ri
door ria meer May 24, 2017 om 12:20
Huishouden & energie

Feenstra

Ik heb al enige jaren een onderhoudscontract bij de firma Feenstra verwarmingen, tot en met begin dit jaar ging dit altijd prima, had altijd dezelfde monteur en die wist precies hoe het met de ketel was, was altijd binnen 10 minuten klaar alles in orde. Nu kreeg ik een ander die wist binnen een paar minuten te vertellen dat de ketel ernstige defecten vertoonde, dat kan gebeuren, wat er allemaal precies mis was weet ik niet alleen de reparatiekosten zouden meer dan 800 euro gaan kosten, de ketel was al 11 jaar oud dus dan maar een nieuwe, de monteur nam kontakt op met het bedrijf en wist al snel te vertellen dat een nieuwe ketel op 1314 euro zou komen. Dus daar gingen we mee akkoord.
Er werd een afspraak gemaakt om de ketel te plaatsen op 4 april jl, dit is zo ook gebeurt, de ketel was binnen 2 uur geplaatst. Ik had een bevestiging van Feenstra binnen gekregen voor de levering van de nieuwe ketel en daarboven stond dat er een onderhoudscontract bij zat.
Ik ging er van uit dat dit het bestaande onderhoudscontract betrof, maar helaas dat was niet zo, dit was een veel duurder kontract van 40 euro per kwartaal gedurende 2 jaar. Ik heb ze hierover gebeld want op een nieuwe ketel zit volgens mij garantie dus als er iets kapot gaat dan wordt dat vanuit de garantie vergoed, dus dit dure onderhoudscontract is gewoon een verkapte verhoging van de prijs van de ketel. Ik heb op internet de prijs van deze ketel opgezocht dezelfde ketel kost op internet  1010 euro en het plaatsen 350 euro. Is het niet vreemd dat je voor een nieuwe ketel meer moet betalen voor ;je onderhoudscontract als voor je oude ketel, ze komen daarvoor 1 x per 2 jaar controlen en rekenen daar dus 320 euro voor. kan dat zo maar. Als ik er van af wil dan moet ik meer betalen voor de ketel. Ik had er gewoon begrip voor gehad als het normale contract door had gelopen dat was een contract van 16 euro per kwartaal. Mag dit zo maar want in mijn ogen is het oplichting. gaarne uw antwoord.
mvg {redactie-edit}
{redactie-edit}

6698 11 Rapporteer

me
door mein33 - May 24, 2017 om 13:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Klik even boven aan deze pagine op "zoek een vraag" en geef daar de naam Feenstra in en er zal een wereld aan klachten en antwoorden voor u opengaan.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2017 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent sowieso al in de maling genomen door die monteur van Feenstra. Ik neem aan dat uw cv het gewoon deed toen die monteur kwam voor die onderhoudsbeurt. En nou ineens ernstige defecten? Grote flauwekul. Maar goed hij heeft zijn bonus verdiend.

Feenstra is een verschrikkelijk bedrijf. Als ik u was zou ik dan nog maar wat meer betalen voor die ketel en elders eventueel een onderhoudscontract afsluiten. En nooit meer zaken doen met Feenstra.

gerbera
door gerbera - May 24, 2017 om 22:20
7374 Antwoorden / 14 Vragen

was altijd binnen 10 minuten klaar alles in orde.
Dit geloofd u zelf toch niet, in zo'n korte tijd onderhoud aan een ketel.
U bent al die tijd gewoon bel.....erd. Een beetje onderhoud heeft echt wel wat meer tijd nodig.
En nu met die nieuwe ketel opnieuw.
Maar ja..Feenstra

Gr
door Grunn1 - May 24, 2017 om 23:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Mooie antwoorden hierboven waarvan geen enkele betrekking hebben op uw vraag.
Is het nodig om een onderhoudscontracten af te sluiten bij een nieuwe ketel? Ja en nee. Zolang u garantie heeft waarschijnlijk niet want reparaties zouden gratis moeten zijn. Maar wanneer komen ze hem maken? Als je wel een onderhoudscontracten hebt dan komen ze ook in het weekend of desnoods savonds als de ketel het midden in de winter niet doet. Voor reparatie onder garantie zonder onderhoudscontract kunnen ze ook een paar dagen later komen.

me
door mein33 May 25, 2017 om 10:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zolang u garantie heeft waarschijnlijk niet want reparaties zouden gratis moeten zijn.

Een onderhoudscontract heeft niets met "garantie" en de reparatie onder garantie te maken !
Een onderhoudscontract is er voor het onderhoud van de CV-ketel en dan nog alleen voor het onderhoud binnen de buitenmantel.
En voor goed, degelijk en betrouwbaar onderhoud moet je NIET bij Feenstra zijn, want binnen 10 minuten zijn ze binnen, "kijken" alleen maar even naar de CV-ketel, schrijven iets in het onderhoudsrapport en laten de klant daarvoor ook nog tekenen, om vervolgens als de wiede weerga weer buiten te staan.
Feenstra, ze maken meer kapot dan u lief is !!!!

gerbera
door gerbera - May 25, 2017 om 11:06
7374 Antwoorden / 14 Vragen

@epcot,
Ook uw reactie is geen antwoordt op de vraag. € 320,- voor een onderhoudsbeurt is overdreven veel. Zeker als je leest dat ze slechts10 min. nodig hebben voor een onderhoud. Die tijd heb je al nodig om bv. de ventilator los te koppelen om hem schoon te kunnen maken. Hebben ze bij Feenstra blijkbaar nooit van gehoord. Ook de prijs van de ketel is overdreven waarbij de Ts verplicht vast zit aan een duur onderhoudscontract. Geen contract dan ook nog eens even bijbetalen voor de toch al te dure ketel. Overigens voor de Ts, hier is geen sprake van "oplichting" zoals u denkt, het is gewoon misbruik maken van de situatie. Als overeengekomen is dat de ketel € 1340,- kost lijkt het mij onmogelijk dat er achteraf een andere prijs wordt gevraagd. Maar er zal wel niets op papier staan en dan is het uw woord tegen dat van Feenstra. En oh ja volgens de reclame komen ze met 6 auto's bij u langs dus zal de Ts niet zo lang hoeven te wachten bij eventuele reparatie. Maar of je reclames moet geloven, ik betwijfel dat.

Gr
door Grunn1 May 25, 2017 om 11:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@gerbera
Alle antwoorden hebben hoofdzakelijk betrekking op hoe slecht Feenstra is.
Ik geef tenminste nog een antwoord me betrekking tot garantie en niet mijn mening over Feenstra.

tijger1
door tijger1 May 25, 2017 om 12:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epcot. Maar de mening over Feenstra is hier juist wel van belang, omdat het zo'n slecht bedrijf is. En omdat de Ts al beduveld is over de oude cv, en ook nog met de nieuwe.

zoekster1
door zoekster1 - May 25, 2017 om 13:24
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Oplichting is het niet, wel schandalige afzetterij.

Als u op de bon heeft staan dat de ketel incl plaatsen 1314 euro kost, dan kan daar achteraf niet op worden teruggekomen. Dan moet al op de overeenkomst staan dat dit een samengestelde overeenkomst is. Neem hierover ook eens contact op met consuwijzer.nl.

tijger1
door tijger1 - May 25, 2017 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt volgens Feenstra korting gekregen op de aanschafprijs van de ketel, omdat u dat warmte garantieplan het afgesloten. Dus gewoon nepperds.

ha
door halex - May 25, 2017 om 14:17
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Natuurlijk bent u niet opgelicht als u zomaar ergens van uit ging. U krijgt korting in combinatie met het contract, wilt u geen contract dan natuurlijk ook geen korting.
Een monteur die jaar in jaar uit binnen 10 minuten klaar is, zou ik niet vertrouwen. Geen wonder dat uw oude ketel ernstige defecten vertoonde.
Voor wat betreft de prijs: alles wordt duurder, u begrijpt zelf ook wel dat de prijzen van 11 jaar geleden nu niet meer gelden.
Waarschijnlijk kost precies dezelfde ketel op internet ook 1.300 euro en plaatsen ze 'm voor 400 euro. Dat heeft helemaal niets met uw aanschaf te maken. U betaalt de prijs die u samen met Feenstra hebt afgesproken. Ongeacht de prijzen elders. Een prijsvergelijking achteraf is natuurlijk een beetje mosterd na de maaltijd.
Maar goed, u kunt nog van uw contract af, als u een beetje bijbetaalt.

zoekster1
door zoekster1 May 25, 2017 om 16:48
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ze heeft op internet gezocht (niet elf jaar geleden natuurlijk) en kon hem vinden voor 1010 euro en 350 euro plaatsen. Dus waar jij het vandaan haalt dat dezelfde ketel op internet voor 1300 euro te vinden is met 400 euro plaatsingskosten, geen idee. Je weet niet eens over welke ketel het gaat, maar toch heb je al je oordeel klaar.

ha
door halex May 25, 2017 om 17:09
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik doe enkel de suggestie dat dezelfde ketel waarschijnlijk ook wel duurder te vinden is. Ik wek nergens de indruk dat ik onderhavige ketel zelf gezocht heb. Het enkele feit dat er ergens een aanbieder is die iets goedkoper doet, is totaal niet relevant voor de overeenkomst die TS met gezond verstand afgesloten heeft. Het is voor de vraag ook totaal overbodige info.
Als iemand weer snel een oordeel klaar heeft, bent u 't wel. Het lijkt me verstandig als u zich bij de vraag houdt. Met dergelijke reacties, niet enkel vanwege de toonzetting, zet u uzelf een beetje voor aap. En dat gun ik u niet.

zoekster1
door zoekster1 May 25, 2017 om 17:36
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Je bazelt alweer, je stelt zelf dat de ketel waarschijnlijk op internet voor 1300 te vinden is en plaatsing voor 400 euro, zonder dat je het ergens daadwerkelijk hebt gelezen. Zomaar een beetje wat aankwebbelen om iemand terecht te wijzen. En over de toonzetting, klik eens op je profiel en lees de antwoorden die je geeft eens door. Let daarbij eens op de toonzetting. Je zult ervan gruwelen. (of niet natuurlijk, misschien sta je mensen in het dagelijks leven ook zo te woord of word je zelf zo behandeld).

tijger1
door tijger1 May 25, 2017 om 17:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En het ergste is ook nog dat die oude ketel waarschijnlijk helemaal geen "ernstige defecten" vertoonde. Letterlijk Kassa voor Feenstra.

panter22
door panter22 - May 26, 2017 om 15:56
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk eerst eens op de website van Feenstra voordat je gaat roepen dat hier sprake is van oplichting.
Stel je hebt een Remeha Avanta gekocht 28c-CW. Deze kost bij Feenstra inclusief montage en exclusief onderhoud €1444.
Neem je een onderhoudscontract er bij van €13,59 per maand, dan kost hij €1114. Totaal in 2 jaar €1440.
Dan ben je dus nog goedkoper uit dan met het goedkoopste onderhoudscontract.
De montage is inclusief een veiligheidspakket van €150.
https://www.feenstra.com/shop/cv-ketels/remeha-avanta-28c-cw4.html

De nieuwe ketel zou bij een andere installateur  €1010 + €350 = €1360 kosten. Geen extra kosten?
Dezelfde ketel bij Feenstra kost €1314 + €326 onderhoud voor 2 jaar  = € 1640.
Verschil € 280. Maar je hebt nog wel een onderhoudspakket nodig voor de eerste 2 jaar, of wilde je het zonder doen?
Het oude onderhoudspakket kost €6 per maand, Voor 2 jaar: €144. Besparing €136.
Mocht er toch wat aan de ketel mankeren, dan betaal je bij het duurste pakket niets. Bij het goedkoopste pakket het arbeidsloon en eventeel materiaal.Uiteraard heb je garantie, maar het lijkt mij beter dat Feenstra dit regelt.
En als er een monteur komt, sta er bij als hij de cv ketel uitelkaar haalt. In 10 minuten klaar met onderhoud, dat is een sticker plakken, meer niet.

tijger1
door tijger1 May 26, 2017 om 16:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor dat "veiligheidspakket" betaal je overigens nog eens € 150,00. Compleet idioot dat het testen op een gaslekkage of koolmonoxide niet standaard is. En afregelen van de ketel ook niet.

panter22
door panter22 May 26, 2017 om 16:31
6599 Antwoorden / Vragen

Zal wel reklame zijn.

feenstramede
door feenstramede - May 29, 2017 om 11:29
16 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte mevrouw M***,

Allereerst vinden wij het vervelend te vernemen dat u, na jarenlang een tevreden klant te zijn geweest, bij de aanschaf van uw nieuwe cv-ketel een minder prettige ervaring met ons heeft.

Graag leggen wij u uit wat bij ons de mogelijkheden zijn voor de aanschaf van een veilig geïnstalleerde cv-ketel.

In geval van koop van een cv-ketel zijn er bij ons twee opties, namelijk:

1) kopen met onderhoudsabonnement en
2) kopen zonder onderhoudsabonnement.

Indien een cv-ketel wordt gekocht met onderhoudsabonnement is de initiële aanschafprijs lager. Dit heeft te maken met het volgende: u betaalt de niet direct doorbelaste kosten verspreid over de eerste twee jaar.

U kunt ons een bericht versturen via webcare@feenstra.com met uw contactgegevens, zodat wij inhoudelijk kunnen reageren op uw bericht. Op basis van uw gegevens kunnen wij u uitleggen wat de beweegredenen van onze monteur geweest zijn om u te adviseren een nieuwe cv-ketel aan te schaffen en uw eventuele verdere vragen beantwoorden.

Vertrouwende u voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Feenstra Webcare

ph
door phpieterse - May 29, 2017 om 11:42
24 Antwoorden / 8 Vragen

Nog niks veranderd dus, die Feenstra. Via Eigen Huis kwam ik indertijd bij die lui terecht. Slechte ervaringen en een dure les! Gewoon "op het dorp" iemand zoeken, dus. In en rond Leiden kan ik Hartwijk wel aanraden.