shawnee
door shawnee Aug 29, 2009 om 20:26
Geldzaken & recht

Legitieme portie

Mijn vraag is;
Kan een rechter anders beslissen dan 50 % van de oorspronkelijke erfdeel.
b.v. 40%.
Zo ja op wat voor gronden?

Ik ben enig kind en erf van moeder mijn kindsdeel (testament langstlevende)en ben onterft door mijn vader per testament 2003.
executeur heeft niets geregeld en alleen maar alles vertraagd en geen boedelbeschrijving binnen 10 maanden gemaakt.

408 3 Rapporteer

birdies
door birdies - Aug 29, 2009 om 20:55
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Vreemd dat je in 2003 onterft bent door je vader, aangezien je in je andere vraag schrijft dat je vader in 1997 is overleden???

shawnee
door shawnee - Aug 29, 2009 om 22:30
16 Antwoorden / 7 Vragen

foutje moet anders om zien.

marcel75
door marcel75 - Aug 30, 2009 om 18:20
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Erg lastig om aan te geven. Namelijk een langstlevende testament kwam/komt voor in meerdere constructies en bij de bepaalde testamentvormen moest er na het overlijden nog wel een en ander geregeld worden anders werkte het testament niet en gold dus de wet. Ook is mij niet duidelijk wat je verstaat onder "oorspronkelijk erfdeel".

De berekening van de legitieme portie is namelijk door de wetgever bepaald. In jouw situatie moet je echter ook eerst rekening houden met een vordering die je nog had uit de nalatenschap van moeder. Omdat je enigst kind bent had je toen moeder kwam te overlijden (netto) recht op 1/4e van alles wat vader en moeder hadden (tenzij in testament anders is bepaald en ouders gehuwd waren in gemeenschap van goederen) De overige 3/4 kwam aan vader toe.

Als na het overlijden van moeder je erfdeel niet is uitgekeerd, maar schuldig is gebleven (hetgeen zeker niet ondenkbaar is), dan heb je eerst recht op de uitkering van die vordering.

Na vader is overleden en blijkt dat je niet meedeelt als erfgenaam in de nalatenschap van je vader heb je op grond van de wet recht op je legitieme portie (mits daar een beroep op is gedaan). Die legitieme portie bedraagt in jouw geval de helft van de nalatenschap van vader (namelijk de helft van wat je anders gekregen zou hebben en dat was het geheel). Je legitieme portie is echter ook een geldvordering. Die vordering zul je dan moeten innen bij de erfgenaam/erfgenamen. Het is echter mogelijk dat vader nog een regeling heeft getroffen op grond waarvan je op dit moment je legitieme portie niet kunt "cashen". Dat kan het geval zijn als hij een nieuwe partner tot erfgenaam benoemd heeft en daarmee een samenlevingscontract had.

Ik zou dus zeggen: kijk eerst wat je nog tegoed had uit de nalatenschap van moeder (dat is namelijk een schuld die in de nalatenschap van vader is gevallen die jij nu wellicht, afhankelijk van de omstandigheden en getroffen regelingen, kunt opeisen.). Daarna moet je netto omvang van de nalatenschap van vader bepalen, dus bezittingen -/- schulden (doet de executeur) en dat resultaat deel door je 2 en je weet de omvang van de legitieme portie in de nalatenschap van vader.

Wil je exact weten, neem dan contact met op een goede notaris.