu inhaalt je ook in gemeenschap van goederen getrouwd was.

Het doorlopende krediet ben je samen aangegaan dus daar ben je samen per persoon 100% voor aansprakelijk.
Dat je man schulden aangegaan is al dan niet ontoerekeningsvatbaar doet niet ter zake. De schuld (d.c.) om de schulden te dekken is bewust aangegaan.

En wat de overige schulden betreft. Is hij deze na de scheiding aangegaan of ervoor?