la
door lampekap Oct 31, 2010 om 16:06
Geldzaken & recht

Hoelang duurt het ongeveer voordat een hypotheek rond is

Ik heb mijn huis verkocht, hoe lang duurt het voordat die mensen weten of de hypotheek rond is.
was volgens mij 3-4 weken maar iemand zei mij dat het tegenwoordig 7 weken duurt.
Dus wat klopt er.

Bedankt alvast voor het antwoord

21907 3 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 08:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat ligt er helemaal aan wat jij vind dat een hypotheek rond is. In een periode van 3-4 weken kun je wel als koper weten of je een hypotheek kunt krijgen en tegen welke voorwaarden. Dat is voldoende om wel of geen beroep te kunnen doen op de ontbindende voorwaarde van de financiering zoals die in een koopovereenkomst is opgenomen.

Voordat de notaris echter van de bank de zogenaamde hypotheekopdracht krijgt, ben je wel inderdaad al snel 7 weken verder. Op het moment dat de notaris de hypotheekopdracht krijgt, is het dossier bij de bank namelijk compleet en gecontroleerd. Op dat moment kan de notaris ook pas het geld bestellen bij de bank.

co
door courier - Nov 1, 2010 om 14:03
226 Antwoorden / 2 Vragen

Lampekap,
De koper moet uiterlijk op de datum die in de (voorlopige) koopakte staat bij de notaris een waarborgsom storten (gebruikelijk:10% van de koopsom) of (nog gebruikelijker) een bankgarantie stellen van hetzelfde bedrag.
De notaris laat dit aan jou weten, b.v. via je makelaar, en dat weet je ook meteen dat de koper geen gebruik zal maken van die ontbindende voorwaarde waar Marcel op doelt.
Met het bank-en verzekeringstraject erbij mag je tegenwoordig best wel 7 weken incalculeren, dus hou daar vooraf rekening mee met de bepaling van de datum van de notariële en feitelijke overdracht aan de koper.

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 14:26
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Wat de waarborgsom hier nou weer te maken heeft, ontgaat mij volledig. Dit is namelijk niet verplicht. Er zijn nog hele delen van het land waar dit standaard niet gebeurt. Daarnaast kan een koper zich zeker in deze markt op het standpunt stellen dat hij daar geen zin in heeft en anders de onderhandelingen staakt.

Als er wel een zekerheidstelling is afgesproken laat de makelaar dit rechtstreeks aan partijen weten en als service aan de betrokken makelaars.

Dat er een zekerheid is gesteld zegt nog helemaal niets over het wel of niet inroepen van een ontbindende voorwaarde. Dat staat totaal los van elkaar en kun je dus niet zomaar van uit gaan. Alleen als de termijn voor de ontbindende voorwaarde verstreken is en er is geen beroep op gedaan, weet je dat er geen beroep op is gedaan.

Voor wat betreft de termijn waarbinnen een eventuele zekerheid gesteld moet zijn en de termijn waarbinnen een beroep gedaan kan worden op een de ontbindende voorwaarde van de financiering is het wel zo dat de termijn voor de financiering vaak 2 weken eerder afloopt dan de termijn voor de zekerheidstelling. Let wel: vaak (!). Lang niet altijd zo. Soms vallen samen, soms moet de zekerheid eerder gesteld worden.

Overigens kun je de feitelijke overdracht wel al eerder in plannen. Houd er dan echter wel rekening mee dat je dit als verkoper moet melden bij je verzekeringsmaatschappij en de koper ook een opstalverzekering moet afsluiten. Daarnaast zijn er nog een aantal zaken die op dat moment aandacht behoeven. Maar dat notariële en feitelijke overdracht samen moeten vallen is een fabeltje.