wa
door watchit Dec 18, 2014 om 01:38
Geldzaken & recht

Huurtoeslag

Ik heb een bijstandsuitkering. Ik heb in mei 2014 een huis geërfd. Dat huis is nu verkocht. Tot die tijd is de uitkering doorgelopen en die betaal ik nu terug. Ik moet nu gaan leven van wat het huis heeft opgebracht. Ik heb gelezen dat bij toekennen van huurtoeslag voor 2014 gekeken werd naar het vermogen op 1 jan 2014. Moet ik nu alsnog huurtoeslag terugbetalen?

3631 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 18, 2014 om 08:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, u hoeft de hurtoeslag voor dit jaar niet terug te betalen, want uw vermogen per 1 januari 2014 is daarvoor inderdaad bepalend.

edrick3
door edrick3 - Dec 18, 2014 om 10:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo watchit,

Je hebt toeslag gekregen omdat je blijkbaar aan de volgende voorwaarden voldeed:

U bent 18 jaar of ouder.
U huurt een zelfstandige woonruimte.
U, uw eventuele toeslagpartner en medebewoners staan bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
Op uw woonadres staan geen andere personen ingeschreven bij de gemeente (behalve een eventuele onderhuurder).
U, uw eventuele toeslagpartner en medebewoners hebben de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.
Uw (gezamenlijke) inkomen en huurprijs zijn niet te hoog.
Uw vermogen is niet te hoog.
(Bron:belastingdienst)

Het gaat nu dus om de laatste regel:
Wat is mijn vermogen?

Tot uw vermogen hoort onder meer spaargeld, aandelen en een vakantiehuis. Ook vermogen dat u hebt in het buitenland telt mee. Het gaat om uw vermogen op 1 januari 2014. Soms telt een deel van het vermogen niet mee. Dit noemen we bijzonder vermogen.

Lees ook even hier. en hier.

Met vr.gr.

sw
door swat1500 - Dec 19, 2014 om 00:09
3795 Antwoorden / 0 Vragen

U moet uw aanvraag voor 2015 natuurlijk wel aanpassen.