zu
door zuiderwijk1949 May 25, 2011 om 15:12
Geldzaken & recht

UWV gaat WAO uitkering later uitbetalen

Ik heb een brief van UWV ontvangen en als reactie een brief teruggestuurd,. De WAO uitkering wordt vanaf juni, 2 weken later uitbetaald. Ik heb vandaag een telefoontje van de UWV ontvangen, maar ze kunnen niet duidelijk maken, wat er met die 2 missende weken gebeurd. Ik kan een voorschot krijgen, maar schiet daar niets mee op, moet dat toch uiteindelijk zelf terugbetalen. Hoe zit het met de vergoeding van de 2 missende weken????

Gaarne advies, Andre Zuiderwijk

2458 15 Rapporteer

stacey
door stacey - May 25, 2011 om 16:09
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ben je vlot mee, die brief ligt hier al 2 maanden...........

Maar je zult dus even 10 dagen langer moeten zien te overbruggen tot de volgende uitbetaling, daarom doen ze het in de periode waarin vakantiegeld wordt uitgekeerd, kun je daar wat geld van reserveren...........

En er bestaan geen 2 missende weken, je krijgt altijd geld per maand of ze het nu 1 juni, 13 juni of 23 juni uitbetalen het wordt er geen cent meer of minder om............

pino123
door pino123 - May 25, 2011 om 17:39
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Hup daar gaan we weer met de discussie..........

Kijk ook even bij zoeken, er staat nog zo'n topic op de kassa site. En nee inderdaad, je hebt geen twee 'missende' weken, het wordt alleen op een ander tijdstip uitgekeerd!

de motormuis
door de motormuis - May 25, 2011 om 18:00
598 Antwoorden / 13 Vragen

Voor meer over dit item klik op onderstaande link.
[url=http://kassa.vara.nl/zoeken/?q=uwv+gaat+later+uitbetalen&search=vraagenbeantwoord&id=153&x=29&y=9&vHash=c749c73j]Klik hier.

he
door henkus52 - Jun 24, 2011 om 12:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk betaald het UWV keurig de volle maand maar in mijn geval wel 10 dagen later. Een uitkering is opgebouwd uit je bruto dagloon welk het maatman inkomen is. De stelling dat ze een maand betalen snijd mijn inziens geen hout. In het verleden betaalde het UWV van 15 tot 15 van de maand gebaseerd op mijn bruto dagloon. Indien het UWV thans beslist dat ze deze betaling 10 dagen opschuiven mis ik toch echt die 10 dagen. Als je werkgever beslist om je 10 dagen later te betalen moet hij je niet onbetaald tien dagen laten werken.

stacey
door stacey - Jun 24, 2011 om 12:17
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=henkus52 schreef op vrijdag 24 jun 2011, 12:03]Natuurlijk betaald het UWV keurig de volle maand maar in mijn geval wel 10 dagen later. Een uitkering is opgebouwd uit je bruto dagloon welk het maatman inkomen is. De stelling dat ze een maand betalen snijd mijn inziens geen hout. In het verleden betaalde het UWV van 15 tot 15 van de maand gebaseerd op mijn bruto dagloon. Indien het UWV thans beslist dat ze deze betaling 10 dagen opschuiven mis ik toch echt die 10 dagen. Als je werkgever beslist om je 10 dagen later te betalen moet hij je niet onbetaald tien dagen laten werken.

Neem een cursus rekenen zou ik zeggen...........

he
door henkus52 - Jun 24, 2011 om 12:48
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 24 jun 2011, 12:17][quote=henkus52 schreef op vrijdag 24 jun 2011, 12:03]Natuurlijk betaald het UWV keurig de volle maand maar in mijn geval wel 10 dagen later. Een uitkering is opgebouwd uit je bruto dagloon welk het maatman inkomen is. De stelling dat ze een maand betalen snijd mijn inziens geen hout. In het verleden betaalde het UWV van 15 tot 15 van de maand gebaseerd op mijn bruto dagloon. Indien het UWV thans beslist dat ze deze betaling 10 dagen opschuiven mis ik toch echt die 10 dagen. Als je werkgever beslist om je 10 dagen later te betalen moet hij je niet onbetaald tien dagen laten werken.

Neem een cursus rekenen zou ik zeggen...........

@stacey Ik zal je advies opvolgen. Heb je wel eens gehoord van de eerste arbeidsongeschiktheidsdag? Vanaf die dag moet je gaan rekenen.

stacey
door stacey - Jun 24, 2011 om 13:04
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=henkus52 schreef op vrijdag 24 jun 2011, 12:48]Neem een cursus rekenen zou ik zeggen...........

@stacey Ik zal je advies opvolgen. Heb je wel eens gehoord van de eerste arbeidsongeschiktheidsdag? Vanaf die dag moet je gaan rekenen.

Ik weet hoe ik moet rekenen en ik heb ook cursus BKB gehad en zelf ook WAO en geloof mij, als ik 10 dagen geld te kort kreeg was ik de 1e die ze daarom zou lastigvallen en ze helemaal gek zou maken tot ik elke cent uitbetaald had gekregen.............;-)

pino123
door pino123 - Jun 24, 2011 om 14:20
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=henkus52 schreef op vrijdag 24 jun 2011, 12:03]Natuurlijk betaald het UWV keurig de volle maand maar in mijn geval wel 10 dagen later. Een uitkering is opgebouwd uit je bruto dagloon welk het maatman inkomen is. De stelling dat ze een maand betalen snijd mijn inziens geen hout. In het verleden betaalde het UWV van 15 tot 15 van de maand gebaseerd op mijn bruto dagloon. Indien het UWV thans beslist dat ze deze betaling 10 dagen opschuiven mis ik toch echt die 10 dagen. Als je werkgever beslist om je 10 dagen later te betalen moet hij je niet onbetaald tien dagen laten werken.

Je mist geen tien dagen, aan het einde van het jaar heb je net zoveel ontvangen, als dat jet het op de 15e krijgt.

pe
door peus33 - Jun 24, 2011 om 15:40
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=henkus52 schreef op vrijdag 24 jun 2011, 12:48]

@stacey Ik zal je advies opvolgen. Heb je wel eens gehoord van de eerste arbeidsongeschiktheidsdag? Vanaf die dag moet je gaan rekenen.

Zodra je je specificatie krijgt staat erop over welke data het gaat. Leg die specificaties naast elkaar.

Hoewel alle dagen erop zullen staan word je wel geconfronteerd met een te overbruggen 'gat' in je budget. Want als je net rond komt met je geld moet je nu een dikke week extra zien rond te komen.
In die zin ontnemen ze je wel degelijk (toegang tot) geld -> in tijd, niet in uiteindelijke hoeveelheid.

Het is terecht dat je deze vraag stelt, maar ik denk dat de meeste reageerders je niet hebben begrepen. Het is namelijk wel degelijk een grote ingreep op je financiën als je het niet breed hebt en opeens langer op geld moet wachten.

Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is.

he
door henkus52 - Jun 24, 2011 om 16:18
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=peus33 schreef op vrijdag 24 jun 2011, 15:40][quote=henkus52 schreef op vrijdag 24 jun 2011, 12:48]

@stacey Ik zal je advies opvolgen. Heb je wel eens gehoord van de eerste arbeidsongeschiktheidsdag? Vanaf die dag moet je gaan rekenen.

Zodra je je specificatie krijgt staat erop over welke data het gaat. Leg die specificaties naast elkaar.

Hoewel alle dagen erop zullen staan word je wel geconfronteerd met een te overbruggen 'gat' in je budget. Want als je net rond komt met je geld moet je nu een dikke week extra zien rond te komen.
In die zin ontnemen ze je wel degelijk (toegang tot) geld -> in tijd, niet in uiteindelijke hoeveelheid.

Het is terecht dat je deze vraag stelt, maar ik denk dat de meeste reageerders je niet hebben begrepen. Het is namelijk wel degelijk een grote ingreep op je financiën als je het niet breed hebt en opeens langer op geld moet wachten.

Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is.

Beste Peus33,

Enorm bedankt voor je heldere uitleg.! Kijk, aan zulke uitleg heb je wat aan dan een cursus rekenen aan te bevelen :)

he
door henkus52 - Jun 24, 2011 om 16:19
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=peus33 schreef op vrijdag 24 jun 2011, 15:40][quote=henkus52 schreef op vrijdag 24 jun 2011, 12:48]

@stacey Ik zal je advies opvolgen. Heb je wel eens gehoord van de eerste arbeidsongeschiktheidsdag? Vanaf die dag moet je gaan rekenen.

Zodra je je specificatie krijgt staat erop over welke data het gaat. Leg die specificaties naast elkaar.

Hoewel alle dagen erop zullen staan word je wel geconfronteerd met een te overbruggen 'gat' in je budget. Want als je net rond komt met je geld moet je nu een dikke week extra zien rond te komen.
In die zin ontnemen ze je wel degelijk (toegang tot) geld -> in tijd, niet in uiteindelijke hoeveelheid.

Het is terecht dat je deze vraag stelt, maar ik denk dat de meeste reageerders je niet hebben begrepen. Het is namelijk wel degelijk een grote ingreep op je financiën als je het niet breed hebt en opeens langer op geld moet wachten.

Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is.

stacey
door stacey - Jun 24, 2011 om 16:24
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=henkus52 schreef op vrijdag 24 jun 2011, 16:18]Kijk, aan zulke uitleg heb je wat aan dan een cursus rekenen aan te bevelen :)

Als je even de zoekfunctie had gebruikt had je ook allang gezien dat er al aantal topics over zijn geweest van veelal 5 pagina`s lang waar uit ten treure rekenvoorbeelden en uitleg zijn geweest, en helaas werden we toen nog steeds niet geloofd ook en blijven de meesten ervan overtuigd te kort geld te krijgen.............. ;-(
En valt hoop voordeel te halen uit cursus rekenen overigens hoor, dus helemaal geen verkeerde tip ;-)

pe
door peus33 - Jun 24, 2011 om 16:56
9 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan wel vast blijven houden aan die uitleg in zoveel pagina's, maar dan ga je voorbij aan het feit dat mensen opeens 10 dagen langer moeten doen met het geld dat ze hebben.

Stel je eens voor dat je baas je doodleuk verteld dat je je salaris een maand later krijgt voortaan. Maar 'je krijgt het wel'.
Ondertussen wordt je huur/hypotheek, abonnement, gas/licht en dergelijk nog gewoon afgeschreven. En bij de supermarkt krijg je niets mee als je aanbiedt het later te betalen.

Dat later kan je niet inhalen, die 10 dagen moet je financieel weg zien te werken. Kortom, fijn voor je nabestaanden ofzo.

Rekenkundig krijg je hetzelfde, in de praktijk ben je het haasje.
Dát, de werkelijke vraag wordt niet begrepen door de mensen die antwoordden.

Gelukkig sommige politici wel, en die hebben er ook vragen over gesteld (heeft niets aan de situatie verandert overigens). En dat ging erover hoe mensen het financieel op moeten vangen, dat gat in hun begroting. Die politici kunnen echt wel rekenen en weten ook wel dat het er uiteindelijk komt, toch hadden zij er terecht ook nog vragen over.

800 euro verdeeld over 30 dagen = 26,66 per dag
800 euro verdeeld over 40 dagen = 20 per dag
Dat het geld er achteraan komt verandert niets aan die realiteit.

rekenen versus budgetbeheer
Henkus52 heeft met de realiteit van budgetbeheer te maken
Beter hadden ze het geleidelijk ingevoerd.

stacey
door stacey - Jun 24, 2011 om 17:31
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=peus33 schreef op vrijdag 24 jun 2011, 16:56]Je kan wel vast blijven houden aan die uitleg in zoveel pagina's, maar dan ga je voorbij aan het feit dat mensen opeens 10 dagen langer moeten doen met het geld dat ze hebben.

Beter hadden ze het geleidelijk ingevoerd.

Dat je langer met je geld moet doen zal iedereen begrijpen, en geleidelijk invoeren is onzin, ze doen het in de maand waarin je vakantiegeld krijgt dus daar kun je wat geld van reserveren en bovendien bieden ze een overgangsregeling aan die je in gedeeltes dan weer terugbetaald wat op hetzelfde neerkomt als geleidelijk verschuiven feitelijk.

Mensen die niet goed kunnen budgetteren zullen met elke methode een probleem hebben, want doen ze het uitgespreid per 4 dagen eerder komen ze ook steeds weer 4 dagen te kort........
Nu is het eenmalig even knudde en goed opletten en wat zuinig aandoen en daarna loopt alles weer `normaal` als het goed is.

ro
door ron530 - Jun 24, 2011 om 18:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ten eerste: gaat het UWV geen twee weken later uitbetalen maar rond de 22e van de maand, hier mee wordt de betaling gelijk getrokken met het bedrijfsleven. Ten tweede: bij ingang WAO zeg 1 Januari op de 14e van die maand je uitkering ontvangen. Halve maand recht en hele maand uitgekeerd toch. Je komt niets te kort maar bent vooruit betaald. Wellicht cynisch en niet zo bedoeld als je bij een keuring de uitkering verliest loopt die langer door, is een week maar toch.