oversteek
door oversteek Dec 23, 2014 om 13:02
Geldzaken & recht

Verkoop huis

We zijn bezig met ouderlijk huis te verkopen, maar nu zijn de kopers gevallen over onderstaand artikel in concept verkoopovereenkomst. Hebben zij gelijk, moeten we het aanpassen??
Mijn zus is bang als we het aanpassen zoals de kopers het willen we straks om bv. verrot balkje onder dakpannen of wat niet eerder was opgemerkt,voor de kosten opdraaien. Er is door ons een bouwkundig rapport opgemaakt.

artikel 24 ouderdomsclausule
Koper verklaart ermee bekend te zijn dat het verkochte meer dan 75 jaar oud is, hetgeen betekent
dat de eisen die aan de bouwkwaliteit gesteld mogen worden aanzienlijk lager liggen dan bij
nieuwe woningen. Verkoper staat niet in voor onder andere de kwaliteit van de vloeren, het dak,
de leidingen voor elektriciteit, water en gas, de riolering, de verwarmingsinstallaties, eventuele
aanwezigheid van enige ongedierte c.q. schimmels (zoals houtworm, boktor, zwam etc.) en de
eventuele aanwezigheid van doorslaand en/of optrekkend vocht, asbest en asbesthoudende
materialen. Koper vrijwaart verkoper voor iedere aansprakelijkheid ter zake van gebreken en
beperkingen.
bvd Oversteek

2920 17 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Dec 23, 2014 om 13:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U hoeft het niet aan te passen, maar sommige kopers zullen dan afhaken of verder onder de vraagprijs gaan zitten dan anders het geval was geweest.

Als een oud huis zulke verborgen gebreken kan hebben is het beter deze clausule te laten staan, de koper moet zelf een expert inschakelen om het huis te inspecteren en die heeft door deze clausule een extra zware onderzoeksplicht.
Het zal wellicht invloed hebben op de prijs, maar dat is altijd nog beter dan dat ze achteraf komen klagen en nog flink wat kosten op u proberen te verhalen.

klik HIER
dan ziet u dat deze clausule erg handig is, als het erop aankomt.

Het is overigens wel zo dat u geen verborgen gebreken mag verzwijgen, ook niet als u zo'n bepaling erin zet, er rust op de verkoper informatieplicht. Maar op de koper ligt dan de bewijslast om aan te tonen dat er bedrog in het spel is.

Ik neem aan dat u een makelaar in de arm heeft genomen, die zal dit verder wel met u bespreken.

tenormin
door tenormin - Dec 23, 2014 om 13:33
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Uw art. 24 is duidelijk genoeg, maar @zoekster was me al voor, grote kans op afhaken. U zou ook zelf er proberen achter te komen wat het u zou gaan kosten om de verborgen gebreken te verhelpen maar dan nog, in een huis van 75 jaar oud, tenzij volledig gerenoveerd, blijven er gebreken aan het licht komen, wat te verwachten is. En natuurlijk zal men nu ver onder de vraagprijs gaan zitten; ligt er volledig aan of u haast heeft met de verkoop of...geduld.

oversteek
door oversteek - Dec 23, 2014 om 13:53
9 Antwoorden / 12 Vragen

Wat ik net via makelaar heb vernomen, is dat ze het laatste regeltje er uit willen.
"Koper vrijwaart verkoper voor iedere aansprakelijkheid ter zake van gebreken en
beperkingen."

hutch
door hutch - Dec 23, 2014 om 14:00
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Grapjurken..... dat is nou net het belangrijkste regeltje.

M.a.w. 'take it, or leave it'.

Succes met de verkoop.

ro
door ron530 - Dec 23, 2014 om 14:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Echt grapjurken want zonder deze toevoeging "Koper vrijwaart verkoper voor iedere aansprakelijkheid ter zake van gebreken en
beperkingen." vervalt het gehele artikel 24 van de verkoop overeenkomst. Niet mee accoord gaan of als de nood aan de man is een lagere verkoopprijs accepteren waarin artikel 24 wel blijft bestaan.

zoekster
door zoekster - Dec 23, 2014 om 14:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=oversteek schreef op dinsdag 23 dec 2014, 13:53]Wat ik net via makelaar heb vernomen, is dat ze het laatste regeltje er uit willen.
"Koper vrijwaart verkoper voor iedere aansprakelijkheid ter zake van gebreken en
beperkingen."

Dat klopt, u kunt nooit iedere aansprakelijkheid uitsluiten, dat is onwettig. Dan zou u zich namelijk ook schuldig mogen maken aan misleiding of bedrag.
Maar met die voorgaande zinnen heeft u zich heel goed ingedekt.

zoekster
door zoekster - Dec 23, 2014 om 14:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

bedrag moet bedrog zijn.

zoekster
door zoekster - Dec 23, 2014 om 14:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U zou bijv. wel de volgende laatste zin kunnen toevoegen.

Koper vrijwaart verkoper voor aansprakelijkheid van hierboven genoemde zaken en/of beperkingen.

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2014 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De kopers zijn blijkbaar te beroerd om zelf een bouwtechnische keuring uit te laten voeren, want dat kost hen geld en ze vertrouwen uw rapport blijkbaar niet.

Als u geen weet hebt van gebreken, al dan niet verborgen, kunt u daar ook niet voor aansprakelijk gesteld worden.

U hebt zelf een rapport laten opmaken, waarin dus eventuele gebreken staan vermeld en dat is voldoende, want u bent niet de deskundige.

Ik zou zeggen, zoek maar een andere koper, want deze gaat geheid problemen opleveren.

tenormin
door tenormin - Dec 23, 2014 om 14:52
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 23 dec 2014, 14:34
Ik zou zeggen, zoek maar een andere koper, want deze gaat geheid problemen opleveren.

Denk dat met iedere potentiële koper het problemen zal gaan opleveren..... oude huizen hebben vaak achterstallig onderhoud of andere zaken. Plus dat het tegenwoordig geen appeltje/eitje is om van je huis af te komen, tenzij in een heel gewilde laan/omgeving.

pi
door pieterwolters - Dec 23, 2014 om 14:53
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=oversteek schreef op dinsdag 23 dec 2014, 13:02]Hebben zij gelijk, moeten we het aanpassen??

Het zijn onderhandelingen, dus geen van de partijen heeft gelijk of ongelijk. Het is een kwestie van een overeenkomst opstellen waar beide partijen mee kunnen leven. Domweg deze kopers laten gaan zoals anderen aangeven lijkt me niet handig. Ondanks dat de woningmarkt beter is geworden is nog steeds niet "voor jou 10 anderen". Dus gewoon in gesprek blijven en zoeken naar een oplossing. Het feit dat ze op dit detailniveau naar de overeenkomst kijken zijn koopsignalen.

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2014 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 23 dec 2014, 14:52][quote=tijger1 schreef op dinsdag 23 dec 2014, 14:34
Ik zou zeggen, zoek maar een andere koper, want deze gaat geheid problemen opleveren.

Denk dat met iedere potentiële koper het problemen zal gaan opleveren..... oude huizen hebben vaak achterstallig onderhoud of andere zaken. Plus dat het tegenwoordig geen appeltje/eitje is om van je huis af te komen, tenzij in een heel gewilde laan/omgeving.

Maar ze weten dat ze belangstelling hebben voor een oud huis. Het gaat hier niet om achterstallig onderhoud, want dat kan je ook nog zien.

Straks komen ze om elk verrot balkje of lekke leiding zeuren, schiet dus allemaal niet op. De Ts woont er niet, heel verstandige clausule. Laat de koper maar zelf goed onderzoeken.

sw
door swat1500 - Dec 23, 2014 om 23:15
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Door de betreffende regel te schrappen kunt tot in lengte der dagen aansprakelijk gesteld worden voor elk gebrek dat men nu en in de toekomst gaat vinden. Het gaat u klauwen met geld kosten om onder die aansprakelijkheid uit te komen, als dit lukt.
Voor u het weet heeft u de opbrengst van de verkoop uitgegeven aan het voeren van processen.

aurora1
door aurora1 - Dec 23, 2014 om 23:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Uw zus heeft gelijk, dus gewoon laten staan.

door 1953 - Dec 23, 2014 om 23:38
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Een woning van meer dan 75 jaar oud is geen hedendaagse bouwnormen van een woning.

M.a.w. als ik een dergelijke woning zou willen kopen, dan zou ik zeker een bouwkundige aankoopkeuring laten uitvoeren.

Asbest was destijds een mogelijke onderdeel van de woning, onwetend van de risico's daarna bekend.

door 1953 - Dec 23, 2014 om 23:40
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Die clausule met artikel 24 kan blijven staan. De ouderdom van de woning brengt (verborgen) gebreken mee en daar moet je als koper rekening mee houden of de woning niet kopen.

tenormin
door tenormin - Dec 24, 2014 om 00:10
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 23 dec 2014, 23:40]Die clausule met artikel 24 kan blijven staan. De ouderdom van de woning brengt (verborgen) gebreken mee en daar moet je als koper rekening mee houden of de woning niet kopen.

Onderbouwing graag van artikel 24.