wh
door whitehat Mar 28, 2024 om 09:48
Geldzaken & recht

Opzeggen lidmaatschap FVD

Beste lezers,

Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus totaal verkeerd begrepen.

Nu heb ik een paar x e-mail gehad van het FVD, maar heb die niet geopend, ik was er klaar mee en vond het wel welletjes.
Sterker, ik heb me ( let op) afgemeld op het verder ontvangen van emails van het FVD.
De reden was omdat ik dacht dat het hierbij ging om alsnog lid te blijven.

Nu kreeg ik net een e-mail van het FVD met als onderwerp: "Laatste aanmaning <mijn naam>"
Ik , huh?
Tot mijn verbazing stond er dus dat ik contributie ben verschuldigd.
Mijn eerste gedachte was; gewoon negeren, maar bedacht me later dat dit me nog zou kunnen gaan bezuren.
Want onderaan stond ook weer dat er bij uitblijven van betaling €40,- incasso kosten bijkomen , en dat gun ik ze niet.
Dus ik heb die €25,- maar betaald, maar met het volgende idee in mijn achterhoofd, en ook hier kan ik het weer mis hebben.
Vandaar dat ik het hier kom vragen.

Onderstaand heb ik terug gemaild op deze aanmaning:
"

Ik ben het lidmaatschap met het idee aangegaan voor één jaar.
Ik betaal de lidmaatschapskosten, en zeg daarmee ook gelijk mijn lidmaatschap op.
Dat betekent dat ik tenminste 11/12 deel teruggestort van u krijg.
Ik hoop u via deze dan ook voldoende geïnformeerd te hebben en verwacht spoedig het volledige contributiebedrag terug dan wel het gerechtelijke deel ervan.

"
Is dit voldoende, en weet iemand of het klopt dat ik dan X/12de deel terug krijg?

Mvg Henry

1440 13 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Mar 28, 2024 om 10:05
7188 Antwoorden / 3 Vragen
Mabelle
door Mabelle Mar 28, 2024 om 10:12
423 Antwoorden / 1 Vragen

Kun je je 1e link verwijderen? Dat is een commerciële site!

sjjoppy
door sjjoppy Mar 28, 2024 om 10:32
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Gedaan en bedankt, niet gezien dat het commercieel was.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 28, 2024 om 10:08
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben heel erg benieuwd hoe men antwoordt aangezien u mogelijk over het hooffd heeft gezien  dat uw lidmaatschap zonder voorafgaande opzegging automatisch wordt voortgezet. Normaliter kunt u dan echter wel daarna steeds met eenn maand opzegtermijn opzeggen en dat betenet dat m.i. brief in die zin juist is dach zal het mogelijk dan 10/12 deel zijn aangezien u al 'weer een maandonderweg'of mogelijk nog wel langer. Voor alle zekerheid: probeer advies te krijgen bij: zie www.jurischloket.nl
I
k zie dat u imiddels ook al een antrwoord kreeg van @SHOPPY  en m..b.t. juridisch loket: - Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

marita5
door marita5 Mar 28, 2024 om 10:14
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , Lidmaatschap bond of belangenorganisatie gelden andere regels .

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 28, 2024 om 10:21
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@MARITA, dat is nog maar de vraag, andere regels, in statuten of huishoudelijk reglement geregeld kunnen onrechtmatig zijn. Vandaar mijn verwijzing naar het Juridisch loket. Normaliter kunnen belangenorganisaties wel hun leden zelf opzeggen en indien men dat bij het FVD ook kan en een lid kan dat niet zou er sprake zijn van ongelijke belangenbelangen behandeling resp. onrechtmatigheid. (M.I.)

marita5
door marita5 Mar 28, 2024 om 10:31
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Bij aanmelden moet je aanvinken dat je akkoord gaat met het Huishoudelijk Reglement en Privacyverklaring .

Iv
door Ivo W Mar 28, 2024 om 15:12
729 Antwoorden / Vragen

Bij een overeenkomst met een onderneming wordt na automatische verlenging de overeenkomst maandelijks opzegbaar.

Bij een lidmaatschap van een club, vereniging en ook politieke partij gelden echter andere regels, die volgen uit het huishoudelijk reglement en/of de statuten en kan en lidmaatschap na automatische verlenging wel degelijk een jaar geldig zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 28, 2024 om 18:47
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@IVO W: hetgeen u stelt om 15:12 is zeker daarna ook in zo ongeveer alle (en dus veel) antwoorden aangegeven?

marita5
door marita5 - Mar 28, 2024 om 10:09
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Whitehat ,

Huishoudelijk Reglement

4.5 Indien een lid zijn lidmaatschap opzegt kan dit per brief of e-mail gericht aan het partijbureau.
4.6 Opzegging door het lid kan alleen plaatsvinden per het einde van de lopende contributietermijn. De opzegging dient uiterlijk twee weken voor ingang van de nieuwe contributietermijn door het partijkantoor te zijn ontvangen.

https://fvd.nl/files/bestuur/HUISHOUDELIJK_REGLEMENT_V3.pdf

wh
door whitehat Mar 28, 2024 om 10:21
0 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag die ik hierbij heb is, mag dit wel?

Er zijn toch wetten voor dat je een lidmaatschap altijd op kunt zeggen, met inachtneming van 1 maand verwerkingstijd ten tijde van opzegging, dus 1 maand ben je sowieso altijd kwijt, en dat begrijp ik nog.

marita5
door marita5 Mar 28, 2024 om 10:27
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Voor verenigingen en belangenorganisaties zijn andere regels

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 28, 2024 om 10:19
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Bij deze kom ik nog even terug omdat u nu verwijs naar de info die al door het Juridisch loket wordt gegeven. Lees het goed door omdat van belang is of in de voorwaarden die @MARITA5 al aan u gaf is aangegeven dat het abonnement dan steeds wordt verlengt voor opnieuw een jaar.

Gelet op het al door mij genoemde geven dat opzeggen na een jaar normaliter dan steeds per maand kan (ik zie in de FVD voorwaarden zelf een kortere termin (twee weken) of indien het inderdaad voor weer een jaar is wel rechtmatig is.

Abonnement of lidmaatschap opzeggen | Het Juridisch Loket

   @MARITA, dat is nog maar de vraag, andere regels, in statuten of huishoudelijk reglement geregeld kunnen onrechtmatig zijn. Vandaar mijn verwijzing naar het Juridisch loket.

Normaliter kunnen belangenorganisaties wel hun leden zelf opzeggen en indien men dat bij het FVD ook kan en een lid kan dat niet zou er sprake zijn van ongelijke belangenbelangen behandeling resp. onrechtmatigheid. (M.I.)

marita5
door marita5 Mar 28, 2024 om 10:33
11513 Antwoorden / 15 Vragen

In de link van het Juridisch Loket staat : In de statuten staat wie lid kan worden en wanneer en hoe uw lidmaatschap stopt.

Re
door Reinier182 - Mar 28, 2024 om 10:22
160 Antwoorden / Vragen

Kijk naar de voorwaarden hoe het lidmaatschap voorwaardes opgebouwd zijn en anders gewoon contact zoeken en opzeggen als je dat wil. Niet reageren op een aanmaling is niet slim. Contact zoeken en oplossen en kom je er niet uit een jurist om advies vragen wat de beste stappen zijn om het lidmaatschap de stoppen. Niks doen zou ik zeker niet doen. Actie want anders wordt het alleen maar moeilijker.

wh
door whitehat Mar 28, 2024 om 10:28
0 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat toch in mijn vraag dat ik al gelijk heb betaald.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 28, 2024 om 10:34
16849 Antwoorden / 202 Vragen

3x is scheepsrecht en het lijkt mij dat er inderdaad sprake is van sprake van ongelijke behandeling resp. onrechgtmatigheid gelet op het aanwezige verschil  tussen opzeggen door leden en door het bestuur (verrast mij niet!): Citaat artikelen 4.6 en 5.4 HR:

4.6 Opzegging door het lid kan alleen plaatsvinden per het einde van de lopende contributietermijn. De opzegging dient uiterlijk twee weken voor ingang van de nieuwe contributietermijn door het partijkantoor te zijn ontvangen. opzegging, onder vermelding van de gronden waarop de opzegging berust en de bevoegdheid van de ingeschrevene tegen dit besluit binnen vier weken na dagtekening van de brief beroep in te stellen bij de Commissie van Beroep

5.4 Door een (voorgenomen) besluit tot opzegging van het lidmaatschap namens het Partijbestuur zijn alle rechten en verplichtingen die aan het lidmaatschap verbonden zijn vervallen, behoudens de bevoegdheid tot verweer en beroep. De opschorting duurt voort tot het besluit tot opzegging onherroepelijk is geworden dan wel is vernietigd. Mocht het beroep gegrond verklaard worden dan wordt het lidmaatschap en de daaraan verbonden rechten geacht te hebben voortgeduurd.

marita5
door marita5 Mar 28, 2024 om 11:02
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Wat bent u nu aan het doen ? U plakt een gedeelte van art 5.6 vast aan art 4.6.

dus onjuist 5.6 In geval van royement stelt het Partijbestuur het lid per aangetekende brief in kennis van het royement, onder vermelding van de gronden waarop het royement berust en de bevoegdheid van de ingeschrevene tegen dit besluit binnen vier weken na dagtekening van de brief beroep in te stellen bij de Commissie van Beroep.

sira
door sira - Mar 28, 2024 om 10:48
2337 Antwoorden / 24 Vragen

U heeft e.e.a. niet goed begrepen.

Als u een lidmaatschap aangaat en u wilt daar later vanaf, zult u moeten opzeggen, maar wel met inachtneming van de opzegtermijn, tenzij de organisatie uitdrukkelijk vermeldt dat het lidmaatschap voor slechts 1 jaar is en na 1 jaar automatisch stopt.

U zult nu dus moeten betalen, u krijgt geen geld terug, maar u moet aansluitend wel opzeggen (per brief of email) met inachtneming van een maand opzegtermijn. Bewaar de correspondentie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 28, 2024 om 11:41
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Anders dan gewoon kom ik n.a.v. alle ook andere reacties terug op uw vraag omdat het mij lijkt dat men op uw brief zal reageren met verwijzing naar het omtret opzeggen gemeldde in het Huishoudelijk Reglement.Daarin is duidelijk aangegeven dat bij niet opzeggen het lidmaatschap geldt voor de volgende betaaltermijn. Dat heeft u klaarblijkelijk bij het aangaan van het lidmaatschap over het hoofd gezien. Zo u her dsaar toch mee oneens bent zal het veel moeite kosten en  om na te gaan of een en ander inderdaad onrechtmatig is zal dan  nadere juridische aktie nodig zijn waarvan de uitkomst helaas zeer ongewis kan zijn en het u dan onnodig (veel meer) geld kan kosten dan nog één jaar lidmaatschapsgeld te betalen. Daarbij lijkt het mij zinvol om alsnog snel te betalen om verdere incasso/invordringskosten te voorkomen.

Op zich helaas doch kan ik u na verder kijken en nadenken niet anders adviseren. Het is aan u om te besluiten of u risoco neemt om deze vordering te betwisten.

ne
door neodutchio - Mar 28, 2024 om 12:59
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe komt u er bij dat er zonder op te zeggen een overeenkomst automatisch zou stoppen? En hoe zou een organisatie moeten weten dat u geen lid meer zou willen zijn? Daarin zit u dus al fout, zonder op te zeggen is er een geldige overeenkomst. Zeggen dat u geen mail meer wilt ontvangen is niet hetzelfde als het opzeggen van het lidmaatschap.

Bij een lidmaatschap mag een duur van een jaar opgenomen zijn. Dat wil zeggen dat u een jaar nog aan hun vast zit.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 28, 2024 om 13:03
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henry,

Als u ergens lid van wordt, dan raad ik u aan om de Algemene Voorwaarden goed door te lezen.(zie bijgevoegde foto).

Ik raad u ook aan om uw emails goed door te lezen.

rj
door rjw - Mar 28, 2024 om 13:55
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Het kunnen dan wel fascisten zijn maar het is nooit slim om mails te negeren. En je maakt zelf de denkfout door de veronderstelling dat een lidmaatschap vanzelf stopt. Ik ken geen vereniging waar dit het geval is. Je bent gewoon nog lid en dient de contributie te betalen.