ha
door hatido Mar 1, 2012 om 11:40
Huishouden & energie

Druppels aan de stortbak

Ons toilet bevind zich in de badkamer, heel vaak na het douchen en/of warm weer hangen de vochtdruppels aan de stortbak van het toilet.
Wie weer hier een oplossing voor zelf denk ik aan een kunststof stortbak maar weet niet zeker of dit de oplossing is.
P.s we hebben wel altijd een raampje open staan dus meer kunnen we niet doen.

20250 8 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Mar 1, 2012 om 12:01
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Waterdamp condenseert op koude ondergrond.
Vaak is de stortbak voor het douchen gevuld met kraanwater van ca. 10 graden, dus vrij koud.
Een nog betere afvoer van waterdamp is de beste oplossing.
Een kunststof stortbak lost dit probleem wel op, maar de condens slaat dan toch ergens anders neer.

Jantje

tenormin
door tenormin - Mar 1, 2012 om 12:29
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Had dit probleem ook. Was stenen stortbak, ouderwets hooggeplaatst reservoir en "doortrekker". Zelfs geen raampje. Nu mechanisch ventilatiesysteem, kunststof stortbak, lager aan de muur, dus modern toilet en probleem opgelost. Warmte en stoom gaan "naar boven" vandaar de condens.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 1, 2012 om 12:32
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De badkamer goed ventileren tijdens het douchen damp slaat altijd op iets wat koeler is dan het vocht aan.

an
door anzepanz - Mar 2, 2012 om 17:10
6 Antwoorden / 1 Vragen

wij hebben een kunststof stortbak maar die is ook altijd kletsnat na het douchen, ook mechanische ventilatie maar ook op de tegels veel condens ook als het raampje openstaat. Op de 2 buitenmuren (onze badkamer is op de hoek van een hoekhuis) verschijnt in de winter op de voegen altijd zwarte schimmel, wat wel weer verdwijnt na behandeling met stoomreiniger. Waarschijnlijk heeft het ook te maken met isolatie (grote temperatuurverschillen) want de 2 binnenmuren blijven schoon, al met al een vervelend probleempje. (bij ons wordt de badkamer op 3 verschillende tijdstippen per dag gebruikt, dus er is ook nauwelijks tijd om te drogen???)

ha
door hansdieter - Mar 2, 2012 om 18:59
9 Antwoorden / 1 Vragen

zelfs een geisoleerd, laaghangend kunststof wisa reservoir heeft bij tijd en wijle een natte buitenkant. koud water erin en HOGE VOCHTIGHEIDSGRAAD aan de buitenkant en het probleem is er al. kan dus zijn : erg vochtige dag en redelijk koud in huis (voor- en of najaar, wanneer nog sterk wisselend wordt gestookt). meestal echter teveel waterdamp achtergebleven na het douchen., mech. vent. of niet. dat vocht moet dus uit de badkamer. Zet na het douchen deur en raam 15 min open, zodat het doortocht en alle vochtaanslag zal verdwijnen. Ook zwarte voegen zijn simpel te verwijderen, je hebt echt geen stoomspuit nodig. Bewaar een spuitflacon van je ruitenreiniger, vul met een mengsel water en bleekmiddel en spray op de tegels en voegen ( handdoek voor je mond binden is prettig en veilig). laat inwerken en spuit alles na.Zorg voor goede ventilatie tijdens het sprayen.

alk
door alk - Mar 4, 2012 om 00:19
86 Antwoorden / 9 Vragen

Ik had hetzelfde probleem. Ondanks dat ik een wc en een douche raam open heb staan druppelde na het douchen het water van de keramieken stortbak.
Ik heb 2 cm dik Roofmate (styrofoam isolatieplaten) in de stortbak geplakt en heb nooit meer last van gedrup gehad.

fe
door festinger - Mar 4, 2012 om 02:10
410 Antwoorden / 18 Vragen

Begrijp het probleem niet. Een stortbak in geschetste situaties doet zijn/haar werk toch wel! Wat maakt het uit of condens daarop neerslaat?En vind je dit een echt probleem kan een droge (hand)doek oplossing bieden. Dan veeg je de druppeltjes gewoon weg.

alk
door alk - Mar 4, 2012 om 21:18
86 Antwoorden / 9 Vragen

@festinger, het is niet zo fijn als je op de wc zit en er vallen ijskoude druppels op je rug.