door wietze55 Oct 31, 2014 om 11:45
Huishouden & energie

Eigendom foto,s

Goedenmorgen, Mijn makelaar wil de opdracht om mijn huis te verkopen intrekken, nou heb ik daar geen moeite mee.
Maar ik wil de foto,s die van mijn huis zijn genomen voor de verkoop hebben. Omdat mijn huis nu leeg is kan ik daar geen foto,s meer van maken dus wil ik de oude foto,s gebruiken.
De makelaar wil deze niet geven, hoe zit dit?

M.v.g. Wietze Dijk

4651 6 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2014 om 13:21
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, het is wel uw huis maar het zijn zijn foto's. Misschien tegen betaling en vriendelijk vragen?

aurora1
door aurora1 - Oct 31, 2014 om 13:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als de foto's nog op de/een site staan kunt u daar toch screenprints of knipsels van maken?
Staat er niets over in de overeenkomst of bij de voorwaarden vermeld?

diumenge
door diumenge - Oct 31, 2014 om 14:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=aurora1 schreef op vrijdag 31 okt 2014, 13:35]Als de foto's nog op de/een site staan kunt u daar toch screenprints of knipsels van maken?
Staat er niets over in de overeenkomst of bij de voorwaarden vermeld?
Natuurlijk kan dat, maar of je die foto's ook zomaar mag gebruiken dan betwijfel ik.

aurora1
door aurora1 - Oct 31, 2014 om 14:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@diumenge, daar heeft u vast gelijk in, ik had de vraag niet goed gelezen....en ook niet goed nagedacht...
Het zal wel ergens in het contract vermeld staan of in de voorwaarden neem ik aan. De foto's zullen eigendom van de fotograaf en/of makelaar zijn, dus het auteursrecht ligt daar. Mogelijk kunnen die foto's gekocht worden?
Anders foto's van het lege huis maken, dat wordt ook vaak gedaan, zelfs door makelaars.

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2014 om 14:54
16845 Antwoorden / 108 Vragen

lees hier. Hoewel uw vraag er niet bij staat, op die site staat o.a. "vraag of klacht". Misschien helpt dat u iets verder?

mahadma
door mahadma - Oct 31, 2014 om 15:20
11564 Antwoorden / 51 Vragen

Inderdaad is hier sprake van auteursrecht. TS heeft niet expliciet het eigendomsrecht van de foto's, dat heeft waarschijnlijk de makelaar (die de factuur betaalt heeft van de fotograaf als hij het niet zelf was). De kosten van de foto's zitten waarschijnlijk verpakt in de kop "Verkoopkosten". En niemand werkt voor niets. U heeft dus geen enkel recht.

Dus vriendelijk vragen of hij er voor een vriendenprijsje van af wil. Uiteindelijk heeft hij er nu ook niets meer aan. Foto's van de site plukken is natuurlijk geen kwaliteit meer. En als u die foto's weer op een site zou zetten, pleegt u plagiaat en kan u dat geld gaan kosten.