nk
door nkliffen Mar 4, 2018 om 11:58
Huishouden & energie

Blok verwarming wel erg duur

Waarom is de blokverwarming hier zo ontzettend duur?

Sinds September 2016 ben ik eigenaar van een appartement in een flat aan de Rietzangerstraat in Amersfoort. Ik ben ongeveer 70% van de tijd thuis en wil graag een comfortabele en behaaglijke temperatuur in huis.

Hier is blokverwarming van toepassing en ik betaal € 56,25 als voorschot in de servicekosten t.b.v. de verwarming. Het verbruik wordt gemeten met z.g. warmtekostenverdelers op de radiatoren.

Nu kreeg ik begin oktober 2017 een rekening van de VVE van € 2.981,43 over de periode september 2016 tot mei 2017. Na aftrek van het voor schot € 450,00 moet ik dus nog € 2.531,43 betalen.

Na een telefonisch onderhoud met de VVE is besloten om de warmtekostenverdelers op radiatoren te laten controleren door het bedrijf Techem (beheerder van de warmtekostenverdelers), de VVE neemt de kosten van het onderzoek voor zijn rekening. Uit het onderzoek is gebleken dat de meters correct werken.

Een punt van kritiek is natuurlijk dat de VVE niemand informeert over de mogelijk hoge kosten afhankelijk van het stookgedrag, gebleken is dat ik niet de enige ben en er meerdere bewoners (in het verleden) geconfronteerd zijn met een te hoge rekening.

Nu wordt het een beetje lastig, ik moet waarschijnlijk toch betalen en met een uitkering wordt dat wel moeilijk. Inmiddels ben ik met de VVE een betalingsregeling overeengekomen.

9878 25 Rapporteer

marita5
door marita5 - Mar 4, 2018 om 12:03
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo NKliffen ,

Lees ook deze informatie eens door , klik op de rode regel .

http://www.101vvevragen.nl/financien/stookkosten-vve/

diumenge
door diumenge - Mar 4, 2018 om 12:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ten eerst bent u als eigenaar zelf lid van die VVE, dus in die zin bent u ook een beetje de VVE.

Ruim 2.500 euro moeten bijbetalen over 8 maanden lijkt gevoelsmatig inderdaad niet te kloppen. Hebben de andere eigenaren ook zo'n (te) hoge afrekening (over hetzelfde boekjaar) ontvangen? Of komt het daadwerkelijk door uw stookgedrag? Want met 70% thuis bijeen comfortabele temperatuur zal u allicht meer dan gemiddeld stoken.

Als de algehele afrekening van de VVE veel hoger is dan andere jaren dan kunt wellicht de meterstanden opvragen van de verwarmingsinstallatie, liefst over een paar jaar, om na te gaan of daar geen rare afwijkingen in zitten.

Cookies
door Cookies - Mar 4, 2018 om 12:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En over welke temperatuur heb je het dan?

en wil graag een comfortabele en behaaglijke temperatuur in huis.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2018 om 12:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In mijn ogen is het superveel wat u moet betalen, maar het omvat natuurlijk wel de hele winterperiode. Ook is van belang hoe groot uw flat is, en of het in alle ruintes “comfortabel” warm moet zijn. En hoe warm is dat dan?

Het spreekt toch vanzelf dat als men flink verwarmt, de stookkosten hoog zullen uitvallen? Wat valt daar aan te waarschuwen?

nk
door nkliffen - Mar 4, 2018 om 12:58
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de snelle reacties. Ik geef nog wat meer info:
Onze VVE Rietzanger wordt ondersteund door de VvE Diensten Nederland B.V. te Breda. Beheer en uitlezen van de warmtemeters wordt gedaan door Techem Energy Services B.V. te Breda.

Ik heb hiervoor in een eengezinswonig gewoond en m'n stookgedrag is niet veranderd (ongeveer 20 graden) de totale jaarlijkse energiekosten (elektra en gas) waren toen ongeveer € 1.800,-- en dat is wel iets anders dan ongeveer € 3.000,-- voor een appartementvan 62 m2 met 1 slaapkamer. Er wordt alleen in de huiskamer gestookt.

Dat ik iets bij zou moeten betalen had ik wel verwacht. (iets warmer, meestal thuis) maar pakweg 3 x zoveel. . .

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2018 om 13:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is het verbruik van juni 2016/september 2016 wel door de vorige eigenaar afgerekend?

Keuken, badkamer worden niet verwarmd? Dubbelglas of niet?

U zult dan over mei17/ mei18 ook nog wel het nodige kunnen verwachten

marita5
door marita5 - Mar 4, 2018 om 13:03
11535 Antwoorden / 15 Vragen

@NKliffen ,

Problemen met blokverwarming, wat kun je doen?

Als u het gevoel heeft dat de jaarafrekening niet klopt, dan is de eerste stap om naar de Woningcorporatie of Vereniging van eigenaren te stappen. Om het probleem bij de woningbouw of VvE aan te kaarten, kunt u gebruik maken van de voorbeeldbrief.

Voorbeeldbrief problemen met blokverwarming aankaarten

Lees ons hulpartikel over blokverwarming:

Blokverwarming: wat is het en wat kun jij doen bij problemen?

Bron : radar.nl

diumenge
door diumenge - Mar 4, 2018 om 13:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nogmaals:

- Hebben de andere bewoners ook een significant hogere rekening?
- Zijn  de meterstanden van de verwarmingsinstallatie bekend?

panter22
door panter22 - Mar 4, 2018 om 14:19
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe hoog waren de stookkosten van de vorige eigenaar?

nk
door nkliffen - Mar 4, 2018 om 14:52
5 Antwoorden / 1 Vragen

@TIJGER1
Is het verbruik van juni 2016/september 2016 wel door de vorige eigenaar afgerekend? Ja, en de meters zijn op 0 gezet

Keuken, badkamer worden niet verwarmd? Dubbelglas of niet? Spouwmuur isolatie (bouw pand 1971) Kuntstof kozijnen met dubbelglas

U zult dan over mei17/ mei18 ook nog wel het nodige kunnen verwachten. Nee, ik houd het verbruik nu dagelijks in de gaten en houd dit bij in een spreadsheet. Met dit beperkt stoken is het overdag ongeveer 18 graden en verwarming ik bij met een Infrarood verwarming van 400 What.

@MARITAS
Bedankt voor de info, ik ga er mee aan de slag.

@DIUMENGE
- Hebben de andere bewoners ook een significant hogere rekening?  Gebleken is dat iedereen die de eerste winter een (te) hoge rekening kreeg.
- Zijn  de meterstanden van de verwarmingsinstallatie bekend?   Ja, evenals de eenheidsprijs die totale kosten bepalen.

Het zal duidelijk zijn dat er een verschil bestaat of je alleen woont en of je de hele dag wel of niet thuis bent. Steeds meer mensen in het gebouw gaan ook over tot het al dan niet elektrisch bij of volledig verwarmen van het appartement.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2018 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de mensen die deels of volledig elektrisch gaan verwarmen, zullen toch echt nog een flinke rekening voor verwarming krijgen. Vaak is 30 tot 50 procent van de kosten een soort vastrecht, dat iedereen moet betalen.

diumenge
door diumenge - Mar 4, 2018 om 15:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Iedereen krijgt de eerste winter een te hoge rekening en daarna niet meer? Dus deze winter bent u dus de enige met een hele hoge rekening en, gebaseerd op de ervaring van de andere bewoners, hoeft u daar volgend jaar kennelijk niet meer bang voor te zijn. Heel apart...

Kennelijk wijkt het gebruik (te controleren o.b.v. de meterstanden) van de verwarmingsinstallatie ook niet significant af door de jaren heen, anders had u daar wel wat over opgemerkt.

Concluderend is het verbruik van het gehele complex dus stabiel, maar worden nieuwe bewoners allemaal de eerste keer geconfronteerd met een te hoge rekening. Nou zullen de meeste nieuwe bewoners een rekening ontvangen over een deel van het jaar en als de winter daar in valt, dan zal de rekening wel  hoger uitvallen want deze wordt niet gecompenseerd met betalingen voor de maanden dat stoken niet nodig is. Echter, dat kan zo'n enorm verschil nog steeds niet verklaren. Want met het voorschot van €56,25 (€ 675,00 op jaarbasis) gaat u het nooit redden.

Uitgaande van de door u verstrekte gegevens en de aanname dat die volledig en juist zijn, kan die rekening gewoon niet kloppen. Is de gehanteerde eenheidsprijs wel juist?

DOOR NKLIFFEN - 4 MRT. 2018 OM 14:52
2 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

@DIUMENGE
- HEBBEN DE ANDERE BEWONERS OOK EEN SIGNIFICANT HOGERE REKENING?  GEBLEKEN IS DAT IEDEREEN DIE DE EERSTE WINTER EEN (TE) HOGE REKENING KREEG.
- ZIJN  DE METERSTANDEN VAN DE VERWARMINGSINSTALLATIE BEKEND?   JA, EVENALS DE EENHEIDSPRIJS DIE TOTALE KOSTEN BEPALEN.

nk
door nkliffen - Mar 4, 2018 om 15:29
5 Antwoorden / 1 Vragen

@TIJGER1

Maar de mensen die deels of volledig elektrisch gaan verwarmen, zullen toch echt nog een flinke rekening voor verwarming krijgen. Vaak is 30 tot 50 procent van de kosten een soort vastrecht, dat iedereen moet betalen.

De vaste kosten bedragen 35%. Deze kosten en kosten voor alleen elektrische verwarmen zijn, bij een gelijkwaardig resultaat, lager dan voor het gebruik van de aanwezige verwarming en dat geeft toch wel te denken.

We zijn er wel bang voor dat als een ieder op eigen houtje besluit om de radiateurkranen dicht te houden en overgaat op elektrisch verwarmen die 35% wel eens erg hoog gaat worden. Het is nu al zo dat een paar mensen dit al doen, ik vraag wel eens hier en daar en er is al een Facebook pagina en er zijn 2 Whatsapp groepen gestart zodat de bewoners hier van gedachten kunnen wisselen over diverse onderwerpen.

nk
door nkliffen - Mar 4, 2018 om 15:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

@DIUMENGE

U slaat de spijker op de kop. Zodra iemand geconfronteerd wordt met die hoge rekening na de eerste winter gaat men natuurlijk wel opletten wat men de volgende winter verstookt. Dit komt omdat niemand vooraf wordt geinformeerd over deze situatie. Er zijn dus meer mensen die hoge rekeningen hebben ontvangen. Ik heb dan ook een info documentje gemaakt en geef die aan een ieder die nu nieuw in dit pand kom wonen.

Ik had vorige winter 9.026 eenheden gebruikt (eenheidsprijs € 0,299624 en vaste kosten € 229,47). Op basis van de eenheidsprijs heb ik vervolgens berekend wat ik zou mogen gebruiken om quit te spelen. ik kom dan uit op 1.464 eenheden / jaar. Als ik uitga van ongeveer 120 stookdagen kom ik dus uit op 12 eenheden / dag. Ik heb deze winter al 1.180 eenheden gebruikt.
De meters op de radiatoren zijn manual met een venstertje uit te lezen, dus die lees ik elke dag uit op 1 radiator (ik gebruik nog maar 1 radiator en verwarm daarbij met een IR verwarming) en houd de stand bij in een spreadsheet. Nu wordt het in de woonkamer/keuken niet warmer dan 18 graden

JA, IK ZIT DE HELE WINTER DUS AL IN DE KOU en vindt dat natuurlijk verschrikkelijk.

panter22
door panter22 - Mar 4, 2018 om 16:26
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een appartement gekocht met energielabel F. Dan kun je rekenen op hoge stookkosten.
Alleen dubbel glas en verder geen isolatie.
Als ik op de foto's kijk dan is 1 slaapkamer bij de woonkamer getrokken, waardoor je nu een kamer hebt met een oppervlakte van 24m2. Die ruimte krijg je nooit warm voor €675 per jaar.  En die keuken is open, dus die ruimte stook je ook mee.
Met 18 graden zit je niet in de kou, dat valt reuze mee.

diumenge
door diumenge - Mar 4, 2018 om 16:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is echt extreem. Ik heb ook blokverwarming in een apartement waarvan ik eigenaar ben. Nu zijn er natuurlijk veel variabelen die een vergelijking niet eenvoudig maken, maar ik heb het afgelopen 'stookjaar' ruim 3.300 eenheden verbuikt (ná omrekenfactor én reductie %) en dat betreft dan drie radiatoren die actief werden gebruikt (heb er nog vier die ik niet of nauwelijks gebruik). De eenheidsprijs is iets meer dan 25 cent en daarnaast komen er nog vastekosten bij o.b.v. het vloer oppervlak. De rekening die ik over een heel jaar ontving was dus minder dan de helft dan die van u, en ook bij onze VVE is er iets mis met de meterstanden, dus waarschijnlijk is die afrekening ook nog te hoog.

I.p.v. dat de leden van de VVE passief reageren en zelf gaan verwarmen moeten jullie VvE Diensten Nederland aan het werk zetten en laten uitzoeken wat er aan de hand is.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2018 om 19:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als iedereen steeds meer andere verwarmingsbronnen gaat gebruiken, krijg je hele scheve toestanden in de kosten verdeling.

lottesanne
door lottesanne - Mar 5, 2018 om 12:53
438 Antwoorden / 47 Vragen

Sorry hoor, maar € 56,25 voorschot per maand is wel heel erg laag.

gy
door gypsyjoy - Mar 5, 2018 om 13:01
28 Antwoorden / 3 Vragen

Een korte rekensom leer mij dat u ongeveer 250 euro per maand betaalt voor alleen uw verwarming.
Dat is idd EXTREEM veel. Nu weet ik het energie label van uw complex niet, maar zelf gewoond hebbende in een energie slurpende hoek eengezins-huis plus het feit dat ik een koukleum ben, levert mij in de verste verte dit bedrag niet op.Toen kwam ik op ongeveer 180 euro per maand uit incl.elektra en koken op gas.

Als ik u was zou ik die warmte meter laten testen door een onafhankelijke firma,zo dat al niet gedaan is. En anders overstappen op een eigen cv ketel,mocht dit tot de mogelijkheden behoren.
En kijk vooral uw contract goed na.

ha
door harryromijn - Mar 5, 2018 om 13:21
272 Antwoorden / 0 Vragen

Wat spookt u uit met die verwarming ? Of heeft u een woning zo lek als een vergiet ? ?

Wij hebben een groot pand, 4 etages, 500 m2, en halen aan verwarmingskosten een 55-77 GJ ( a € 22,50 ) , dus afhankelijk van warme of koude winter een € 1250 - € 1750 per jaar. Ja, wel goed geisoleerd natuurlijk.

Ik neem aan, dat u bijv maandelijks tussenstanden genoteerd hebt ?  Ik doe dat sinds 2004 en kom echt niet voor verrassingen te staan.

mo
door mof - Mar 5, 2018 om 15:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Verwarmingskosten van 3000€ voor een flat? Wel erg veel hoor. Ik betaal voor mijn flat 70 € per maand .. electriciteit en gas, dus koken, tv, douchen etc en verwarming .... ik zou zeker meer willen weten dan alleen of de tellertjes kloppen. Ik zou de rekening willen controleren die de vve betaalt.

nk
door nkliffen - Mar 7, 2018 om 14:25
5 Antwoorden / 1 Vragen

@PANTER22

Panter, het appartement heeft energielabel D, kuntstof kozijnen voorzien van dubbelglas en er is spauwmuur isolatie.
Ik weet niet welke foto's je hebt gezien maar er is 1 slaapkamer en er is geen slaapkamer bij de huiskamer getrokken. De huiskamer (inclusief keuken) is ongeveer 40 m2 (totaal oppervlak woning 63 m2) en ja het klopt dat je deze ruimte niet voor € 675,- per jaar behaaglijk warm stookt, daar was ik ook al achter gekomen, ik ben daar dus ongeveer € 3.000,- voor kwijt.
Ik geef de voorkeur aan een prettige behaaglijke 20 graden (IK VINDT 18 graden wel te koud) en dat heb ook nog niet voor ongeveer € 1.000,- (ik ben 65 jaar en meestal thuis)
Maar je kunt een bedrag van € 3.000,- (alleen verwarmen) voor zo'n appartement nooit rechtvaardigheden.

panter22
door panter22 Mar 11, 2018 om 20:02
6599 Antwoorden / Vragen

Er stond een appartement op Funda met hetzelfde bedrag aan stookkosten. Hij staat er nu niet meer op. Maar het is opvallend €56,25 aan servicekosten, De meeste appartementen zitten zo rond de €175 per maand.
Het was een appartement met veel glas en een inpandig balkon.
Zit het allemaal wel goed met die reserves van de VvE?

mi
door miraltje - Mar 7, 2018 om 23:37
462 Antwoorden / 0 Vragen

het bedrag 56,25 betrefd dit alleen de stookkosten, of het totaal aan sevicekosten/reservering onderhoudsfonds en voorschot stookkosten. per maand

1paul
door 1paul - Mar 11, 2018 om 14:33
3174 Antwoorden / 0 Vragen

volgens de nieuwe wet mag u deze rekening niet eens krijgen als ik het geheel goed begrijp, volgens deze nieuwe wet mogen de stookkosten van een blokverwarmingssysteem NIET hoger liggen dan bij een gasgestookte installatie!!!

Br
door BrigitteL - Mar 13, 2018 om 14:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nou dan bent u spekkoper want ik betaal voor mijn vloerverwarming 102 euro en ik kan 7 maanden wachten voor mijn afrekening schande vind ik dat.
En sinds dat i k vloer verwarming heb ben ik 11 kuup gestegen met mijn water ik durf amper nog te doucen.
Terwijl ik in mijn oude huis 43 kuup verbruikte en dat met een hele grote tuin erbij.is het tegenwoordig natte vinger werk of zo iets
.

tijger1
door tijger1 Mar 13, 2018 om 14:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waterverbruik heeft niets van doen met uw vloerverwarming.

De Ts moet € 3.000 betalen, zie niet direct hoe men dan een spekkoper is, cergeleken met het bedrag dat u betaalt.