ja
door jardin009 Aug 11, 2014 om 11:12
Geldzaken & recht

Huurtoeslag - WAO

Volgens de berekening toeslagen.nl zit ik net iets met mijn wao uitkering boven de grens om huurtoeslag te ontvangen.
Echter de vrije huursector is te duur en voor de gewone huur via bv Woningnet is de huur weer te hoog zonder huurtoeslag.

Hoe is dit op te lossen? Via andere regelingen? Zo val ik tussen het wal en schip.

3330 18 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Aug 11, 2014 om 12:11
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als u zo u schrijft: "Volgens de berekening toeslagen.nl zit ik net iets met mijn wao uitkering boven de grens om huurtoeslag te ontvangen." dan is daar niets aan te doen, er zijn nu eenmaal grenzen gesteld door Den Haag.

"Echter de vrije huursector is te duur en voor de gewone huur via bv Woningnet is de huur weer te hoog zonder huurtoeslag." Zoals net gezegd, er zijn nu eenmaal grenzen gesteld.

Hoe is dit op te lossen? Niet.

Via andere regelingen? Niet.

Zo val ik tussen het wal en schip. U bent niet de enige. (Verhuizen naar een goedkopere woning is dat een optie of op een andere manier bezuinigen, maak eens een huishoudboekje waar wat "te verdienen" valt.)

edrick3
door edrick3 - Aug 11, 2014 om 12:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jardin009,

Je bent de enige niet.
Er is nu eenmaal ergens een (inkomens)grens getrokken.
Zou nog maar eens goed nagaan of je inkomen inderdaad te hoog is.

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 11, 2014 om 14:26
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zo zijn nu het nu eenmaal de regels en niet alleen hier mee .Grenzen zijn er niet voor niets misschien met aftrek van bepaalde aftrekposten b.v. schenking aan liefdadigheid via de notaris.

fi
door fisbel - Aug 11, 2014 om 16:37
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op maandag 11 aug 2014, 14:26]Zo zijn nu het nu eenmaal de regels en niet alleen hier mee .Grenzen zijn er niet voor niets misschien met aftrek van bepaalde aftrekposten b.v. schenking aan liefdadigheid via de notaris.
Een aftrekpost creëren is inderdaad 1 van de weinige mogelijkheden. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want als er geen aftrekposten zijn, zijn ze er niet. Het schenken van giften zou een optie kunnen zijn. Maar dat vraagt maatwerk en levert ook weer niet zo heel veel op. Bovendien heeft u te maken met de drempel van 1%. De drempel geldt niet voor periodieke giften. Die hoeven sinds 2014 niet meer via de notaris afgesloten te worden. Een onderhandse acte tussen schenker en begiftigde volstaat.

Voorbeeld: U schenkt 5 jaar lang € 500 via een periodieke gift (5 jaar is vereiste) Uw inkomen wordt met deze € 500 verminderd. Als de periodieke gift een culturele instelling betreft telt € 625 (schenking + 25%) Het recht op huurtoeslag is afhankelijk van de hoogte van de huur c.q. inkomen. Maar door de schenking zou er zomaar € 1000 tot € 1500 huurtoeslag kunnen zijn.

Lees hier

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2014 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of wellicht nog dit jasr een flink bedrag besteden aan uw gebit, of dat van uw huisgenoten.

ja
door jardin009 - Aug 12, 2014 om 11:51
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 11 aug 2014, 12:13]Hallo jardin009,

Je bent de enige niet.
Er is nu eenmaal ergens een (inkomens)grens getrokken.
Zou nog maar eens goed nagaan of je inkomen inderdaad te hoog is.

Met vr.gr.

ja
door jardin009 - Aug 12, 2014 om 11:54
5 Antwoorden / 1 Vragen

Zal ik doen, natuurlijk heb ik op alles al bezuinigd wat maar kon,
bij een gemiddelde huur van 650 euro (en dat is nog aan de lage kant) hou ik met alle
verzekeringen gemiddeld 60 euro over voor boodschappen per maand.

ja
door jardin009 - Aug 12, 2014 om 11:58
5 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas goedkopere woningen zijn er niet, en bezuinigen heb ik de afgelopen jaren natuurlijk
moeten doen, dat is niet erg, maar om nu een huurhuis te vinden wat betaalbaar is, lijkt echt onmogelijk te worden.

ja
door jardin009 - Aug 12, 2014 om 12:12
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie, groet Jardin009

ja
door jardin009 - Aug 12, 2014 om 12:12
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie, groet Jardiin009

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2014 om 13:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien dan eens scherper naar uw uitgaven kijken. Zijn al die verzekeringen, ik weet natuurlijk niet over welke u het hebt, wel nodig?

ro
door ron530 - Aug 12, 2014 om 13:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U heeft meer inkomen dan de toeslaggrens met een inkomen die dan netto toch 1477 euro zou bedragen houdt u minus de huur van 650 euro 827 euro over. Met de overige lasten energie, verzekeringen en internet/tv bent u zeg 350 euro lichter dan blijft er nog 477 euro over om vrij te besteden. Waar u de bestedingsruimte van 60 euro per maand op baseert kan ik niet plaatsen.

he
door heerlijkheid - Aug 30, 2014 om 11:45
7 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Jardin009,

Wij begrijpen heel goed waar je het over hebt en wat jammer dat je hierin niet goed wordt begrepen en erkend.

Ook mijn man en ik zitten in zo'n situatie. Ook voor ons is het heel moeilijk rond te komen als je net boven de toeslagengrens zit. En dat is wat veel mensen niet kunnen begrijpen. Vaak zeggen ze: "Ja jullie hebben wel twee salarissen".

In mijn omgeving zijn er mensen die wel huur- en zorgtoeslagen krijgen die, als zij de bedragen bij elkaar optellen, hoger zitten dan ons inkomen. Maar zo zit nu eenmaal het systeem van de zorgstaat in elkaar en dat is af en toe best slikken.

Nog drie jaar en dan zitten wij onder de toeslagengrens en dan pas komen wij in aanmerking voor een woning die bij ons inkomen past. In de tussentijd genieten we met wat we hebben.

Wij wensen jou het allerbeste toe!

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2014 om 12:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heerlijkheid

Het is wel de bedoeling dat iedereen voor zichzelf zorgt.

Maar als u jaloers bent op mensen die huur- en zorgtoeslag krijgen, zou ik zeggen. Zeg een baan op, dan kunt u zich daar ook op verheuden.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 30, 2014 om 14:36
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het en ige wat u kan doen is de nering na de tering zetten dat is de enige manier om met het inkomen uit ter komen en dat zijn er inderdaad een gezinnen die dat doen.

he
door heerlijkheid - Aug 30, 2014 om 15:28
7 Antwoorden / 2 Vragen

Jammer Tijger1 dat je mijn tekst niet goed hebt gelezen want anders zou je zo'n reactie niet geven.

Valerius-2, wij zitten bij de mensen die inderdaad goed met de financiën om kunnen gaan en daar ook nog plezier aan beleven.....zetten inderdaad de tering naar de nering...dank voor je aardig reactie.

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2014 om 17:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heerlijkheid

Maar u zit er blijkbaar naar uit te kijken dat u over drie jaar een lager inkomen hebt, waardoor u ook toeslagen gaat ontvangen.

Lijkt mij dus geen prettig vooruitzicht.

me
door mein33 - Aug 31, 2014 om 11:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U geeft aan dat uw WAO-uitkering te hoog is om voor huurtoeslag te kunnen ontvangen en hebt dus volgens de subsidie spelregels voldoende inkomen om uw verplichtingen na te kunnen komen.
Mocht dit op de e.o.a. manier niet lukken dan zult u in uw persoonlijke uitgavenpatroon moeten kijken naar mogelijkheden waarop te minderen valt.
U zou eigenlijk blij moeten zijn dat u een dergelijke hoge uitkering krijgt zodat u niet voor subsidie in aanmerking hoeft te komen.
Subsidies worden jaarlijks minder en zullen helaas voor steeds meer mensen onbereikbaar worden.
Met de huidige regering van VVD en PvdA gesteund door de kleine christelijke partijen (over sociaal gesproken) valt alleen maar verslechtering te verwachten op het sociale terrein, hiervan zijn voorbeelden genoeg.