gi
door giobenko01 Jul 27, 2015 om 16:29
Geldzaken & recht

Loonbeslag.

Ik zit met een dreigende loonbeslag die ik zeer waarschijnlijk niet meer zal kunnen voorkomen. Mag de schuldeiser ook beslag leggen op de leaseauto die ik via de wg'er in bruikleen heb.

1883 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2015 om 16:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, die lease auto is niet van u.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2015 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is er een uitspraak van de rechter voor dat loonbedrag? Slechts een aantal overheidsinstanties kunnen loonbedrag leggen zonder rechterlijk vonnis. Belastingdienst en zo.

Andere schuldeisers hebben een vonnis nodig.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2015 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Loonbedrag = loonbeslag

edrick3
door edrick3 - Jul 28, 2015 om 13:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat info van het Nibud over loonbeslag kun je hier lezen.

“Als een schuldenaar in een dure auto rijdt, betekent dit niet zonder meer dat die auto ook in diens vermogen valt"

Bezit; het verschil tussen houderschap en eigendom

‘Mijn schuldenaar rijdt in een dure auto, kan die niet worden verkocht?’ Er bestaat bij schuldeisers vaak een vertekend beeld van de vermogenspositie van de schuldenaren. Dat is wel te verklaren aan de hand van het algemene vermoeden dat wanneer iemand een bepaalde zaak onder zich heeft ook de eigenaar daarvan is. Immers, als iemand staat te bellen is niet de eerste gedachte dat de telefoon best wel eens een leentoestel kan zijn. Een “houder” die een bepaalde zaak onder zich heeft (zich gedraagt als eigenaar) betekent niet altijd dat hij ook de juridische “eigenaar” is. Met andere woorden als een schuldenaar in een dure auto rijdt, betekent dit niet zonder meer dat die auto ook zijn eigendom is. Die auto kan eigendom zijn van de bank vanwege een lening, of het betreft een leaseauto, in dat geval is de leasemaatschappij de juridische eigenaar.
(Bron)

jo
door jorisw - Jul 28, 2015 om 13:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft de schuldeiser "gedreigd" om de auto in beslag te nemen? Zo ja, dan weet je meteen dat je met een niet serieus te nemen organisatie te maken hebt....

Zo niet dan heb je niets te vrezen. De werkgever zal m ook niet afpakken lijkt me want je krijgt zo'n auto om je werk te kunnen doen.