an
door annekekoolen Apr 8, 2024 om 15:32
Geldzaken & recht

Heb eenmalig gedoneerd aan Stichting Hulphond en krijg nu brieven van ByMetis

Ik heb in het winkelcentrum in januari 2024 gedoneerd aan Stichting Hulphond, mijn gegevens genoteerd door 2 jonge mannen op laptop. In februari 2024 mijn donatie stopgezet. Echter nu krijg ik steeds emails en aanmaningen van ByMetis, organisatie die ik niet ken. Ze dreigen met gerechtsdeurwaarder en hoge kosten. Van mijn rekening wordt niets meer afgeschreven door Stichting Hulphond. Ben ik verplicht om te betalen terwijl ik dat niet wist en wat kan ik doen om dit gedoe te stoppen?
Graag uw advies in deze vervelende kwestie.

met vriendelijke groet,
Anneke Koolen

4226 11 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Apr 8, 2024 om 15:39
517 Antwoorden / Vragen

Hallo Anneke, ByMetis is een betaalde opzegservice.
U had zelf kostenloos op kunnen zeggen maar bent klaarblijkelijk bij deze 'service' terechtgekomen. Via Google bijvoorbeeld.
Ik vrees dat u dit moet betalen.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 8, 2024 om 15:42
7192 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt voor uitleg beter eerst uitleg vragen aan deze stichting:

https://www.hulphond.nl/contact/

sira
door sira Apr 8, 2024 om 19:18
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Die hebben waarschijnlijk het bewijs dat de TS het via ByMetis heeft opgezegd.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 8, 2024 om 19:26
7192 Antwoorden / 3 Vragen

Daar dacht ik ook aan.

Mabelle
door Mabelle - Apr 8, 2024 om 15:49
425 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt bij het opzeggen niet goed opgelet, want je hebt niet rechtstreeks bij St. Hulphond opgezegd, maar via het commerciële bedrijf ByMetis.

Zij hebben jou een dienst verleend (namens jou opgezegd) en die dienst willen ze voor betaald worden. Enige manier om dit te stoppen is zo snel mogelijk hun rekening betalen.

En voortaan opletten dat je zelf rechtstreeks bij het bedrijf of organisatie opzegt.

mahadma
door mahadma - Apr 8, 2024 om 15:49
11543 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft ingetoetst bij Google: opzeggen ....... De naam van stichting hulphond. U heeft op de door u te betalen bedrijf opdracht gegeven om de donatie te stoppen. Dat staat aangegeven en kost meestal 35 euro. Dit moet u betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 8, 2024 om 16:32
16855 Antwoorden / 202 Vragen

Aangepast antwoord:

Er is m.b.t. deze 'dienstverlener' op het i-net al veel te vinden zoals bijv. dit: https://radar-forum.avrotros.nl/internet-f24/het-bizarre-verhaal-rond-bymetis-metis-bv-t201656.html en ook veelzeggend dit: https://blog.opzeggen.nl/update-er-komen-weer-correcte-reviews-binnen-over-bymetis/

 U geeft aan dat u deze dienstverlener niet kent en gelet op de info die ik u hiervooor al gaf is mijn advies: niet betalen doch eerst om bewijs vragen waar men op baseert dat u hen heeft benut. Zo dat wel het geval zou zijn zou u zelf daarvoor een akkoord hebben moeten geven. Nogmaals niet betalen en u ook niet laten intimideren!

Zo men het lef heeft om zonder enig bewijs het op een invordering te laten aankomen is het wel zaak om indien men het voor de rechter durft te brengen u dan wel moet reageren dat u daar geen gebruik van heeft gemaakt om op te zeggen en er geen bewijs is . De kantonrechter zal dan negatief op de vordering beslissen. Zo u niet reageert loopt u het risico van een 'bij verstek' vonnis in uw nadeel.  P.s. vraag eventueel hulp bij - Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

sira
door sira Apr 8, 2024 om 17:04
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Dat lost het probleem niet op, maar stelt het alleen maar uit.

Ze heeft in februari opgezegd en 1 + 1 = 2

ne
door neodutchio Apr 8, 2024 om 17:07
5153 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe toevallig is het dat Bymetis wist dat TS stichting hulphond wilde opzeggen en dat ze heel toevallig ook nog eens alle informatie hadden liggen van TS.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 8, 2024 om 17:22
16855 Antwoorden / 202 Vragen

@SIRA, waarom zou het niets oplossen? Poot stijf houden (en ook advies vragen bij het Juridisch Loket kan toch geen kwaad?) Op nu toch betalen: .. daar is men bij die dienstverlener nu juist opo uit! (Mijn verwijzingen niet gezien? Bij Trustpilot zijn ere ook interessante en afgaande op o.a. het AVROTROS forum was m.b.t. reviews ook het 'een komen en gaan'van o.a. onterechte positive reviews.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 8, 2024 om 17:24
16855 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO, ook mogelijk de inhoud van de verwijzingen die ik gaf niet gezien? Afgezien daarvan, indien vraagstelster toch onbewust deze dienstverlenener zou hebben benut zal men tioch met bewijs moeten komen!.

rj
door rjw Apr 8, 2024 om 17:35
3263 Antwoorden / 5 Vragen

Goeie tip joh, HK. Gewoon bij alles doen. Iets bestellen bij Bol en laat Bol dan maar aantonen dat je wat besteld hebt. In het geval van TS is het zo overduidelijk dat ze zelf ByMetis heeft ingeschakeld dat het zoals anderen zeggen slechts uitstel van executie (met mogelijk veel hogere kosten) is.

De kans dat ByMetis een willekeurige claim stuurt naar iemand over iets wat die persoon toevallig ook nog gedaan heeft is natuurlijk nul. Geef gewoon een keer toe dat je iedere keer als je hier antwoord verkeerde antwoorden geeft waar je mensen alleen maar verder mee in de problemen helpt.

Ja
door JanvanAlles Apr 8, 2024 om 18:13
330 Antwoorden / 1 Vragen

Tjezus kreeft, jij past ook steeds keer op keer je vaak nergens op slaande reacties maar aan als je weet dat je weer eens dom loopt te knippen en plakken.  Hou daar eens mee op, met dat nutteloze knip en plakwerk en dan steeds weer terugkomen op je "antwoorden" werkelijk, dat voegt geen moer toe allemaal Heintje Davids (of tegenwoordig Gordon ;)
en nou ga je me weer rapporteren zeker, doe maar als je daat blij van wordt, man man man

sira
door sira Apr 8, 2024 om 19:10
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Heremietkreeft, op de site van ByMetis moet men een vragenlijst invullen (anders hadden ze nooit de privégegevens van de vraagstelster geweten) en aan het eind moeten er nog diverse vinkjes worden geplaatst,

Zie dit voorbeeld:
https://bymetis.nl/hellofresh

Iedere klager hier en op het forum van Radar, beweert dat ze niet van een opzegservice gebruik hebben gemaakt.
Als dat inderdaad zo zou zijn, betekent het dat de club die ze willen opzeggen de privégegevens doorspeelt aan ByMetis.
Dan zouden toch die clubs aangepakt moeten worden i.p.v. ByMetis? Maar zeg eerlijk, geloof je dat zelf?

sira
door sira Apr 8, 2024 om 19:26
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Heremietkreeft, lees ook de tekst die Marita heeft geplaatst en dan met name de laatste zin: "Onthoud dat je altijd direct en kosteloos kunt opzeggen bij Stichting Hulphond zelf".

Die lui werken heel transparant, ook de kosten worden genoemd, maar als niemand leest dan kun je dat ByMetis niet aanrekenen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 8, 2024 om 20:00
16855 Antwoorden / 202 Vragen

Gelet op alle reacties nu, ik baseerde mijn reactie (die aanvankelijk anders was) op dit:
https://nl.trustpilot.com/review/bymetis.nl
https://radar-forum.avrotros.nl/internet-f24/het-bizarre-verhaal-rond-bymetis-metis-bv-t201656.html

en vooiral ook deze met tip hoe te handelen:
https://blog.opzeggen.nl/gedupeerden-van-bymetis-nl-en-xpendy-com-kunnen-zich-nu-melden/  ergo niet zelf bedacht.

En toch ook nog dat ik in mijn reactie niet eens uitsloot dat vraagstelster toch onbewust deze opzegger had benut. En het is er dan toch maar één die dat weet of kan nagaan en dat is de vraagstelster en niemand anders van ons.  Zij stlde toch echt zelf dit: (citaat) Echter nu krijg ik steeds emails en aanmaningen van ByMetis, organisatie die ik niet ken. Zij noemt in het begin uitsluitend hoe zij de donatie heeft geregeld, bij twee jonge mannen en is niet opzeggen.

Ja
door JannyBoe Apr 9, 2024 om 08:57
517 Antwoorden / Vragen

In die blog is deze zin 'En juridisch staan ze misschien niet zo zwak en we moeten toegeven' niet erg hoopgevend @HEREMIETKREEFT.

Die tip over hoe te handelen is erg magertjes. Je kunt je alleen maar aanmelden bij opzeggen.nl als je 'geïnteresseerd' bent in een juridische procedure.
Over wat ze daar mee doen, hoe dat gaat, wie dat zal betalen en óf ze er überhaupt iets mee doen ontbreekt elke informatie.

Verder is het een blog -met veel meningen- van een concurrent van ByMetis. Je kunt je echter wel gratis laten bijstaan door opzeggen.nl maar men verdient geld als je het opzeggen geheel aan hen uitbesteedt. Die keuze is natuurlijk een keurige optie.

sira
door sira - Apr 8, 2024 om 16:59
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Die twee jongens en Stichting Hulphond hebben hier niets mee te maken.

U heeft niet rechtstreeks opgezegd bij Stichting Hulphond, maar bij een commercieel bedrijf. Bymetis heeft de opzegging voor u gedaan, m.a.w. werkzaamheden voor u verricht, en daar willen ze voor betaald worden. Logisch, niemand werkt gratis.

U kunt dus het beste zo snel mogelijk betalen, want de kosten lopen alleen maar voor u op.

Ja
door JanvanAlles - Apr 8, 2024 om 17:44
330 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer leren mensen nou gewoon eens op te letten wat ze zelf aantikken op google,  ook eens een keer lezen waar ze op geklikt hebben en zichzelf op de kloten te geven als ze zo oliedom waren eerder genoemd niet te doen en dan ook og eens boos worden en vinden dat ze niet hoeven te betalen voor een service waar ze notabene zelf kwistig al hun gegevens hebben aangeleverd?  Maar ja #allesisaltijddeschuldvaneenander
Voer voor cybercrime deze mensen, die pleuren gewoon alles op internet.

marita5
door marita5 - Apr 8, 2024 om 19:09
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Anneke Koolen ,

Ben ik verplicht om te betalen ?

Ja , u heeft gebruikt gemaakt van de opzegservice van ByMetis

Met onze gebruiksvriendelijke service kun je gemakkelijk een opzegbrief voor je Stichting Hulphond overeenkomst genereren. Vul je klantgegevens gegevens in op ons platform, en wij stellen een opzegbrief voor je samen. Deze brief kun je gratis overnemen en zelf versturen. Wil je liever dat wij de brief voor jou per post versturen? Dat kan! Tegen een vergoeding nemen we deze taak van je over, zodat je geen tijd hoeft te verspillen aan eindeloze telefoongesprekken of e-mails met de klantenservice. Vergeet niet, je kunt altijd zelf direct en gratis opzeggen bij de organisatie.

https://bymetis.nl/stichting-hulphond

Wil je je abonnement of contract bij Stichting Hulphond beëindigen? Geen zorgen, met byMétis is dat zo gepiept. Hier op deze pagina kun je eenvoudig een opzegbrief voor Stichting Hulphond genereren. Vul simpelweg je gegevens in, en wij stellen voor jou een kant-en-klare opzegbrief op. Wil je dat wij de brief voor je versturen? Tegen een vergoeding van 30 euro regelen wij het helemaal voor je, zodat je tijd bespaart en gedoe met de klantenservice vermijdt. Onthoud dat je altijd direct en kosteloos kunt opzeggen bij Stichting Hulphond zelf

Lees hier veelgestelde vragen ,

https://bymetis.nl/faq

De voorwaarden zijn in het Engels , Vertaling :

8.3 – Indien de consument niet tijdig aan de betalingsverplichting(en) voldoet, na een aanmaning van By Metis en de

Bij het verstrijken van een extra betalingstermijn van 14 (veertien) dagen wordt de geldende wettelijke rente in rekening gebracht
het nog verschuldigde bedrag, zoals bepaald door de wetgeving van het land van de consument.
By Metis heeft daar ook recht op
buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen, waarvan de hoogte wordt bepaald door de lokale wetgeving.
By Metis behoudt zich de recht om ten voordele van de consument af te wijken van genoemde bedragen en percentages.

sira
door sira Apr 8, 2024 om 19:15
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Vooral die laatste zin is duidelijk, ze geven zelfs aan dat de abonnee het zelf ook kan opzeggen. Aanvullende tip: sla deze tekst op, dan hoef je volgende keer alleen de naam te wijzigen van de club die opgezegd moest worden.

marita5
door marita5 Apr 8, 2024 om 19:25
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Als ik alle tips moet opslaan , heb ik iets te doen ;-))

sira
door sira Apr 8, 2024 om 19:33
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Valt best mee hoor, doet HK ook ;-))

marita5
door marita5 Apr 8, 2024 om 19:51
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Is mij te vermoeiend ,-))

rj
door rjw Apr 8, 2024 om 22:03
3263 Antwoorden / 5 Vragen

Eigenlijk zou de site zo moeten zijn dat je voordat je een vraag/klacht kunt plaatsen eerst moeten checken of er vergelijkbare onderwerpen al zijn langsgekomen.

sira
door sira Apr 9, 2024 om 08:47
2343 Antwoorden / 24 Vragen

@RJW
De site loopt nu al zo slecht :-(

wi
door wilhelmina59 Apr 10, 2024 om 13:26
514 Antwoorden / 0 Vragen

Vooral de inlog loop als er vanuit FF wordt gereageerd.
Ach one happy family.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 8, 2024 om 21:24
2063 Antwoorden / Vragen

Waarom moet je trouwens opzeggen nadat je een 'eenmalige donatie' doet? Ook dat lijkt mij een contradictio in terminus.

marita5
door marita5 Apr 9, 2024 om 09:26
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Je kunt eenmalig , maandelijks , half jaar of jaarlijks een donatie doen . Als je eenmalig een donatie doet , heeft Stichting Hulphond je gegevens niet, om je te bedanken . Ts schrijft : mijn gegevens genoteerd door 2 jonge mannen op laptop, lijkt mij dus een maandelijkse donatie  wat Ts nu heeft opgezegd via ByMetis

djfox741
door djfox741 - Apr 10, 2024 om 17:22
40 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Anneke,

Laat je niet gek maken en antwoord dat de koffie klaar staat.

Ozymandias
door Ozymandias Apr 11, 2024 om 12:35
167 Antwoorden / Vragen

Wat heeft ze hier nu aan. Compleet nutteloze reactie dit.

sira
door sira Apr 14, 2024 om 22:57
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Ook een fantastische domme tip. Als de deurwaarder bij haar langskomt is ze nog meer geld kwijt,

Werd of wordt u ook niet betaald voor de door u verrichte werkzaamheden op uw werk?

br
door brui0929 - Apr 11, 2024 om 21:22
635 Antwoorden / 10 Vragen

Op de site van het CBF staan alle goededoelen vermeld die het CBF keur dragen. Kijk of dit doel er tussen staat. Doe ook een melding bij stichting hulphond als u dit niet vertrouwd. Wanneer u een eenmalige machtiging geeft aan een goeddoel kan dit een keer. U bent niet verplicht om te blijven geven.

Ja
door JannyBoe Apr 12, 2024 om 07:48
517 Antwoorden / Vragen

Stichting Hulphond is niet het probleem.
De commerciële opzegger ByMetis is hier het probleem.

Stichting Hulphond is een CBF erkende stichting met ANBI status trouwens.

br
door brui0929 Apr 12, 2024 om 15:44
635 Antwoorden / 10 Vragen

Het komt voor dat er gecollecteerd wordt namens stichting hulphond en er in die week geen collecte is voor stichting hulphond.

rj
door rjw Apr 12, 2024 om 21:53
3263 Antwoorden / 5 Vragen

Ook ByMetis is niet het probleem. Mensen die niet lezen of nadenken voordat ze iets doen zijn het probleem.

Ja
door JannyBoe Apr 13, 2024 om 08:07
517 Antwoorden / Vragen

Strikt genomen is dat helemaal correct @RJW.
Dat geldt voor 2,2 miljoen mensen jaarlijks in Nederland.
Dat roept om aandacht voor de andere kant van het verhaal: handige jongens/meisjes die mensen geld aftroggelen terwijl ze dat helemaal niet van plan waren.
Slecht lezen? Zeker.
Slechte intenties en handig gebruik maken van zoekresultaten in google bijvoorbeeld?
Zeker.

rj
door rjw Apr 13, 2024 om 16:42
3263 Antwoorden / 5 Vragen

Ach, die truc is ook al zo oud als de weg naar Kralingen. Ga met rommel op een braderie staan en mensen geven geld uit zonder na te denken. Wie niet nadenkt moet het maar voelen.. Het moet maar eens klaar zijn met dat pamperen. Als we consumenten van de wieg tot het graf willen beschermen worden mensen nooit volwassen.

Mabelle
door Mabelle Apr 13, 2024 om 16:59
425 Antwoorden / 1 Vragen

@JB: als er staat 1 + 10 gratis kan iedereen ineens prima lezen! Mensen zoals TS hoeven maar 1 blik op de adresbalk te werpen om te zien dat ze op een heel andere site zijn beland dan de bedoeling was. Zelfs dat is teveel werk.

Ja
door JannyBoe Apr 14, 2024 om 07:34
517 Antwoorden / Vragen

Mensen zijn menselijk en maken fouten. Als je kijkt naar die menselijke eigenschappen: 2,5 miljoen mensen zijn niet voldoende digitaal vaardig, 2,5 miljoen zijn laaggeletterd, 2,2 miljoen zijn jaarlijks slachtoffer van fraude via internet.
Tuurlijk lezen mensen slecht. Ook in het geval van het opzeggen bij een instantie.
Als je daarbij alleen de focus hebt op het veroordelen van die menselijke eigenschappen van mensen dan mis je de helft van een compleet mensbeeld.