sr
door srendaen Apr 14, 2014 om 13:12
Geldzaken & recht

Loonheffing op ZEZ uitkering

Ik ontvang een ZEZ uitkering (omdat ik een zelfstandige ben, en recht heb op zwangerschapsverlof). In mijn betalingsspecificatie ontvangen van de UWV staat er
; Specificatie arbeidsongeschiktheidsuitkering. Wat volgens mij ook niet klopt. Nu word er loonheffing hierop ingehouden. Mag dit wel? Kan ik deze terug vorderen? hoe? Ik ben een zelfstandige die elk jaar netjes belasting afdraagt. Bij het telefoneren, vertelde mevrouw dat de benoeming idd voor verwarring zorgt maar niet anders is. Nu zegt zij ook dat die loonheffing verplicht is. Gelezen te hebben op hun website is dat niet waar, dit zou ik moeten kunnen kiezen. Hoe zit het nou precies?

13467 6 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Apr 14, 2014 om 13:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dit zal u moeten doen via u aangifte van het betreffende jaar bij de belastingdienst dan wordt dit vanzelf recht gezet bij u inkomsten belasting.

sr
door srendaen - Apr 14, 2014 om 13:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoord.
Dat had ik idd een beetje verwacht. Jammer had het nu wel kunnen gebruiken ;)

De loonheffing doe ik dan zelf in mindering brengen op mijn totaal (jaaropgave)? Die van 2014 dus.
Of valt dit onder een specifiek noemer om terug te declareren?

fi
door fisbel - Apr 14, 2014 om 20:39
851 Antwoorden / 3 Vragen

Over elk inkomen moet belasting worden betaald. Dus ook over de ZEZ-uikering. Het enige wat beinvloedbaar is of er wel of geen loonheffingskorting op de uitkering wordt toegepast. U dient zich hierbij wel te realiseren dat de loonheffingskorting niet dubbel wordt toegepast. Waardoor u later bij de aangifte moet terugbetalen.

sr
door srendaen - Apr 15, 2014 om 11:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=fisbel schreef op maandag 14 apr 2014, 20:39]Over elk inkomen moet belasting worden betaald. Dus ook over de ZEZ-uikering. Het enige wat beinvloedbaar is of er wel of geen loonheffingskorting op de uitkering wordt toegepast. U dient zich hierbij wel te realiseren dat de loonheffingskorting niet dubbel wordt toegepast. Waardoor u later bij de aangifte moet terugbetalen.

Dus bij inkomensaangifte volgend jaar, moet ik NIET het bruto bedrag vermelden. Anders word er idd dubbel heffing van afgetrokken. toch?

jantje7
door jantje7 - Apr 15, 2014 om 12:59
1459 Antwoorden / 23 Vragen

U moet gewoon de bruto inkomste opgeven. Het programma houdt rekening met de algemene heffingskorting en de arbeidskorting die voor het inkomen van u geld.

fi
door fisbel - Apr 15, 2014 om 14:20
851 Antwoorden / 3 Vragen

U zult gewoon een jaaropgave volgend jaar toegestuurd krijgen, met daarin vermeld het inkomen en de ingehouden belasting. Deze jaaropgave zal ook in de Vooringevulde Aangifte 2014 staan die vanaf 1 maart 2015 weer te downloaden is