zi
door zijderveld Sep 20, 2012 om 21:18
Geldzaken & recht

Info Stichting Meldpunt Collectief Onrecht

5 jaar geleden zijn binnen 1 week mijn beide ouders overleden. Mijn ouders hadden altijd gespaard en zelf heel zuinig geleefd, dus konden ze iets aan ons nalaten. De belasting die we daarover moesten betalen, is zonder bezwaar aan te tekenen betaald. Nu was er laatst op de radio een intervieuw met een medewerker van Stichting Meldpunt Collectief Onrecht.
Een erfgenaam die een zaak aanhangig heeft gemaakt bij de rechtbank, over ongelijke behandeling bij het het vaststellen van de te betalen erfbelasting.
En de positieve uitspraak van de rechtbank van Breda hierop.
Nu willen we hier misschien ook wel aan mee doen, maar ze vragen 785,- Euro vooraf en 10% van de opbrengst. Vooral dat laatste vind ik twijfelachtig. Kan ik niet beter individueel m.b.v. rechtsbijstand een zaak aanspannen?

Dit is de link https://www.collectiefonrecht.nl/nieuws?cntID=214

5246 2 Rapporteer

ru
door ruitenheer - Sep 20, 2012 om 21:42
120 Antwoorden / 0 Vragen

Als de aanslag onherroepelijk vaststaat, kunnen ze alleen een verzoek indienen om de aanslag ambtshalve aan te passen. Hun verwijzing naar een gecompliceerde en langdrige procedure is kansloos. De bezwaartermijn is verstreken, een bezwaar of beroep is niet-ontvankelijk, nieuwe jurisprudentie is geen verschoonbare reden, de burgerlijke rechter is niet bevoegd.

Een verzoek om de aanslag ambtshalve aan te passen kun je zelf indienen. De uitspraak is echter van een rechtbank, de kans dat er hoger beroep en eventueel cassatie volgt is groot.

ma
door marydenhartogh - Sep 24, 2012 om 13:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het is wel jammer dat je als burger die geen verstand van deze zaken. netjes heeft betaald en dan niet mee kan met deze procedure.
Ik heb een erfenis in 2011 ontvangen en heb veel geld aan de belastingdienst betaald en kan het niet terug vorderen omdat we netjes betaald hebben.
Dit moet toch mogelijk gemaakt worden voor de onwetende, ik vind het schandalig