br
door bramsharon Nov 9, 2011 om 18:27
Geldzaken & recht

Mijn vader ontvangt op zijn rekening

een ingewikkeld verhaal maar ik hoop dat jullie het kunnen volgen. dit is namelijk mijn situatie:

mijn vader heeft zonder te weten ( nar zijn zeggen) zorgtoeslag aangevraagd waar ik recht op had. nu verdiep ik mij er niet zo in en heb ik er nooit om gevraagd. nu blijkt dus na een jaar dat ik 800 euro ben mis gelopen aan zorgtoeslag. ook heb ik hem elk jaar 100 euro betaald voor de zorg omdat het op zijn rekening stond. dit betekend dus dat ik hem 60 euro per maand teveel gaf( een snelle rekensom leert mij dat 110(volledige zorgbedrag) euro = 70(zorgtoeslag) 40 euro is.) ik hoop dat jullie mij nog kunnen volgen. die 40 euro moest ik dus aan hem betalen terwijl ik hem s teeds honderd gaf. 60 euro mis gelopen per maand een jaar lang! ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen wat mijn recht is en wat een mogelijke oplossing is voor dit probleem. ook mocht u het niet snappen wil ik het nog wel gedetaileerd uitleggen.

Met Vriendelijke Groet,

Bram

3117 40 Rapporteer

sonjaatje
door sonjaatje - Nov 9, 2011 om 18:46
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Als je 18 bent moet je toch zelf een zorgverzekering aanvragen?

br
door bramsharon - Nov 9, 2011 om 18:49
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op woensdag 9 nov 2011, 18:46]Als je 18 bent moet je toch zelf een zorgverzekering aanvragen?
mijn vader vertelde mij dus dat hij dit kan doen omdat ik inwonend ben. ik vind dit verhaal wel raar maar zonder gekheid ben ik nu wel 1558 euro mis gelopen. dit vind ik toch een belachelijk hoog bedrag. wat is mijn recht?

ps. excuus voor de double post. ik dacht dat de andere outdated was.

vladja
door vladja - Nov 9, 2011 om 18:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op woensdag 9 nov 2011, 18:46]Als je 18 bent moet je toch zelf een zorgverzekering aanvragen?

Je moet dan zelf een zorgverzekering AFSLUITEN.

Dit gaat over ZORGTOESLAG.

Iets heel anders dus!

Vladja

br
door bramsharon - Nov 9, 2011 om 18:51
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=vladja schreef op woensdag 9 nov 2011, 18:50][quote=sonjaatje schreef op woensdag 9 nov 2011, 18:46]Als je 18 bent moet je toch zelf een zorgverzekering aanvragen?

Je moet dan zelf een zorgverzekering AFSLUITEN.

Dit gaat over ZORGTOESLAG.

Iets heel anders dus!

Vladja

het is afgesloten op de rekening van mn vader. maar ik vind dat dat niet kan. het is een rare situatie. ik krijg het omdat ik geen inkomen heb maar betaal hem per maand wel 60 euro te veel

do
door doradora - Nov 9, 2011 om 18:56
58 Antwoorden / 1 Vragen

je hebt geen inkomen, maar betaald je vader 100 euro. waarvan?

br
door bramsharon - Nov 9, 2011 om 18:56
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=doradora schreef op woensdag 9 nov 2011, 18:56]je hebt geen inkomen, maar betaald je vader 100 euro. waarvan?van mijn studiefinanciering

sonjaatje
door sonjaatje - Nov 9, 2011 om 18:59
1961 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op woensdag 9 nov 2011, 18:50][quote=sonjaatje schreef op woensdag 9 nov 2011, 18:46]Als je 18 bent moet je toch zelf een zorgverzekering aanvragen?

Je moet dan zelf een zorgverzekering AFSLUITEN.

Dit gaat over ZORGTOESLAG.

Iets heel anders dus!

Vladja

Dat zeg ik toch!!

br
door bramsharon - Nov 9, 2011 om 19:08
20 Antwoorden / 2 Vragen

rustig mensen. dit gaat inderdaad over zorgtoeslag, maar ik zou hier graag een antwoord op willen hebben want uiteraard zou ik dat geld terug willen hebben. hij heeft dat dus niet meer en geeft aan niet meer instaat te zijjn het terug te betalen.

tappie
door tappie - Nov 9, 2011 om 19:26
289 Antwoorden / 82 Vragen

Vaag, je betaald100 euro omdat het op zijn rekening kwam, maar je wist er niets van af?

br
door bramsharon - Nov 9, 2011 om 19:27
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tappie schreef op woensdag 9 nov 2011, 19:26]Vaag, je betaald100 euro omdat het op zijn rekening kwam, maar je wist er niets van af?niet van de premie nee. ik hield me daar niet zo heel erg mee bezig

fi
door fisbel - Nov 9, 2011 om 19:38
851 Antwoorden / 3 Vragen

Zorgtoeslag kon tot voor kort door een ander (je vader) worden aangevraagd. Nodig was uitsluitend het BSN-nummer + leeftijd van jou. Verzenden was mogelijk via een willekeurige DIGID. Je vader zal zijn eigen DIGID voor de aanvraag hebben gebruikt en in de aanvraag zijn rekeningnummer hebben opgenomen. Dit rekeningnummer werd tot deze zomer niet gecheckt.

De Belastingdienst bemoeit zich uitsluitend met rekeningnummers als er bij vergissing een verkeerd nummer is opgegeven. Dat is hier niet het geval. Ook gedoe met rekeningnummers bij bijvoorbeeld echtscheiding: hier mengt de Belastingdienst zich niet in.

Het enige wat je kan doen is zsm een wijziging zorgtoeslag insturen met jouw rekeningnummer. Er volgt dan een brief op het adres waar je woont. De brief moet ter controle van wijziging rekeningnummer worden teruggestuurd.

Naar je vader toe: een rechtzaak aanspannen? Doe liever een moreel beroep op hem jou terug te betalen. Eventueel in termijnen, bijvoorbeeld gedurende 24 maanden: dezelfde maximale termijn de de Belastingdienst hanteert voor terugbetaling zorgtoeslag of andere toeslagen.

br
door bramsharon - Nov 9, 2011 om 19:42
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=fisbel schreef op woensdag 9 nov 2011, 19:38]Zorgtoeslag kon tot voor kort door een ander (je vader) worden aangevraagd. Nodig was uitsluitend het BSN-nummer + leeftijd van jou. Verzenden was mogelijk via een willekeurige DIGID. Je vader zal zijn eigen DIGID voor de aanvraag hebben gebruikt en in de aanvraag zijn rekeningnummer hebben opgenomen. Dit rekeningnummer werd tot deze zomer niet gecheckt.

De Belastingdienst bemoeit zich uitsluitend met rekeningnummers als er bij vergissing een verkeerd nummer is opgegeven. Dat is hier niet het geval. Ook gedoe met rekeningnummers bij bijvoorbeeld echtscheiding: hier mengt de Belastingdienst zich niet in.

Het enige wat je kan doen is zsm een wijziging zorgtoeslag insturen met jouw rekeningnummer. Er volgt dan een brief op het adres waar je woont. De brief moet ter controle van wijziging rekeningnummer worden teruggestuurd.

Naar je vader toe: een rechtzaak aanspannen? Doe liever een moreel beroep op hem jou terug te betalen. Eventueel in termijnen, bijvoorbeeld gedurende 24 maanden: dezelfde maximale termijn de de Belastingdienst hanteert voor terugbetaling zorgtoeslag of andere toeslagen. het is ook wat zeg met de belastingdienst. als je wat van ze krijgt controleren ze niks in feite en moet je wat van ze hebben staan ze het liefst bij je op de stoep en gaan ze niet weg voor je het ze heb betaald. ik zal met hem in overleg gaan. maar een rechtzaak lijkt me de moeite niet waard, want ik zie vanuit uw verhaal dat mijn standspunt zwak is en ik het toch niet zal winnen. terug betalen is hij niet van plan. het is een fout en mensen maken fouten. dat is zijn standpunt. ik vind dit een hele dure fout en neem het hem ook kwalijk

br
door bramsharon - Nov 9, 2011 om 19:57
20 Antwoorden / 2 Vragen

ik ben namelijk benieuwd of dit niet word gezien als fraude. ik heb namelijk het gevoel dat hij het heeft achtergehouden. net als die 60 euro die niet voor hem bedoeld was. en ik ben voor mijn studie vaak nieuwe spullen voor de pc nodig en die kan ik dus niet veroorloven. ook werken gaat niet omdat mijn voledige vrije tijd opgaat aan huiswerk(zonder overdrijven) nu vind hij dat ik maar gaan werken en dat voor school gaat.

toolboy
door toolboy - Nov 9, 2011 om 20:33
965 Antwoorden / 40 Vragen

Als een inwonend kind de leeftijd van 18 is geworden en voor die tijd op de polis van vader/moeder stond wordt er door de verzekeraar vaak gewoon een nieuwe polis gemaakt op naam van de dan? meerderjarige. Veelal zetten de verzekeraars dit in de polis voorwaarden van de verzekeringnemer.In dit geval mogelijk uw vader.

Dat is dus mijn vraag aan u TS wie betaald de zorgpremie.

br
door bramsharon - Nov 9, 2011 om 20:43
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=toolboy schreef op woensdag 9 nov 2011, 20:33]Als een inwonend kind de leeftijd van 18 is geworden en voor die tijd op de polis van vader/moeder stond wordt er door de verzekeraar vaak gewoon een nieuwe polis gemaakt op naam van de dan? meerderjarige. Veelal zetten de verzekeraars dit in de polis voorwaarden van de verzekeringnemer.In dit geval mogelijk uw vader.

Dat is dus mijn vraag aan u TS wie betaald de zorgpremie.
mijn vader. dit vond ik altijd al raar maar heb het maar laten gebeuren en hem de 100 euro gegeven. en dat is dus te veel. nu snap ik heus wel dat het dom is van mij geen nader onderzoek in te stellen, maar dit heb ik nooit geweten. ik heb me nooit verdiept in premies.

do
door doradora - Nov 9, 2011 om 20:57
58 Antwoorden / 1 Vragen

betaal je je ouders kostgeld?

een basiszorgverzekering voor gezonde mensen kan goedkoop zijn.
bij de UniveZekur met een extra eigen bijdrage van 500 euro is 70 euro pm, in 2011. je bespaart dan 50 euro pm.
zet het bedrag wat je bespaart op een aparte spaarrekening zodat je een buffer hebt.

je moet de verzekering, die je nu via je vader hebt, van 2011 eerst opzeggen . kijk bij independer.nl voor bedragen van 2012. betaal de verzekering van je eigen bankrekening.

geef aan de belastingdienst je eigen bankrekeningnummer door, via wijzigingsformulier, zodat je de zorgtoeslag zelf ontvangt.

dora

br
door bramsharon - Nov 9, 2011 om 21:02
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=doradora schreef op woensdag 9 nov 2011, 20:57]betaal je je ouders kostgeld?

een basiszorgverzekering voor gezonde mensen kan goedkoop zijn.
bij de UniveZekur met een extra eigen bijdrage van 500 euro is 70 euro pm, in 2011. je bespaart dan 50 euro pm.
zet het bedrag wat je bespaart op een aparte spaarrekening zodat je een buffer hebt.

je moet de verzekering, die je nu via je vader hebt, van 2011 eerst opzeggen . kijk bij independer.nl voor bedragen van 2012. betaal de verzekering van je eigen bankrekening.

geef aan de belastingdienst je eigen bankrekeningnummer door, via wijzigingsformulier, zodat je de zorgtoeslag zelf ontvangt.

dora
nee niks. maar het opzeggen en naar mijn rekening vewijzen van toeslag is al gebeurt. het gaat om het achterstallige. vooral de 60 euro achterhouden. mijn vraag is of hier iets aan gedaan kan worden

toolboy
door toolboy - Nov 9, 2011 om 21:28
965 Antwoorden / 40 Vragen

Ok.
De meest voor de hand liggende oplossing is dat u het gel terug vordert van uw vader.
Edoch maak ik op uit de ts dat u niet meer op goede voet bent met uw vader.
Indien u dit bedrag wat u schetst aantoonbaar kan maken,en uw vader wil dit niet terug geven.,Dan is er een rechtsgang op te zetten.maar wilt u zo ver gaan.!

do
door doradora - Nov 9, 2011 om 21:29
58 Antwoorden / 1 Vragen

waarom betaal je geen kostgeld?

je ouders hebben recht op een bijdrage in de kosten voor eten,gas, licht, water etc

waarschijnlijk hebben je ouders het bedrag hiervoor gebruikt, naar mijn idee heb je een voordelig kosthuis.

br
door bramsharon - Nov 9, 2011 om 22:22
20 Antwoorden / 2 Vragen

mijn ouders hebben geen moeite mij te onderhouden. dit heb ik ze namelijk al vaker voorgelegd. maar dat niet ter zake. het geld achterhouden vind ik schandelijk helemaal door je eigen vader en als het gaat om geld waar je gewoon recht op heb

do
door doradora - Nov 9, 2011 om 22:37
58 Antwoorden / 1 Vragen

volgens jou hebben je ouders geen moeite dat ze geen kostgeld ontvangen maar je vader wilt het ook niet terugbetalen. is een beetje tegenstrijdig.

je hebt je ouders voorgesteld kostgeld te betalen, maar dat willen ze niet, zeg jij.
maar je wil wel het geld terug.

waarom doe je zo moeilijk?
"normale" 18 jarigen betalen kostgeld, en dat is meer dan de 60 euro die jij hebt betaald.

ti
door timfelix - Nov 9, 2011 om 23:30
270 Antwoorden / 13 Vragen

Normale 18-jarigen betalen géén kostgeld. Tenminste, niemand die ik ken betaalt kostgeld. Dat is een beetje iets van vroeger als je het mij vraagt.

mo
door monica - Nov 10, 2011 om 00:28
70 Antwoorden / 8 Vragen

Als ik het goed begrijp, woon je thuis en ontvang je alleen studiefinanciering. is dit een thuiswonende beurs, of heb je nog een aanvullende beurs en/of lening?
Je vader betaalt jouw zorgverzekeringspremie en ontvangt jouw zorgtoeslag. Jij heb met hem afgesproken €100 per maand te betalen voor de zorgverzekering.
Je betaalt geen kostgeld. Is er een ouderlijke bijdrage door de verstrekker van de studiefinanciering berekend? Zoja ontvang jij die of wordt die bijdrage gezien als jouw kostgeld?

br
door bramsharon - Nov 10, 2011 om 01:38
20 Antwoorden / 2 Vragen

mensen kostgeld doet er niet toe. en het gaat er mij niet om dat ik het bedrag niet heb, maar ik vind het niet kloppen en ik wil dus oplossingen horen wat ik eraan zou kunnen doen. niet rare vragen waarom ik dit of dat niet doe wat niet ter zake is. daarbij is zoals aangegeven door anderen kostgeld niet meer zo van toepassing want ik ken ook niemand. mijn vader wil het niet terug geven omdat hij niet inziet waarom. ik heb daar recht op en dat hoor je te krijgen of je nou geld genoeg hebt of niet. en met de kosten van school tegenwoordig ben je elke cent nodig

br
door bramsharon - Nov 10, 2011 om 01:40
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=doradora schreef op woensdag 9 nov 2011, 22:37]volgens jou hebben je ouders geen moeite dat ze geen kostgeld ontvangen maar je vader wilt het ook niet terugbetalen. is een beetje tegenstrijdig.

je hebt je ouders voorgesteld kostgeld te betalen, maar dat willen ze niet, zeg jij.
maar je wil wel het geld terug.

waarom doe je zo moeilijk?
"normale" 18 jarigen betalen kostgeld, en dat is meer dan de 60 euro die jij hebt betaald.

mag ik vragen hoe oud u bent want ik kan me niet voorstellen dat u rond mijn leeftijd zit. tegenwoordig betalen meeste jongeren geen kostgeld in ieder geval niet zolang ze nog studeren. graag wil ik ook graag weten wat u onder de term normaal verstaat

door 2012 - Nov 10, 2011 om 06:13
4 Antwoorden / 0 Vragen

als ik u was ,(zou ik contact met het kantoor op nemen en melding van maken want het (lijkt op stelen) zo als u het onschrijft en dan zullen hun het verder onderzoeken.met vriendelijke groet 2012

naitsoezn
door naitsoezn - Nov 10, 2011 om 08:42
842 Antwoorden / 1 Vragen

Jonge, laat het gaan. Als je hier een probleem van gaat maken, dan heb je binnen no time zo'n enorme ruzie met je vader / ouders dat je ze nooit meer spreekt. Mogelijk zijn er juridische stappen te ondernemen (al vraag ik me dat af, want je bent zelf overeengekomen om die 100 euro per maand te betalen, maar dat terzijde), maar dit wil je echt niet op jou leeftijd... Je ouders betalen je kost en inwoning, dus het kan ook niet zo zijn dat je nu geldgebrek hebt. Verder moet je gewoon afspreken dat je vanaf nu het juiste bedrag overmaakt aan je ouders.

tdehond
door tdehond - Nov 10, 2011 om 08:56
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als ik u was bleef ik het huidige bedrag aan mijn ouders geven er van uitgaand dat ik een spekkoper ben als ik zonder kost en inwoning te betalen mag studeren.

Ik zou bespreken met mijn vader dat het bedrag wat ik overmaak niet klopt, maar omdat ik geen kost en inwoning hoef te betalen lijkt het mij een kleine bijdrage aan wat ik per maand op eet.

ja
door jans2 - Nov 10, 2011 om 12:22
311 Antwoorden / 4 Vragen

Sluit je eigen zorgverzekering af, betaal via je eigen rekening en vraag zorgtoeslag aan. Uiteraard eerst de eerdere zorgverzekering en -toeslag opzeggen.
Ga ook eens na hoe het met overige verzekeringen, voorzieningen en levensonderhoud zit, wie dat betaalt en hoeveel dat is. Maak een berekening van wat je zelf daaraan bijdraagt en hoeveel je nog tegoed hebt dan wel tekortschiet. Praat dan nog eens met je vader.

loreleigil
door loreleigil - Nov 10, 2011 om 17:41
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=bramsharon schreef op woensdag 9 nov 2011, 20:43][quote=toolboy schreef op woensdag 9 nov 2011, 20:33]Als een inwonend kind de leeftijd van 18 is geworden en voor die tijd op de polis van vader/moeder stond wordt er door de verzekeraar vaak gewoon een nieuwe polis gemaakt op naam van de dan? meerderjarige. Veelal zetten de verzekeraars dit in de polis voorwaarden van de verzekeringnemer.In dit geval mogelijk uw vader.

Dat is dus mijn vraag aan u TS wie betaald de zorgpremie.
mijn vader. dit vond ik altijd al raar maar heb het maar laten gebeuren en hem de 100 euro gegeven. en dat is dus te veel. nu snap ik heus wel dat het dom is van mij geen nader onderzoek in te stellen, maar dit heb ik nooit geweten. ik heb me nooit verdiept in premies.
Nou, goede leer voor de volgende keer. Vanaf je 18e ben je volwassen en dien je dus zelf je zaakjes te regelen en je erin te verdiepen. Het geld terugkrijgen van je vader gaat naar eigen zeggen niet lukken, omdat hij het niet nodig vindt om je terug te betalen. Jij vindt dat je er recht op hebt, maar je vader heeft (ook al heb je je er niet in verdiept) namens jou gehandeld en dit volgens de regels gedaan. Dat hij moreel gezien moet terugbetalen, wat ik met je eens ben, houdt niet in dat je dit ook zomaar kunt afdwingen. Als je echt thuis kloterij wilt en je huis uitgezet wilt worden, moet je vooral blijven aandringen op terugbetaling. Je vader heeft aangegeven dat hij je niet gaat betalen. Je zou dit kúnnen afdwingen via de rechter, maar dat kost je je onderdak en de relatie met je vader. Kun je geen beroep doen op je moeder? Wat vindt zij er van? Misschien dat zij met vader kan/wil praten?

do
door doradora - Nov 10, 2011 om 21:29
58 Antwoorden / 1 Vragen

ik ben niet van jou leeftijd, maar van de leeftijd van je ouders.
ik heb 2 kinderen, beide gestudeerd, beide hebben kostgeld betaald.
zij hebben daar nooit moeite mee gehad, ze weten dat leven geld kost.

hebben allebei een goede baan.

in de beurs zit een bedrag dat bedoeld is voor eten, ong 200 euro pm.
of dacht je dat de beurs bedoeld is als zakgeld?

toolboy
door toolboy - Nov 10, 2011 om 21:42
965 Antwoorden / 40 Vragen

Sorry.,Maar kostgeld is niet meer van deze tijd edoch ik begrijp uw reactie wel.
Ik heb zelf 4 nazaten ,denk dus dat ik bij de ouwere jongeren hoor.
Vroegha toen ik nog jong was betaalden o.a. m`n ouders de verjaringsfeestjes van mij
Nu betalen m`n kids dat zelf enz enz

br
door bramsharon - Nov 10, 2011 om 21:53
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=doradora schreef op donderdag 10 nov 2011, 21:29]ik ben niet van jou leeftijd, maar van de leeftijd van je ouders.
ik heb 2 kinderen, beide gestudeerd, beide hebben kostgeld betaald.
zij hebben daar nooit moeite mee gehad, ze weten dat leven geld kost.

hebben allebei een goede baan.

in de beurs zit een bedrag dat bedoeld is voor eten, ong 200 euro pm.
of dacht je dat de beurs bedoeld is als zakgeld?

voor de laatste maal, van kostgeld is geen sprake!.. dit is voorgelegd. het gaat mij erom het ACHTERHOUDEN van belasting geld.. ik snap niet dat dat nu nog niet duidelijk is... daarbij is de STUDIEfinanciering voor de STUDIE ik heb geen aanvullende beurs.

ti
door timfelix - Nov 10, 2011 om 21:55
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=doradora schreef op donderdag 10 nov 2011, 21:29]ik ben niet van jou leeftijd, maar van de leeftijd van je ouders.
ik heb 2 kinderen, beide gestudeerd, beide hebben kostgeld betaald.
zij hebben daar nooit moeite mee gehad, ze weten dat leven geld kost.

hebben allebei een goede baan.

in de beurs zit een bedrag dat bedoeld is voor eten, ong 200 euro pm.
of dacht je dat de beurs bedoeld is als zakgeld?

Geintje zeker? Een studiebeurs vandaag de dag is in het minst gunstige geval zo'n 90 euro en dat is uiteraard inkomensafhankelijk. Elk bedrag daarboven is een lening. Het geld heet niet voor niets studiefinanciering.

Verder vind ik het niet normaal dat een ouder je op die manier in principe oplicht. Ik zou er verder maar niet teveel over doorgaan, een goede relatie met je vader is meer waard dan het geld dat je nu kwijt bent. Al zou ik wel ernstig gaan twijfelen aan de integriteit van je vader.

br
door bramsharon - Nov 10, 2011 om 21:58
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=timfelix schreef op donderdag 10 nov 2011, 21:55][quote=doradora schreef op donderdag 10 nov 2011, 21:29]ik ben niet van jou leeftijd, maar van de leeftijd van je ouders.
ik heb 2 kinderen, beide gestudeerd, beide hebben kostgeld betaald.
zij hebben daar nooit moeite mee gehad, ze weten dat leven geld kost.

hebben allebei een goede baan.

in de beurs zit een bedrag dat bedoeld is voor eten, ong 200 euro pm.
of dacht je dat de beurs bedoeld is als zakgeld?

Geintje zeker? Een studiebeurs vandaag de dag is in het minst gunstige geval zo'n 90 euro en dat is uiteraard inkomensafhankelijk. Elk bedrag daarboven is een lening. Het geld heet niet voor niets studiefinanciering.

Verder vind ik het niet normaal dat een ouder je op die manier in principe oplicht. Ik zou er verder maar niet teveel over doorgaan, een goede relatie met je vader is meer waard dan het geld dat je nu kwijt bent. Al zou ik wel ernstig gaan twijfelen aan de integriteit van je vader.

hoezo geintje? mijn ouders zitten boven dat bedrag dus ik krijg geen aanvullende beurs. allee nstudie financiering. en het gaat me niet om het bedrag. om het principe......... ik zou dat bij mijn kinderen niet aan kunnen doen. en mijn band met mijn vader is niet al te sterk. mijn vraag in het begin was kan hier iets aan gedaan worden. raar dat er dan over kostgeld gepraat word, wat totaal niet aan de orde is.

br
door bramsharon - Nov 10, 2011 om 22:08
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=timfelix schreef op donderdag 10 nov 2011, 21:55][quote=doradora schreef op donderdag 10 nov 2011, 21:29]ik ben niet van jou leeftijd, maar van de leeftijd van je ouders.
ik heb 2 kinderen, beide gestudeerd, beide hebben kostgeld betaald.
zij hebben daar nooit moeite mee gehad, ze weten dat leven geld kost.

hebben allebei een goede baan.

in de beurs zit een bedrag dat bedoeld is voor eten, ong 200 euro pm.
of dacht je dat de beurs bedoeld is als zakgeld?

Geintje zeker? Een studiebeurs vandaag de dag is in het minst gunstige geval zo'n 90 euro en dat is uiteraard inkomensafhankelijk. Elk bedrag daarboven is een lening. Het geld heet niet voor niets studiefinanciering.

Verder vind ik het niet normaal dat een ouder je op die manier in principe oplicht. Ik zou er verder maar niet teveel over doorgaan, een goede relatie met je vader is meer waard dan het geld dat je nu kwijt bent. Al zou ik wel ernstig gaan twijfelen aan de integriteit van je vader.

oh mijn excuses ik lette niet op, ik dacht dat deze reactie op mij toegericht was.

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Nov 11, 2011 om 12:22
57 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou je een studerend kind kostgeld laten betalen, als je besluit kinderen te (nemen) krijgen dan moet je ervoor zorgen ook!
Schandalig vind ik het dat je vader dat geld neemt wat voor jou bestemt is, maar als hij het niet terug wil geven kan je niks doen.
Het werd bij ons eerst ook via de belasting overgemaakt op onze rekening maar wij boekten het meteen weer naar onze dochters rekening. En de zorgverzekeringkosten betalen we ook gewoon, lijkt me niet meer dan normaal.
Vind het belangrijker dat de energie in de studie gestoken word dan in een baantje om die kosten te betalen.
En ja ook zonder kostgeld te betalen weten ze wel dat het leven geld kost, en inmiddels voorzien van een goede baan.

br
door bramsharon - Nov 11, 2011 om 12:29
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=eenwarmbericht schreef op vrijdag 11 nov 2011, 12:22]Waarom zou je een studerend kind kostgeld laten betalen, als je besluit kinderen te (nemen) krijgen dan moet je ervoor zorgen ook!
Schandalig vind ik het dat je vader dat geld neemt wat voor jou bestemt is, maar als hij het niet terug wil geven kan je niks doen.
Het werd bij ons eerst ook via de belasting overgemaakt op onze rekening maar wij boekten het meteen weer naar onze dochters rekening. En de zorgverzekeringkosten betalen we ook gewoon, lijkt me niet meer dan normaal.
Vind het belangrijker dat de energie in de studie gestoken word dan in een baantje om die kosten te betalen.
En ja ook zonder kostgeld te betalen weten ze wel dat het leven geld kost, en inmiddels voorzien van een goede baan.
juist dat is wat ik bedoelde. ik wil heus wel kostgeld betalen, maar ik geloof dat dat er puur voor is als je zonder werken of studeren thuis hangt beetje niks lopen doen. maar helaas kan ik inderdaad niks doen. toch bedankt voor je "warme bericht'' :)

tdehond
door tdehond - Nov 11, 2011 om 12:59
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=bramsharon schreef op vrijdag 11 nov 2011, 12:29]ik wil heus wel kostgeld betalen, maar ik geloof dat dat er puur voor is als je zonder werken of studeren thuis hangt beetje niks lopen doen. maar helaas kan ik inderdaad niks doen. toch bedankt voor je "warme bericht'' :)

Ik vind het normaal als ook studenten kostgeld betalen. De kleine bijdrage die je mee betaald door het te grote bedrag wat je aan je vader overmaakt wordt m.i. zeker opgemaakt aan voeding, bewassing en verwarmingskosten.

Je vader had m.i. wel openheid van zaken moeten geven m.b.t. de hoogte van het bedrag. Deze gang van zaken vind ik geen goed voorbeeld naar je kinderen toe.

Maar geen kostgeld laten betalen vind ik ook geen goed voorbeeld naar je kinderen die studeren toe.

br
door bramsharon - Nov 11, 2011 om 13:07
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tdehond schreef op vrijdag 11 nov 2011, 12:59][quote=bramsharon schreef op vrijdag 11 nov 2011, 12:29]ik wil heus wel kostgeld betalen, maar ik geloof dat dat er puur voor is als je zonder werken of studeren thuis hangt beetje niks lopen doen. maar helaas kan ik inderdaad niks doen. toch bedankt voor je "warme bericht'' :)

Ik vind het normaal als ook studenten kostgeld betalen. De kleine bijdrage die je mee betaald door het te grote bedrag wat je aan je vader overmaakt wordt m.i. zeker opgemaakt aan voeding, bewassing en verwarmingskosten.

Je vader had m.i. wel openheid van zaken moeten geven m.b.t. de hoogte van het bedrag. Deze gang van zaken vind ik geen goed voorbeeld naar je kinderen toe.

Maar geen kostgeld laten betalen vind ik ook geen goed voorbeeld naar je kinderen die studeren toe.

ik kan nu net rond komen en zou af en toe ok bij moeten lenen zoals nu met de hoge studiekosten. maar ik wil later kans hebben op ee ngoede baan. elk vrije minuut buiten school gaat op naar school wat sowieso al niet goed is. werk zit er dus serieus niet voor mij in. en nee noem me niet lui, je kent me niet. ik wil graag werken maar dat lukt niet. het feit dat ze hebben gezegt dat ik zolang ik studeer geen kostgeld hoef te betalen is geen smoes om dan geld achter te houden. graag wil ik nu definitief een punt achter het onderwerp kostgeld zetten