ol
door olympicton Oct 20, 2008 om 13:02
Geldzaken & recht

NL regels in strijd met Chinese wetgeving

Problemem  bij aanvraag MVV of Visa;

Sinds april wordt door Nederland geist dat de Notary Office in China een verwijzing  geeft naar het brondocument;

IMPORTANT: If you need to submit legalised Notary Certificates, please note:
? Notary certificates are only accepted if the notary mentions clearly on which document or statement he based his certificate, and adds a certified copy of that document to the certificate.
? If you apply for your visa at the Embassy or Consulate in the same region as that covers the region of your Hukou registration, your notary certificates only have to be legalised by MFA.
? If you apply in a different Dutch representation, your notary certificates have to be legalised by MFA and by the Embassy or Consulate that covers the region of your Hukou registration.
( http://www.hollandinchina.org/images/VISAJUNI2008/tourist%20visa.doc )
En met punt 1 regent het dus afwijzingen , aangezien een Notary office  niet mag afwijken in zijn vertaling van het origineel.
N.O.  KAN en MAG volgens de Chinese wet dus helemaal geen verwijzing naar brondocument
 vermelden, aangezien dat een toevoeging  op de vertaling is; gevolg MFA( Buitnlandse Zaken China)  wijst de legalisatie van N.O af.
Als de normale vertaling wordt gelegaliseerd, wijst de NL ambassade  de legalisatie af, omdat ie dus niet aan de eisen voldoet.
En wie is de dupe , jawel;
 de Nederlander en zijn Chinese partner. Bovendien kost het handen vol geld voor heen en weer reizen, voor weer een aanpassing.

Klachten van NL partners zijn door gestuurd naar Ministerie van Buitenlandse zaken, Dienst Consulaire Zaken,Dienst Juridische zaken , en Dienst Legalisatie.

Ook op Chineestalige sites , Gele Draak en op de bekende site voor mensen met een buitenlandse partner; Mixed-Couples.eu,

komen klachten binnen.De site Buitenlandse Partner.nl, die met een leegloop te maken heeft door de autoritaire houding van het bestuur, blijft stil.

Aangezien het heen en weer reizen om te proberen wijzigingen aan te laten brengen , het opnieuw aanvragen van visa, bezwaarprocedures tegen afwijzing aanvraag,  handen vol geld kost,  is wijziging van de voorwaarden noodzakelijk.

Hebben hier ook mensen er mee te maken gehad?

1908 14 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 20, 2008 om 13:28
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Het antwoord zal ongetwijfeld ja zijn, alleen wat schiet u dan met dat antwoord op? Wat is uw werkelijke vraag?

ol
door olympicton - Oct 20, 2008 om 13:41
63 Antwoorden / 16 Vragen

1. Kan NL eisen stellen , die in strijd met de wet van een ander land zijn?

2.Kunnen de xtra kosten verhaald worden op de Staat der Nederlanden?

3.Zijn er  meer mensen de dupe van deze nieuwe dijk om Nederland.Via afwijzing van visum of aanvraag verblijfsvergunning.

4.Lopen veel mensen tegen regels op bij immigratie, die in praktijk niet uitvoerbaar zijn.

Wou je nog meer vragen hebben ,Gerrit?

marcel75
door marcel75 - Oct 20, 2008 om 13:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De notaris (ook in China) mag gerust een legalisatie verzorgen zonder dat dit een toevoeging aan de vertaling is.  De legalisatie staat namelijk los van het stuk dat vertaald is. Ook in China is het notariaat gebaseerd op het Latijnse notariaat (net als in Nederland). De regels wijken weliswaar wel wat af, maar de basis is hetzelfde (zeker op legalisatiegebied).

Zorg er dan ook voor dat de legalistatie op een los papier wordt vermeld.

Mocht dat niet lukken, laat dan de legalisatie vertalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 20, 2008 om 13:59
16888 Antwoorden / 202 Vragen

in alle gevallen is het antwoord, helaas, JA. nederland mag wettelijke eisen stellen die afwijkend zijn van eisen in een ander land. Het meest heldere voorbeeld dat ik nu kan bedenken is dat nederland een andere wetgeving heeft met bijv. diefstal dan landen met de sharia wetgeving.

Wel is het zo, dat nederland in beginsel geen wetgeving mag toepassen die strijdig is met Europese en/of Internationale verdrags- en regelgeving.

Ik ga er van uit, dat u kosten als u noemt NIET kunt verhalen. Het lijkt me echter zinvol om uw vraag te stellen aan bijv. bureau vluchtelingenhulp. Kijk eens hier om verder te komen. Bij dat bureau zijn specialisten m.b.t. visa regelgeving.

http://startgoogle.startpagina.nl/?start=0&q=vluchtelingenhulp

ol
door olympicton - Oct 20, 2008 om 15:11
63 Antwoorden / 16 Vragen

Marcel , dat is nou juist het punt; een notaris in China mag de tekst van het brondocument vertalen. Echter; GEEN toevoegingen aanbrengen die verwijzen naar het document, dus niet zetten: vertaling gebaseerd op ongehuwd verklaring,dd./.....

Wat dan wordt afgeweken van de tekst van de ongehuwdverklaring,omdat hij tekst toevoegt en wordt dan niet gelegaliseerd door  Buitenlandse Zaken  China.

Maar NL eist dus, zie de tekst, dat de Notary office een letterlijke verwijzing doen, en het brondocument legaliseert.En dat zijn dus 2 eisen die in strijd zijn met de Chinese wetgeving.

ol
door olympicton - Oct 20, 2008 om 15:16
63 Antwoorden / 16 Vragen

Gerrit , eisen stellen aan documenten , waar je voor afhankelijk bent van een buitenlandse regelgeving, is toch wel ff wat anders.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 20, 2008 om 16:07
16888 Antwoorden / 202 Vragen

ja, maar helaas (vvor u) kan en mag dat wel. Met nadruk de VS vA stellen ook andere eisen bijv. m.b.t. het paspoort.

ol
door olympicton - Oct 20, 2008 om 16:07
63 Antwoorden / 16 Vragen

Marcel , dat is nou juist het punt; een notaris in China mag de tekst van het brondocument vertalen. Echter; GEEN toevoegingen aanbrengen die verwijzen naar het document, dus niet zetten: vertaling gebaseerd op ongehuwd verklaring,dd./.....

Wat dan wordt afgeweken van de tekst van de ongehuwdverklaring,omdat hij tekst toevoegt en wordt dan niet gelegaliseerd door  Buitenlandse Zaken  China.

Maar NL eist dus, zie de tekst, dat de Notary office een letterlijke verwijzing doen, en het brondocument legaliseert.En dat zijn dus 2 eisen die in strijd zijn met de Chinese wetgeving.

ol
door olympicton - Oct 20, 2008 om 16:09
63 Antwoorden / 16 Vragen

Marcel , dat is nou juist het punt; een notaris in China mag de tekst van het brondocument vertalen. Echter; GEEN toevoegingen aanbrengen die verwijzen naar het document, dus niet zetten: vertaling gebaseerd op ongehuwd verklaring,dd./.....

Wat dan wordt afgeweken van de tekst van de ongehuwdverklaring,omdat hij tekst toevoegt en wordt dan niet gelegaliseerd door  Buitenlandse Zaken  China.

Maar NL eist dus, zie de tekst, dat de Notary office een letterlijke verwijzing doen, en het brondocument legaliseert.En dat zijn dus 2 eisen die in strijd zijn met de Chinese wetgeving.

ol
door olympicton - Oct 20, 2008 om 16:41
63 Antwoorden / 16 Vragen

Gerrit , dat is appels met peren vergelijken.Je kunt voldoen aan de immigratie eisen van de USA, of niet.Ligt aan de omstandigheden en waar je vandaan komt.

In de gestelde vraag gaat het er om dat Land 1 iets eist, waar iemand niet aan kan voldoen, omdat het tegen de wet van land 2 is.Kan dus ook en inwoner van land 2 zijn, die dus niet kan voldoen aan een eis van zijn eigen regering.En dus bijvoorbeeld het huwelijk gesloten in land 1  niet in zijn eigen vaderland kan registreren.

Krom NL regeltje dus?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 20, 2008 om 16:49
16888 Antwoorden / 202 Vragen

idem met een sterretje, je kunt aan de NL regels voldoen of niet.

(Over appels en peren: als je uitsluitend de NL regels volgt = onze wetgeving en bniet die van de USofA, dikke pech maar u komt er niet in.

Als ik uw vraag goed lees geldt hier het omgekeerde. Niet voldoen aan de NL regels = problemen om er in te komen.

Maar waarom reageert u eigenlijk op deze manier?

brynnar
door brynnar - Oct 21, 2008 om 08:55
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Olympicton,

Wat ik u zou willen aanraden is contact op te nemen met de Ambassade Diensten/Embassy Services in Den Haag. Zij verzorgen behalve legalisaties ook visa en vertalingen en zijn gespecialiseerd in dergelijke zaken. Zij hebben vaker met dit bijltje gehakt. Vooruit, het kost een paar tientjes extra, maar zij nemen het werk uit handen en het scheelt u een hoop kopzorgen.

Meer informatie op: EMBASSY SERVICES

Ik maak zakelijk wel eens gebruik van hun diensten en ik kan beamen dat hier kundige mensen aan het werk zijn.

Mvgr - B

www.em

ol
door olympicton - Oct 21, 2008 om 10:21
63 Antwoorden / 16 Vragen

Gerrit, ik reageer zo , omdat U blijkbaar het probleem niet door heeft.NL eist iets , wat volgens de wet van het andere land niet kan.

brynnar
door brynnar - Oct 21, 2008 om 10:31
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Olympicton,

Dergelijke situaties kom ik dagelijks tegen. Om maar een voorbeeld te noemen: voor export Syrië moeten er op de facturen een aantal verklaringen staan dat de goederen niet uit Israël komen, niet gemaakt is van Israëlische grondstoffen en niet met een Israëlische boot, vliegtuig of vrachtauto worden aangevoerd. Dit zijn gewoon wettelijke voorschriften uit Syrië, bekend bij de EVD in Nederland. Dit moet dan gelegaliseerd worden door de KvK, het Ministerie van BuZa en vervolgens door de Syrische ambassade in Brussel. Aardig wat stempeltjes en zegeltjes zou je denken. Maar nee hoor: het eerste stempeltje zorgt al voor problemen: de KvK schijnt geen "anti"-verklaringen te mogen legaliseren........

Confilicterende regelgeving kom je overal tegen, helaas.

Mvgr - B