gratisrijden
door gratisrijden Dec 22, 2009 om 01:02
Geldzaken & recht

Mag PayPal provisie berekenen voor betalingen binnen de EU?

Als ik goed ben geinformeerd zijn banken in Europa verplicht om SEPA betalingen aan te bieden en is het verboden dat ze voor deze betalingen binnen de EU kosten in rekening brengen.

Sinds 2 Juli 2007 heeft PayPal een banklicentie, maar ik kan er alleen geld overmaken naar mijn eigen bankrekening of andere PayPal rekeningen. Daarbij brengen ze ook kosten in rekening.

Door zijn Bankstatus gelden toch ook voor PayPal, dezelfde regels als voor andere banken? Nu wil ik die betaalde kosten graag terug. Heb ik daar recht op?

1000 7 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Dec 22, 2009 om 02:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je moet nog maar eens nakijken wat SEPA betekent, want dat heeft niks met provisie te maken.
Het antwoord is dus: ja dat mag PayPal en toen ze dit introduceerden had je de mogelijkheid om je account op te heffen als je het er niet mee eens was. Dat heb je niet gedaan en zodoende ben je akkoord gegaan met de nieuwe voorwaarden, zodat je niet achteraf ineens bezwaar kunt aantekenen.

gratisrijden
door gratisrijden - Dec 23, 2009 om 00:17
226 Antwoorden / 8 Vragen

Een overeenkomst kan PayPal nooit vrijwaren om zich aan de geldende wetten te houden. Alleen vraag Ik me af wat nu wel en wat niet is toegestaan.

Nergens vind ik duidelijke informatie over de eisen, waaraan banken moeten voldoen, slechts enkele brokstukken. Gelden er geen beperkingen voor transactiekosten? Zijn banken niet verplicht om het SEPA systeem aan te bieden?

Ik heb me al vaker verbaasd over de kosten, die financieële instellingen berekenen, voor diensten als pinpasjes, creditcards, overschrijvingen, rekeningafschriften, enz.. Waar ik mij echter aan stoor is dat het erop lijkt dat de laatste jaren de kantjes ervan af worden gelopen we enigsinds geplukt worden.

Natuurlijk kun je zeggen, dan stap je over naar een andere bank, maar die doen hetzelfde, Zodat we het toch maar moeten pikken. Onze overheid dwingt ons wel, om van een bankrekening gebruik te maken. Of kan ik mijn belastingaanslag ook contant betalen, zonder boetes en flinke kostenverhogingen? Is het dan niet ook een taak van de overheid, om een zekere bescherming te bieden?

Ik ben die grijp je rijk mentaliteit, op kosten van de burger, die geen keus heeft spugzat.

edwardus
door edwardus - Dec 23, 2009 om 00:25
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nogmaals: weet je eigenlijk wel wat het door jou genoemde SEPA systeem betekent?

gratisrijden
door gratisrijden - Dec 23, 2009 om 00:54
226 Antwoorden / 8 Vragen

Uiteraard SEPA staat voor: "Single Euro Payments Area" Ofwel Eenheid in Europees betalingsverkeer.

De vraag is; Kan PayPal zich als bank hieraan gewoon onttrekken? En wat zijn de kosten, die berekend mogen worden? De meeste PayPal betalingen ontvang ik vanuit de Europese Unie.

edwardus
door edwardus - Dec 23, 2009 om 01:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het antwoord staat zowel in mijn reactie als op die webpagina die je zelf geeft.
SEPA houdt in dat er geen verschil mag zijn tussen een binnenlandse en een buitenlandse betaling. Zie je nu het verschil tussen dat en provisie die PayPal berekent?

edwardus
door edwardus - Dec 23, 2009 om 01:51
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Om het nog iets concreter te maken: SEPA houdt o.a. in dat als jij je pinpas in een betaalautomaat in Griekenland steekt om €10 af te rekenen, dat er precies €10 wordt afgeboekt van je rekening en geen cent meer omdat er geen opslag voor Europese betalingen meer is.

gratisrijden
door gratisrijden - Dec 23, 2009 om 11:26
226 Antwoorden / 8 Vragen

Inmiddels heb ik e.e.a. uitgezocht. Je hebt gelijk, dat SEPA het verkeerde aanknopingspunt is. SEPA is een initiatief van banken om tegemoet te komen aan de Payment Services Directive (PSD) , die het wettelijke kader vormt.

Het is nogal uitgebreid en ik heb nog niet alles ervan bekeken, maar ik heb de indruk dat, wat de kosten betreft, alleen op de marktwerking wordt gezet. Daarmee ligt de verantwoordelijkheid bij kopers en verkopers om ook andere betaaldiensten meer marktaandeel te geven. Helaas blijkt dat in de praktijk niet te werken, met steeds minder aanbieders als gevolg, zoals eBay al vaker heeft bewezen.