target
door target Apr 12, 2012 om 15:14
Geldzaken & recht

Leges paspoort-EN terugvragen?

We hadden een paspoort waarin de kinderen bijgeschreven stonden. En we hebben hiervoor betaald voor de duur van de geldigheid van het paspoort namelijk 5 jaar.
Nu voortijdig zijn we opgeroepen dat we voor onze kinderen eigen identiteitsbewijzen moesten regelen. Gedaan, voor identiteitsbewijzen met een geldigheidsduur van 5 jaar.
En meteen daarna komt in het nieuws dat nieuw aangevraagde identiteitskaarten toch wél 10 jaar geldig blijven.

Maar wij blijven zo betalen voor "niet geleverde diensten".
Van het eerste paspoort konden wij pakweg 1,5 jaar die wel betaald zijn niet consumeren.
Van de identiteitskaarten kunnen we voor de betaalde lege's maar de helft consumeren van de huidige geldigheidsduur van die kaarten, omdat we opgeroepen zijn snel te regelen.

Kunnen we dit geld voor "ongeleverde jaren" waar we wel (zelfs dubbel) voor betaalden nu terug vragen/krijgen? En hoe doen we dat het beste?

776 5 Rapporteer

poltol
door poltol - Apr 12, 2012 om 15:23
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Altijd eerst klagen bij de "verkoper".
Dus eerst naar het Gemeentelijk loket.

Daar alles uitleggen en vragen om een tegemoedkoming.
Reken nergens op dan kan het nog meevallen.

Lukt het niet dan kunt u altijd nog een Tweede Kamer lid mailen.
Adres vindt op de site van de TK.

leden der Tweede Kamer

Succes, poltol [en laat hier even weten hoe het afloopt]

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2012 om 15:44
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Is dat er al door dan? Ik lees, via Google, dat het 5 jaar geldig is. En dat bericht was 3 uur geleden geplaatst.

jo
door jorisw - Apr 12, 2012 om 15:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is inderdaad grappig om te zien dat de overheid dingen doet waar particulieren en bedrijven voor gestraft kunnen worden. En dan zijn er nog steeds mensen die graag zien dat veel privatiseringen worden teruggedraaid.

Dan betaal je je zorgverzekeringspremie aan de overheid, en halverwege de operatie wordt de dekking van de verzekering veranderd.... Om maar een voorbeeld te noemen. Dan kan je toch beter een contract hebben waaraan beide partijen zich dienen te houden.

target
door target - Apr 12, 2012 om 16:21
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 12 apr 2012, 15:44]Is dat er al door dan? Ik lees, via Google, dat het 5 jaar geldig is. En dat bericht was 3 uur geleden geplaatst.

Kan goed dat het niet helemaal door is. 10 jaar was het laatste wat ik hoorde/las.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2012/04/id-kaart-t%C3%B3ch-tien-jaar-geldig
En als het nog niet helemaal door is maar alsnog komt dan ben ik alsnog benadeeld.

En ik zit nog met het verlies op die paspoortbijschrijving. Bij meer kids begint dat toch ook een niet verwaarloosbaar bedrag te worden.

vladja
door vladja - Apr 12, 2012 om 16:51
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De geldigheid van een ID-kaart KAN 10 jaar worden, nu de fabrikant van de kaart heeft aangegeven dat dat mogelijk is vanwege langdurig gebruik. Er kan een sterkere kaart gemaakt worden. Die wordt dan wel geleverd met een gebruiksaanwijzing om de kaart zo lang mee te laten gaan. Gaat die eerder stuk, dan is vervanging voor rekening van de gebruiker.

ALS de verlengde gebruiksduur ook daadwerkelijk ingevoerd zal worden, dan zal die kaart pas op 1 oktober 2013 in omloop gebracht worden.

Het is dus nog toekomstmuziek.

Je bent ook niet verplicht om een aparte ID-kaart aan te schaffen voor kinderen. Alleen als je op vakantie naar het buitenland gaat, heb je die kaart nodig.

Vladja