cs
door csanne Dec 7, 2009 om 20:17
Geldzaken & recht

Rente eisen?

Sinds 1 september j.l. hebben wij ons huis verkocht. Nu is het zo dat onze spaarhypotheek bij de Amersfoortse voor dat huis uitgekeerd moet worden. Na lang wachten en aandringen van onze tussenpersoon zouden wij het geld afgelopen weekend 5 december in bezit krijgen. Nu hebben wij nog niets ontvangen. Nu vragen wij ons af, hoe zit het met de rente van al die maanden? Kunnen wij dat eisen? Ik hoop dat iemand ons kan helpen!

518 5 Rapporteer

kr
door krieties - Dec 7, 2009 om 21:46
442 Antwoorden / 0 Vragen

Het is het proberen waard, maar ik vrees het ergste voor je. Hoe langer het duurt, des te meer kans, vooral als ze iets beloofd hebben en het niet doen.
Zomaar een opmerking voor het geval dat je het niet weet: Als de gespaarde bedragen hoger zijn dan de betaalde premies, dient over het verschil belasting te worden betaald. Je krijgt hierover bericht van de Amersfoortse. Afkopen van een spaarhypotheek is vaak erg onvoordelig.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 8, 2009 om 00:53
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag csanne,

Wanneer het bedrag eerder uitbetaald had kunnen worden doch het is door onduidelijke of ongeldige reden niet uitbetaald, dan is over de uitgestelde betaling wettelijke rente verschuldigd vanaf het moment dat betaald had moeten worden. Deze rente is op moment dacht ik nog steeds 6 % op jaarbasis. Google maar even op "wettelijke rente".

Je moet deze rente wel zelf opvragen, want ik ben nog nooit een instelling tegen gekomen welke al dan niet bewust betaling traineerde en dan uit zichzelf de verschuldigde wettelijke rente daarover betaalde. Bij het GAK moest ik er zelfs voor naar de bestuursrechter die het GAK onder de tafel schoffelde....

Hardware ERror MAN.

marcel75
door marcel75 - Dec 8, 2009 om 08:32
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De wettelijke rente is op dit moment 4% en gaat per 1-1 naar 3% (zet dus nog niet echt aan).

Overigens zal het niet mogelijk zijn rente te claimen. De verzekeraar kan pas uitkeren nadat ze van de geldverstrekker het bericht hebben ontvangen dat de hypotheek is afgelost en dat de geldverstrekker dus afstand doet van haar pandrecht op de verzekering. Op dat moment kan de verzekeraar aktie naar u toe ondernemen. Eigenlijk/waarschijnlijk zou je de geldverstrekker dus boos moeten aankijken.

Overigens is de uitkering onbelast als je kunt aantonen dat je de uitkering hebt gebruikt ter (gedeeltelijke) aflossing van de oude hypotheek. Heb je een ander huis gekocht, dan kun je dat nog doen door de uitkering van de polis te gebruiken voor een (gedeeltelijke) aflossing van je nieuwe hypotheek of te gebruiken als extra storting op een nieuwe verzekering.

kr
door krieties - Dec 8, 2009 om 16:01
442 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75: Met de laatste alenia van jouw antwoord ben ik het niet eens. Er wordt niet geschreven over een nieuw huis. Alleen als de oude spaarhypotheek verder gaat in een nieuw huis blijft "afrekenen" achterwege.

marcel75
door marcel75 - Dec 8, 2009 om 16:09
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Krieties,
Klopt, maar als de verzekering een KEW was, telt de uitkering mee voor de Eigen Woning Reserve en is de uitkering nog steeds onbelast. Het was immers verzekering die aan de woning vast zat (populair gezegd).