te
door teeuwkens Oct 21, 2014 om 13:38
Geldzaken & recht

Vruchtgebruik langlevende testament

Beste Lezers

Situatie:
Vader en Moeder gescheiden gezamenlijk 4 kinderen
Vader langgeleden overleden en erfenis afgehandeld.
Moeder hertrouwd in gemeenschap van goederen
Beide hebben geen gezamelijke kinderen in dit huwelijk.
Moeder heeft een testament opgesteld met nw partner op langstlevende dus vruchtgebruik met daarin bepaling dat de kinderen erven en bij verwerping kleinkinderen.
Moeder overlijdt partner blijft achter

Wij krijgen een kopie van het testament en een verzoek om de verklaring van erfrecht hetzij te aanvaarden, beneficiar aanvaarding of te verwerpen.
De achterblijver heeft een hypotheek maar ook eigen vermogen wat in een BV zit in verband met de belasting etc welke dezelfde grote heeft als de hypotheek

Wat kunnen wij nu het beste doen
De partner is jong genoeg om ook te hertrouwen en alsnog een gezin te stichten.
Kunnen wij ons erfdeel laten bevriezen of vastleggen dat bijvoorbeeld bij verkoop van het huis alsnog ons deel wordt uitgekeerd door Wilsrecht.
Hoe zit het met de erfbelasting als de partner hertrouwd of alles opmaakt.

1005 6 Rapporteer

te
door teeuwkens - Oct 21, 2014 om 13:52
3 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de duidelijkheid het is een langstlevende testament met vruchtgebruik.

marcel75
door marcel75 - Oct 21, 2014 om 19:16
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je hebt vruchtgebruik als langstlevende constructie, maar ook wettelijke verdeling. Dat laatste is allesbehalve vruchtgebruik maar in dergelijke testamenten komt als optie nog wel eens vruchtgebruik langs. Dat zijn dus geen vruchtgebruiktestamenten!

Ik zou in uw situatie de vraag neerleggen bij de notaris die de verklaring van erfrecht opstelt. Wil je weten om welke bedragen het gaat, dan zul je bij stiefpartner te rade moeten.

te
door teeuwkens - Oct 21, 2014 om 19:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor het advies maar is vruchtgebruik testament niet ter bescherming van degene die erft of is dit door de wet nietig

te
door teeuwkens - Oct 21, 2014 om 19:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marcel75 schreef op dinsdag 21 okt 2014, 19:16]Je hebt vruchtgebruik als langstlevende constructie, maar ook wettelijke verdeling. Dat laatste is allesbehalve vruchtgebruik maar in dergelijke testamenten komt als optie nog wel eens vruchtgebruik langs. Dat zijn dus geen vruchtgebruiktestamenten!

Ik zou in uw situatie de vraag neerleggen bij de notaris die de verklaring van erfrecht opstelt. Wil je weten om welke bedragen het gaat, dan zul je bij stiefpartner te rade moeten.

dank je wel voor je advies

Is een vruchtgebruik testament wel of niet voor degene die erft ter bescherming van goederen of is de wet hierin geldig en is het vruchtgebruik testament eigenlijk ondergeschikt aan de wet

marcel75
door marcel75 - Oct 21, 2014 om 20:32
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Er van uitgaande dat het een Nederlands testament is opgesteld door een Nederlandse notaris, is het testament gewoon geldig en gaat dit boven de wet. Alleen daar waar het testament iets juist niet regelt, geldt de wet.

Vruchtgebruik wordt in de volksmond vaak verwart met de wettelijke verdeling of in geval van een testament van voor 2003 een ouderlijke boedelverdeling. Zoals al aangegeven komt in een testament dat de wettelijke verdeling als basis heeft, komt ook het vruchtgebruik voor.

Deze situatie is echt te complex om even op dit forum te bespreken. Bel morgen de notaris en stel uw vragen.

marcel75
door marcel75 - Oct 21, 2014 om 20:47
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als er overigens sprake is van een 100% traditioneel vruchtgebruik testament, dan zal er nog een aparte notariële akte opgesteld moeten worden waarbij dat vruchtgebruik gevestigd wordt. De verklaring van erfrecht is daarvoor niet voldoende.