shawnee
door shawnee May 14, 2009 om 20:22
Geldzaken & recht

Huis waarde 60%

Wat wordt er bij een kindsdeel als huis waarde aangehouden 60% of 100%.

In 1997 is mijn vader overleden en de executeur wil nu de 60% huiswaarde van toen als kindsdeel handhaven, dit was slecht voor de successie/ belasting aangifte in te vullen.

Waar heb ik recht op? 60% of 1005 huiswaarde.

2997 9 Rapporteer

rb
door rb - May 14, 2009 om 23:58
65 Antwoorden / 0 Vragen
rb
door rb - May 14, 2009 om 23:58
65 Antwoorden / 0 Vragen
rb
door rb - May 15, 2009 om 00:01
65 Antwoorden / 0 Vragen

voor 1-1-2006 moest voor de berekening van het successierecht de waarde van een onroerende zaak worden aangegeven voor 60% indien dit de eigen woning was en de langstlevende bleef wonen (of een kind)
Na 1-1-2006 moet altijd de woning worden aangegeven voor 100%
Deze waarde van 60% voor 2006 is echter alleen voor de berekening van het successierecht
Onderling hebben de erven altijd recht op een verdeling van de nalatenschap, waarbij de woning voor 100% wordt genomen

marcel75
door marcel75 - May 15, 2009 om 09:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Sinds 2003 moet je 100% van de waarde opgeven. De bepaling dat de eigen woning tegen 60% gewaardeerd mocht worden, is geschrapt.

Overigens is de taak van de executeur als het goed is al geeindigt als vader in 1997 is overleden. Of hij heeft zijn werk nooit goed gedaan. Ook de aangifte voor de successierechten had al lang gedaan moeten zijn.

Overigens zijn bij het overlijden van uw vader in 1997 afhankelijk van wat er toen afgesproken is of in een testament van uw vader stond, uw eventuele geldvorderingen als vastgesteld (is er eigenlijk wel wat geregeld destijds?). Die vorderingen staan dus vast en daar wijzigt niets meer aan.

shawnee
door shawnee - May 15, 2009 om 09:49
16 Antwoorden / 7 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Bedankt voor het antwoord.

Mijn moeder is in 2008 overleden en daar is de executeur mee bezig al meer dan een jaar zonder resultaat.

Er komt nu een rolzitting waarin verweer wordt gezegd dat er uit gegaan moet worden van 60%.

In 1997 is er niets geregeld deze executeur was toen een huisvriend en heeft toen de belasting geregeld maar vergeten om de nabestaande te informeren.

shawnee
door shawnee - May 15, 2009 om 09:51
16 Antwoorden / 7 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Ook als het bij de rechter betwist wordt?

marcel75
door marcel75 - May 15, 2009 om 10:51
5124 Antwoorden / 4 Vragen

In dat geval klopt het verweer. In 1997 mocht je uitgaan van 60% van de waarde van de woning.

Uw vordering in de nalatenschap van uw moeder zullen dus lager uitvallen en u zult dus meer successierechten moeten betalen.

rb
door rb - May 16, 2009 om 19:07
65 Antwoorden / 0 Vragen

De waarde van 60% was vroeger alleen van belang voor de berekening van het successierecht.
Voor de verdeling en vaststelling waarde vordering moet worden uitgegaan van waarde 100%
Wel kunnen de erfgenamen onderling bij akte van verdeling en vaststelling vordering eerststerven uitgaan van 60%, dan moet later ook worden uitgegaan van 60%. Dat is dan de keuze van de erven geweest

marcel75
door marcel75 - May 16, 2009 om 20:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

RB,
Voor de waardering, zowel fiscaal als civiel, werd vroeger rekening gehouden met het feit dat de woning niet vrij van gebruik/huur was. De langstlevende woonde er immers nog in. Dus ook voor het vaststellen van de erfdelen werd uitgegaan van 60% van de werkelijke waarde.