S. Ortela
door S. Ortela Aug 2, 2021 om 12:03
Geldzaken & recht

Prestatiebeurs wel of niet?

Hi mensen,

Ik studeer al sinds september 2019 in Nederland, ik had een aanvullende beurs (prestatiebeurs) aangevraagd bij de DUO maar er stond als sinds die datum dat ik alleen recht had op een bedrag van 0,00 ook dat de documenten van mijn ouders niet bekend waren. Dus de namen van mijn ouders stonden er ook niet bij maar ik weet dat mijn ouders niet zo veel verdienen en ze zijn nog gescheiden ook. Verder zou ik kunnen vragen van m'n ouders om hun belasting documenten aan te leveren aan DUO om het proces sneller te laten lopen want ze hebben de documenten dus nooit aangevraagd bij de belastingdienst.

Mijn vraag was dus: Krijg ik alle maanden die ik recht had op de aanvullende beurs met terugwerkende kracht wanneer dit geregeld is of krijg ik dat niet meer? Ik ben nu in mijn derde studiejaar en als ik het goed begreep heb je 4 jaar recht op deze beurs.

2539 5 Rapporteer

getty
door getty - Aug 2, 2021 om 12:26
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heb je toen wel bezwaar ingediend? Waarom niet gelijk actie ondernomen?

Je krijgt geen 2 jaar terugwerkende kracht beurs.

marita5
door marita5 - Aug 2, 2021 om 12:52
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo S.Ortela ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.wijzeringeldzaken.nl/actueel/aanvullende-beurs-nog-weinig-benut/

tenormin
door tenormin Aug 2, 2021 om 13:56
16849 Antwoorden / 108 Vragen

En nu maar hopen dat de TS dit leest, @marita5. In je link lees ik anders dan wat @getty schrijft: dus toch nog wat hoop voor de TS.

marita5
door marita5 Aug 2, 2021 om 14:02
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Ts kan ook contact opnemen met Duo , of de rekenhulp gebruiken . https://duo.nl/particulier/rekenhulpen/rekenhulp-aanvullende-beurs.jsp Zoals u ook kunt lezen , heeft Ts de inkomsten van ouders niet nodig , Duo vraagt deze op bij de belastingdienst , dus een kopzorg minder .

jantje7
door jantje7 - Aug 2, 2021 om 15:53
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mijn ervaring is dat als u de namen en adressen van uw gescheiden ouders doorgeeft zij een brief van DUO krijgen om de inkomsten gegevens te uploaden.
Dan worden de gegevens als ze in Nederland wonen gecontroleerd, anders moeten zij de belasting aanslag van het woonland uploaden.

mahadma
door mahadma Aug 3, 2021 om 16:17
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Op de duo brief die de ouders krijgen (privé ervaring) staat onmogelijk anders leesbaar: "Indien u niet wilt of kunt bijdragen bent u dat niet verplicht", ergo al zouden de ouders dat wel kunnen maar niet willen heb je geen poot om op testaan.

jantje7
door jantje7 Aug 3, 2021 om 16:24
1459 Antwoorden / 23 Vragen

De student krijgt via DUO een aanvullende studiebeurs indien het inkomen van de ouders onder een bepaaald bedrag komt. Hier heeft het wel of niet bijdragen van de ouders niets te maken

mahadma
door mahadma - Aug 2, 2021 om 17:13
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als de ouder(s) een te laag inkomen hebben en of gewoon niet willen betalen, dan hoeven ze dat ook niet. Ik heb een officiele brief gezien waarin letterlijk staat, dat de ouders niet verplicht zijn om bij te dragen. Ergo, je kansen op extra geld liggen zeer laag tot niets.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 3, 2021 om 08:49
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de de info die uitgebreid door @MARITA5 al werd gegeven en ga neem eventueel voor nadere hulp/bijstand op met:- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  Hoe dan ook, al datgene dat dat in de al gegeven info wordt genoemd als advies. Ik naar mijn mening heeft u nog wel degelijk rechten.

mahadma
door mahadma Aug 3, 2021 om 16:22
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik naar mijn mening heeft u nog wel degelijk rechten.

@Hermietkreeft, met alle respect voor je wetenschap op verler gebied weet ik zeker (dit soort biref gehad van duo) dat er op de duobrief die de ouders krijgen staat onmogelijk anders leesbaar/te begrijpen dat als de de ouders niet kunnen of willen zij NIET verplicht zijn om bij te dragen, en als zij willen dienen zij dat direct naar het kind te doen. Wij hebben privé met een dreglijk situatie te maken. https://www.wijzeringeldzaken.nl/Kinderen/je-kind-gaat-studeren-hoeveel-draag-je-bij/ Nee, ouders en studenten moeten samen afspreken OF ouders meebetalen aan de studie van hun kinderen. Wel hebben ouders een onderhoudsplicht voor hun kinderen totdat deze 21 zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 3, 2021 om 16:37
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA: hetgeen waar @MARITA5 naar verwijst (https://www.wijzeringeldzaken.nl/actueel/aanvullende-beurs-nog-weinig-benut/ geldt toch echt. Als het spijtig genoeg bij u anders is gelopen is het toch echt zaak om dan degelijk bezwaar te maken en al u dat heeft uw rechtsbijstandsverzekeraar in schakelen,

(https://duo.nl/particulier/oneens-met-duo/een-klacht-indienen.jsp) Gelet op de beperking van één jaar die ik hier ziet kunt u m.i. ook nog melding doen resp.navraag doen bij: https://www.nationaleombudsman.nl/contact-en-adres

mahadma
door mahadma Aug 3, 2021 om 23:41
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@Heremietkreeft, wij hebben een brieg ontvangen waar keihard en letterlijk stond dat wij als ouders NIET verplicht waren om bij te dragen. En gelet op de verbroken verhouding moeder/dochter gaan wij natuurlijk geen bezwaar maken. Dochter gaat er maar voor werken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 4, 2021 om 09:11
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Duidelijk!