aricia
door aricia Oct 29, 2010 om 13:26
Geldzaken & recht

Huursubsidie

Goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraagje over huursubsidie.
Vorig jaar kregen wij voor het eerst die subsidie in juli uitgekeerd en nu is het november en belasting aanslagen zat maar geen teruggave van de huursubsidie.
Uiteraard al een paar keer gebeld met de belastingdienst maar die zeggen maar steeds dat het in behandeling is.
Hebben meer mensen dit probleem?
Of weet iemand misschien raad?

Bij voorbaat hartelijke dank ,

Groetjes
Aricia

844 12 Rapporteer

getty
door getty - Oct 29, 2010 om 13:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik snap het niet. Krijgen jullie de huurtoeslag niet gewoon per maand betaald?
Normaal is het zo dat je maandelijks een toelage ontvangt en dat na afloop van het jaar, dus pas in het jaar erop, de eindafrekening volgt.
Hebben jullie wel een beschikking met een toekenning over 2010 gehad? Zo ja wanneer is dat geweest?

birdies
door birdies - Oct 29, 2010 om 13:53
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........maar geen teruggave van de huursubsidie.........

Net als getty geen idee wat je daar mee bedoeld.

druifje01
door druifje01 - Oct 29, 2010 om 14:00
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik weet niet of het een landelijk beleid geworden is, maar in mijn geval werd de huursubsidie zonder aankondiging van te voren van de huur afgetrokken en niet meer direct aan mij overgemaakt. Het zou kunnen dat er zo'n ombouw in uw geval "in behandeling" is.

birdies
door birdies - Oct 29, 2010 om 14:03
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=druifje01 schreef op vrijdag 29 okt 2010, 14:00]Ik weet niet of het een landelijk beleid geworden is, maar in mijn geval werd de huursubsidie zonder aankondiging van te voren van de huur afgetrokken en niet meer direct aan mij overgemaakt. Het zou kunnen dat er zo'n ombouw in uw geval "in behandeling" is.

Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op! Niks landelijk beleid of ombouw (??)! Blijkbaar staat op jouw aanvraag aangevinkt dat het naar de rekening van de woningbouw moet worden overgemaakt.

druifje01
door druifje01 - Oct 29, 2010 om 15:00
1712 Antwoorden / 140 Vragen

ik heb nooit iets aangevinkt. En, als je verbaasd bent dan is at geen reden om anderen zo negatief te benaderen. Ik gebruik inderdaad graag beeldende taal.

birdies
door birdies - Oct 29, 2010 om 15:55
6104 Antwoorden / 31 Vragen

...........ik heb nooit iets aangevinkt..........

Je hebt bij aanvraag huurtoeslag 2 keuzes, waarvan 1 v.d. 2 aangevinkt moet worden:

1. op je eigen rekening ontvangen
2. rechtstreeks op rekening wbv laten storten, die dit dan automatisch op de huur in mindering brengt.

vladja
door vladja - Oct 29, 2010 om 16:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=druifje01 schreef op vrijdag 29 okt 2010, 15:00]ik heb nooit iets aangevinkt. En, als je verbaasd bent dan is at geen reden om anderen zo negatief te benaderen. Ik gebruik inderdaad graag beeldende taal.

Als je niets aangevinkt hebt, dan verdwijnt jouw huursubsidie in een zwart gat, want de belastingdienst maakt geen geld over als ze niet weten waar het naar toe moet. Dat is geen beeldende taal, dat is gewoon de werkelijkheid. Als je niet weet waar het geld naar overgemaakt moet worden, dan kan je geen geld overmaken. Probeer het zelf maar uit (geen rekeningnummer invullen), als je het niet gelooft.

Dit is dus (al of niet omgebouwd?) een onzinnige bewering.

Vladja

elenay
door elenay - Oct 29, 2010 om 17:20
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Volgens mij gaat het hier om een jaarlijkse teruggave die nu wel erg verlaat is.

Maar met andere teruggave zijn ze ook al later.

Zal wel door de bezuinigingen op ambtenaren komen.

Ik hoorde van iemand dat ze bepaalde maanden extra mensen aannemen en die moeten dan al die aanvragen in een paar maanden afwerken.

Misschien is het beter dat u het zo regelt dat u het maandelijks krijgt van de belasting of dat u het via uw verhuurder regelt.

getty
door getty - Oct 29, 2010 om 18:26
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=elenay schreef op vrijdag 29 okt 2010, 17:20]Volgens mij gaat het hier om een jaarlijkse teruggave die nu wel erg verlaat is.

Maar met andere teruggave zijn ze ook al later.

Zal wel door de bezuinigingen op ambtenaren komen.

Ik hoorde van iemand dat ze bepaalde maanden extra mensen aannemen en die moeten dan al die aanvragen in een paar maanden afwerken.

Misschien is het beter dat u het zo regelt dat u het maandelijks krijgt van de belasting of dat u het via uw verhuurder regelt.

De huurtoeslag kent in princope geen jaarlijkse uitkering. Als je aanvraagt krijg je waar je dat jaar recht op hebt, per maand uitgekeerd in gelijke delen. Het kan natuurlijk voorkomen dat achteraf je alsnog recht denkt te hebben en dus het jaar erna het aanvraagt (echter voor 1 april van het opvolgende jaar!) Dan kan het dus niet meer per maand worden betaald en krijg je het in 1 x betaald. Dit is eenmalig, het recht op toeslag wordt vervolgens door de belastingdienst voor het jaar erop automatisch gecontinueerd en dan weer per maand betaald. Je kan dit natuurlijk weer stop zetten en het weer achteraf aanvragen, maar daar moet je dan dus steeds opnieuw een hoop extra moeite voor doen. Ik vraag me af of de vraagsteller dit bedoeld. Graag een reactie van de vraagsteller of wat ze nu bedoeld !!

aricia
door aricia - Mar 10, 2011 om 13:45
36 Antwoorden / 20 Vragen

Lieve mensen ,

Wauw las dit vandaag allemaal pas omdat ik blijkbaar het vinkje van stel mij op de hoogte ... was vergeten aan te vinken.
Vond het al wel raar dat ik toendertijd totaal geen reacties kreeg.
Maar heel hartelijke dank voor Uw reacties en ik ben daardoor beter gaan begrijpen hoe het werkt , tja als je zoiets nooit eerder nodig had verdiep je je er ook niet echt in.
En de belastingen maken het ons allemaal moeilijk he door elk jaar weer veranderingen aan te brengen dus zo went het nooit :)
Even nog voor de goede orde , we hebben nog steeds geen huursubsidie binnen en dat terwijl het door een boekhouder is aangevraagt .
De aanvraag is dus op tijd de deur uitgegaan.
Maar ja er is blijkbaar wel iets fout gegaan want in juli van dit jaar is het al 2 jaar geleden dat we het uitgekeerd kregen en als je dan naar belastingen belt maken hun je niet veel wijzer he :))
In ieder geval hartelijke dank voor Uw reactie's en Getty , dat was inderdaad wat ik bedoelde dus ook dank je wel!

Groetjes ,
Aricia

valerius-2
door valerius-2 - Mar 10, 2011 om 17:45
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De beschiukking van hoeveel huurtoeslag u recht op heeft kan wel 3 jaar duren. van 2008 heb ik pas ontvangen begin 2010 nu heb ik nog tegoed van 2009 en 2010. Ik wacht wel af ik weet dat ik dus een gedeelte terug moet betalen maar daar heb ik al mee gerekend. Alleen met de zorgtoeslag zijn ze vlugger.

ro
door ron530 - Mar 10, 2011 om 18:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De dienst toeslagen is een apart onderdeel van de belastingdienst dus bij de belastingdienst kun je met vragen niet terecht. Tip voor het aanvragen is dus ook download op www.toeslagen.nl het programma en vul die met de huidige gegevens in komt er direct uit of je in aanmerking komt, zoja doe je die met de digid code versturen. Of het voor de voorgaande jaren ook kan weet ik niet maar voor 2011 wordt er dan een voorschot uitgekeerd.