br
door britney1979 Nov 2, 2013 om 19:54
Geldzaken & recht

Toeslagen belasting

ik ben een alleenstaande moeder met 4 kinderen en heb een bijstandsuitkering.ik heb een opstaande schuld bij de belasting wat betreft de toeslagen.nu worden al mijn toeslagen verekend met deze schuld.zodat ik op dit moment een inkomen heb van 1000 euro.en steeds meer in de problemen kom omdat ik niet meer al mijn rekeningen kan betalen.,vanwege inhouding van de toeslagen.is er een mogelijkheid dat ik hier verandering in kan brengen? want word bij de belasting van het kastje naar de muur gestuurd.en weet eigenlijk echt niet meer hoe ik zo verder moet. ik hoop dat iemand mij kan helpen.

7545 17 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 2, 2013 om 20:32
11575 Antwoorden / 51 Vragen

Met de belastingdienst is vaak een (persoonlijke) regeling te treffen, maar op een bepaald moment is het over en sluiten. En u zult bij de belastingdienst moeten zijn (of met info van het Juridisch Loket?) om het een en ander te regelen. Maak een afspraak bij een belasting kantoor (via 0800-0543) voor menselijk en persoonlijk contact.

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2013 om 21:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard worden de toeslagen die u hebt verrekend met de openstaande schuld aan toeslagen. Hebt u toen de schuld ontstond niet zelf gevraagd om een betalingsregeling?

ro
door ron530 - Nov 3, 2013 om 09:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik neem aan dat u al brieven omtrent de terugbetaling heeft ontvangen daarin staan een aantal optie's, het gehele bedrag betalen of een betalingsregeling voor gedurende 24 maanden (afhankelijk van het bedrag), inhouding van de toeslagen daarbij wordt het minimum aflossingsbedrag ingehouden of als u echt niet kunt betalen dient u contact op te nemen met de dienst toeslagen.
U heeft keuzes genoeg om het teveel uitbetaalde terug te betalen. Laat u een en ander op zijn beloop dan gaat de dienst toeslagen korten op die toeslagen en daar kunt u niets tegen ondernemen.

johnnes
door johnnes - Nov 3, 2013 om 10:23
6 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben door de belastingdienst ook in het nauw gedreven door terug te betalen huurtoeslagen waar ik niet om gevraagd had. De zorgtoeslag die ik kreeg is beslag op gelegd. Als chronisch zieke patiënt heb ik Wtcg aangevraagd maar die krijg ik ook niet. Ik heb reeds tig aantal brieven naar de belastingdienst geschreven, maar er komt nooit een reactie. Bij het Juridisch Loket zegt een medewerker me doodleuk; zo werkt de belastingdienst, niets aan te doen. Een sociale raadsvrouw zegt tegen me; u hebt genoeg pensioen dus u kunt het betalen.
Ik weet dus wat u meemaakt mevrouw.

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2013 om 10:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u niet zelf om huurtoeslag vraagt, krijgt u het ook niet. Als u er geen recht op hebt, of had, moet u uiteraard terugbetalen.

Om voor Wtcg in aanmerking te komen, moet men aan bepaalde eisen voldoen. Alleen chronisch patiënt zijn is niet voldoende.

U kunt persoonlijk bij de belastingdienst langsgaan om een en ander te bespreken. Als men schrijft, krijgt men natuurlijk wel antwoord, maar het zal niet altijd het antwoord zijn wat men wil hebben.

ro
door ron530 - Nov 3, 2013 om 10:38
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Met excuus Jhonnes maar u heeft de toeslagen wel ontvangen en waarschijnlijk ook gebruikt dus die moeten links dan wel rechtsom wel weer terugbetaald worden. Ik snap het niet want elk jaar wordt de definitieve toeslag vast gesteld en soms moet er terugbetaald worden middels de mogelijkheden die ik in een eerder bericht al aan gaf. Beslag leggen op de gehele toeslag duidt er m.i. op dat u zelf nalatig bent geweest.

getty
door getty - Nov 3, 2013 om 12:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ook de belastingdienst heeft zich bij het verrekenen van de toeslagen te houden aan de beslagvrije voet. Dit doen ze helaas niet standaard. U zult dit dus moeten verzoeken om dit te doen.
Stuur een brief met uw inkomen, huurbedrag en zorgpremiebedrag op naar de belastingdienst toeslagen en verzoek om toepassing beslagvrije voet. Indien er een bureau sociaal raadslieden in uw gemeente zit, kunnen ze u hierbij helpen.

mabureau
door mabureau - Nov 3, 2013 om 13:07
102 Antwoorden / 12 Vragen

Vreemd genoeg schreef de nationale ombudsman in 2012:

Betalingscapaciteit
Soms komt het voor dat iemand zijn toeslagen moet terugbetalen, maar dit financieel niet aan kan. De Belastingdienst/Toeslagen berekent dan de betalingscapaciteit van deze burger uit.
Als blijkt dat er inderdaad geen betalingscapaciteit is om de schuld af te lossen, dan wordt de schuld 'oninbaar geleden'.
Dit houdt in dat de Belastingdienst de schulden niet verrekent met maandelijks te ontvangen toeslagen of uitbetalingen van de voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting.

kijk hier voor het hele artikel:
www.nationaleombudsman-nieuws.nl/nieuws/2012/onterechte-verrekeningen-ongedaan-gemaakt

Ik heb dit bij diverse inspecties/ontvangers naar voren gebracht, maar niemand binnen de belastingdienst kent dit artikel, laat staan de toezegging van het ministerie van financien om voor eind 2012 deze zaken op te lossen.
Er werd zelfs gevraagd om toezending van het artikel resp. de link.

Een aantal zaken is inmiddels aangehouden in afwachting van, maar een formeel standpunt heb ik nog steeds niet gehoord.

getty
door getty - Nov 3, 2013 om 14:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=mabureau schreef op zondag 3 nov 2013, 13:07]Vreemd genoeg schreef de nationale ombudsman in 2012:

Betalingscapaciteit
Soms komt het voor dat iemand zijn toeslagen moet terugbetalen, maar dit financieel niet aan kan. De Belastingdienst/Toeslagen berekent dan de betalingscapaciteit van deze burger uit.
Als blijkt dat er inderdaad geen betalingscapaciteit is om de schuld af te lossen, dan wordt de schuld 'oninbaar geleden'.
Dit houdt in dat de Belastingdienst de schulden niet verrekent met maandelijks te ontvangen toeslagen of uitbetalingen van de voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting.

kijk hier voor het hele artikel:
www.nationaleombudsman-nieuws.nl/nieuws/2012/onterechte-verrekeningen-ongedaan-gemaakt

Ik heb dit bij diverse inspecties/ontvangers naar voren gebracht, maar niemand binnen de belastingdienst kent dit artikel, laat staan de toezegging van het ministerie van financien om voor eind 2012 deze zaken op te lossen.
Er werd zelfs gevraagd om toezending van het artikel resp. de link.

Een aantal zaken is inmiddels aangehouden in afwachting van, maar een formeel standpunt heb ik nog steeds niet gehoord.

Het gebeurt inderdaad dat een schuld op oninbaar wordt gesteld, echter alleen nadat je de procedure hebt doorgelopen voor een betalingsregeling op maat. Als je nimmer reageert op aanmaningen en nooit reageert, dan gaan ze dus verrekenen. Het is dus een zogenaamd "piep"systeem.

br
door britney1979 - Nov 3, 2013 om 22:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie wel allemaal voor de reacties.ik had een betalingsregeling staan met de belastingdienst.zij zouden de helft van mijn toeslagen inhouden.dat is ook gebeurd,tot begin dit jaar,toen kreeg ik geen toeslagen meer.ik ben op het belastingkantoor geweest,heb meerdere keren gebeld en brieven geschreven.maar word steeds van hot na haar gestuurd.heb nu weer een brief naar belastingkantoor maastricht gestuurd.hoop dat ik nu eindelijk eens fatsoendelijk antwoord krijg.want ben echt ten einde raad.

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2013 om 23:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet er naar toe gaan.

johnnes
door johnnes - Nov 4, 2013 om 09:10
6 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 3 nov 2013, 10:32]Als u niet zelf om huurtoeslag vraagt, krijgt u het ook niet. Als u er geen recht op hebt, of had, moet u uiteraard terugbetalen.

Om voor Wtcg in aanmerking te komen, moet men aan bepaalde eisen voldoen. Alleen chronisch patiënt zijn is niet voldoende.

U kunt persoonlijk bij de belastingdienst langsgaan om een en ander te bespreken. Als men schrijft, krijgt men natuurlijk wel antwoord, maar het zal niet altijd het antwoord zijn wat men wil hebben.

Beste tijger1
Ik heb in 2009 aangegeven dat ik - volgens de Proefberekening - geen recht op huurtoeslag heb, dus het ook niet wil hebben. Mij is toen verteld dat als ik het nu stop zet, ik in de toekomst bij een aanvraag het meer niet zal krijgen.
Halverwege 2011 krijg ik een brief van de belastingdienst dat ze het gaan stopzetten want ik betaal toch ieder jaar terug. Nu is op mijn zorgtoeslag beslag gelegd alsmede de teruggaaf inkomstenbelasting.
Voor wat betreft de Wtcg: In 2010 kreeg ik die tegemoetkoming; in 2011 moest ik aanvragen en kreeg te horen dat ik geen aanspraak op maak. Op mijn vraag waarom, zou ik een mail ontvangen die niet is aangekomen.

johnnes
door johnnes - Nov 4, 2013 om 09:15
6 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 3 nov 2013, 10:38]Met excuus Jhonnes maar u heeft de toeslagen wel ontvangen en waarschijnlijk ook gebruikt dus die moeten links dan wel rechtsom wel weer terugbetaald worden. Ik snap het niet want elk jaar wordt de definitieve toeslag vast gesteld en soms moet er terugbetaald worden middels de mogelijkheden die ik in een eerder bericht al aan gaf. Beslag leggen op de gehele toeslag duidt er m.i. op dat u zelf nalatig bent geweest.

Nalatig ben ik niet geweest.
Met een medewerker tref ik een gebundelde betalingsregeling en dat werd per brief bevestigd. Tijdens het betalen van die regeling krijg ik een mededeling dat de betaling over één belastingjaar gaat. Waarom van de gebundelde regeling is afgeweken is mij nooit verteld. Maar goed, het overeen gekomen bedrag betaal ik door tot ik op een gegeven moment een mededeling ontvang dat ik nog een X bedrag moet betalen wat minder is dan overeengekomen. Ik voldoe daaraan en korte tijd later ontvang ik een brief dat ik het gehele rest bedrag -uit die gebundelde regeling - in één keer moet betalen omdat ik me niet aan de betalingsregeling heb gehouden.
Ik zou zo door kunnen gaan met fouten die de dienst heeft gemaakt, maar niemand die daarover wil of kan praten.
Ik word tot op heden nog gesommeerd een betaling te doen die reeds in november 2012 is gedaan. Als ik per brief daarop wijs reageert niemand.
Maar goed ik wil het hierbij laten. Ik reageerde om britney1979 te laten weten dat zij niet de enige is die door de belastingdienst van her naar der wordt geslingerd.

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2013 om 09:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@johannes

U moet toch zelf in eerste instantie die huurtoeslag hebben aangevraagd, die geeft de belastingdienst niet uit zichzelf. Wie u wijs heeft gemaakt dat als men iets stop zet, men het daarna nooit meer krijgt, kan ik niet beoordelen. Als men twijfelt over de hoogte van het recht op een toeslag, is het altijd verstandig, de gegevens zodanig te vermelden dat die toeslag het minimum is. Na afloop van een jaar wordt het automatisch berekend en als men dan nog een tegoed heeft, wordt dat uitbetaald. Zou men er geen recht op gehad hebben, hoeft men maar een klein bedrag terug te betalen.

U zegt dat de belastingdienst het in 2011 heeft stopgezet, maar het is nu al bijna eind 2013.

Als men het ene jaar Wtcg krijgt, wil dat nog niet zeggen dat men het andere jaar recht heeft. Op de site van het CAK kan men zelf berekenen of men in aanmerking komt.

Als u een afbetalingsregeling treft, moet u natuurlijk ook zelf bijhouden hoe hoog de schuld nog is. Als u regelingen treft en daar wordt later door de andere partij van afgeweken, moet u er direct bovenop zitten, niet denken, komt wel goed.

mabureau
door mabureau - Nov 4, 2013 om 10:19
102 Antwoorden / 12 Vragen

Dat de belastingdienst het zelf niet meer aan kan, mag blijken uit de brief die wij ontvingen van het incassobureau CANNOCK CHASE, terwijl wij de door de belastingdienst schriftelijk bevestigde afspraken over de "buiten invordering stelling" in ons dossier hebben.

---
Gebleken is dat u onderstaande vordering(en) nog niet (volledig) heeft betaald aan de belastingdienst.
Daarom is besloten om het innen van de vordering(en) over te dragen aan Cannock Chase Public.
Die opdracht is aan Cannock Chase Public gegeven in het kader van een tijdelijke samenwerking.
Heeft u nog vragen ? Neem dan contact met ons op via telefoon 088- 116*****
Voor informatie over onze opdrachtgever, de Belastingdienst en de samenwerking met onze organisatie kunt u terecht op www.belastingdienst.nl.

---

De coördinatie zal nu helemaal ver te zoeken zijn, maar het ergste is dat gevoelige en vertrouwelijke financiële zaken, niet meer rechtstreeks met de belastingdienst zelf, maar met/via een commercieel incasso besproken moeten worden.

sa
door saturnus - Nov 7, 2013 om 10:33
72 Antwoorden / 12 Vragen

Geachte , ik probeer uw link te openen maar dat lukt me niet om bij het artikel te komen. Wat te doen.

=mabureau schreef op zondag 3 nov 2013, 13:07: Vreemd genoeg schreef de nationale ombudsman in 2012:

Betalingscapaciteit
Soms komt het voor dat iemand zijn toeslagen moet terugbetalen, maar dit financieel niet aan kan. De Belastingdienst/Toeslagen berekent dan de betalingscapaciteit van deze burger uit.
Als blijkt dat er inderdaad geen betalingscapaciteit is om de schuld af te lossen, dan wordt de schuld 'oninbaar geleden'.
Dit houdt in dat de Belastingdienst de schulden niet verrekent met maandelijks te ontvangen toeslagen of uitbetalingen van de voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting.

kijk hier voor het hele artikel:
www.nationaleombudsman-nieuws.nl/nieuws/2012/onterechte-verrekeningen-ongedaan-gemaakt

Ik heb dit bij diverse inspecties/ontvangers naar voren gebracht, maar niemand binnen de belastingdienst kent dit artikel, laat staan de toezegging van het ministerie van financien om voor eind 2012 deze zaken op te lossen.
Er werd zelfs gevraagd om toezending van het artikel resp. de link.

Een aantal zaken is inmiddels aangehouden in afwachting van, maar een formeel standpunt heb ik nog steeds niet gehoord.

Cookies
door Cookies - Nov 7, 2013 om 10:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=saturnus schreef op donderdag 7 nov 2013, 10:33]Geachte , ik probeer uw link te openen maar dat lukt me niet om bij het artikel te komen. Wat te doen

Hier de link KLIK