re
door reijnderse Mar 12, 2021 om 08:14
Huishouden & energie

Heb ik recht op een gespecificeerde rekening bij aankoop van een keuken?

Heb keuken gekocht bij i kook in Sittard en gevraagd om een gespeficeerde rekening. De verkoper wil deze niet verstrekken. Wat moet ik doen om deze toch te krijgen?

8198 17 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 12, 2021 om 08:23
7214 Antwoorden / 3 Vragen

Mogelijkheid is dat de verkoper niet kan overzien of bij het plaatsen van de keuken toch nog een prijsverschil kan optreden en wil hij zijn handen daar niet aan branden.
Een offerte moet wel kunnen zodat u weet waar u ongeveer op kan rekenen.

rj
door rjw - Mar 12, 2021 om 08:36
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Ik neem aan dat je akkoord bent gegaan met de offerte, de opdracht hebt gegeven en dat het werk is gedaan. Is de offerte anders dan de rekening? En wat wil je precies gespecificeerd zien? De prijzen van alle losse onderdelen, de kosten van alle werkzaamheden?

Ho
door Hommer - Mar 12, 2021 om 08:37
30 Antwoorden / Vragen

U heeft recht op een specificatie van de BTW ten opzichte van de totaalprijs.

Al het overige is afhankelijk van de goodwill van uw leverancier in combinatie met de afspraken die u hierover heeft gemaakt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 12, 2021 om 08:55
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Inniets andere woorden: heeft u gekocht op basis van een offerte? Zo ja, als hetgeen u nu gefactureerd kreeg daarmee in ivereenstemming is is het geheel o.k.
Is het niet conform de offerte, dan dient de verkoper te verklaren waar dan het verschil in zit. Zie deze info en vooral de conclusie: https://www.nmanet.nl/het-verschil-tussen-een-offerte-en-een-factuur/

panter22
door panter22 - Mar 12, 2021 om 08:59
6599 Antwoorden / Vragen

Voor je de keuken kocht had je eerst moeten vragen om een gespecificeerde offerte.
Nu heb je ja gezegd en spijt? Er valt niet meer te onderhandelen. Je hebt de keuken al gekocht.
Zonder kosten kom je niet meer van die keuken af.
Tips:
https://www.consumentenbond.nl/verbouwen-en-klussen/onderhandelen-met-een-keuken--of-badkamerverkoper

getty
door getty - Mar 12, 2021 om 09:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat is niet gebruikelijk, en waarom wilt u dit?

U heeft een prijs geaccepteerd en daar moet u het mee doen. Aan de prijs is niets meer te veranderen.

Donuts
door Donuts - Mar 12, 2021 om 09:06
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Welke reden geeft de verkoper om deze niet te willen verstrekken? En wat is de reden dat u een gespecificeerde factuur wilt?
Volgens hun site heeft u in ieder geval een gespecificeerde orderbevestiging ontvangen.

"Wanneer je bij I-KOOK een keuken hebt gekocht, worden alle artikelen, per onderdeel, vastgelegd in een orderbevestiging. Zo weet je precies wat er allemaal bij jouw keuken geleverd gaat worden en welke afspraken je met jouw keukencoach gemaakt hebt. Dat is wel zo duidelijk. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor ons.

In zo’n orderbevestiging staat nogal wat informatie; onder andere de omschrijvingen van de keukenmeubelen, de gekozen apparaten, accessoires en het werkblad. Daarnaast staan ook jouw persoonlijke gegevens erin en alle overige gemaakte afspraken.

Het invoeren van al deze gegevens is en blijft mensenwerk en zelfs de beste keukencoach kan weleens een foutje maken. Dus, om de levering en eventuele plaatsing van je keuken vlekkeloos te laten verlopen vragen wij je altijd de orderbevestiging goed  te controleren en eventuele fouten of onduidelijkheden direct te melden. Samen zijn we verantwoordelijk voor een juiste overeenkomst!"

https://www.i-kook.nl/mijn-keuken-wordt-besteld/

sw
door swat1500 - Mar 12, 2021 om 09:33
3796 Antwoorden / 0 Vragen

U wil kennelijk weten wat elk onderdeel van uw keuken precies heeft gekost. Als u en complete keuken koopt op basis van een offerte dan heeft u alleen recht op de opsomming uit welke onderdelen de keuken bestaat. De leverancier hoeft geen inzicht te geven in de kosten per onderdeel.
Als u een auto koopt krijgt u ook geen rekening waarop per onderdeel van de auto wordt aangegeven wat de kosten zijn.
Ik vermoed dat u uw keuken elders goedkoper heeft gezien en nu wil weten wat bij deze leverancier dan duurder is.

ne
door neodutchio - Mar 12, 2021 om 09:54
5166 Antwoorden / 12 Vragen

Nee, dat recht hebt u niet. Een keukenleverancier is ook niet gek en gaat geen inzicht geven in zijn prijzen. Dit om discussies te voorkomen dat u de oven bij leverancier b goedkoper kan krijgen en de afzuigkap bij leverancier c.

mi
door miennaamishaaz - Mar 12, 2021 om 11:07
725 Antwoorden / 1 Vragen

JA in principe heeft u er regt op.

Want als de verkoper u {voorbeeld}

aarecht 300cmx 70 (verdiept blad)
2x onderkast met ingebouwde lade 60x60cm elk
1x onderkast 120x60cm
1x bovenkast 120x40cm
2x hoge kast 60x60cm 180cm hoog
afzuigkap merk XXX
fornuis inductie merk XXX
6x inbouwlades
inbouw koelkast
vaatwasser+ front
light spots onder de bovenkast.
Heeft aangeboden
Maar u mist achteraf de spots/ en de inbouw lades, waarbij de verkoper achteraf zegt dat dit niet gespecificeerd was, en ze geen Gespecificeerde factuur willen geven. dan heeft u het recht om de koop te ontbinden.

rj
door rjw Mar 12, 2021 om 11:53
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Dit zou een antwoord op de vraag van TS kunnen zijn als TS de vraag onhandig heeft geformuleerd. Wat jij nu geeft is een voorbeeld van een bill of material, niet van een gespecifieerde rekening. Je kunt best zo'n gedetailleerde BoM leveren, en onderaan 1 bedrag zetten. Dan weet je precies wat je krijgt, maar het is geen gespecificeerde rekening. Je weet immers niet wat ieder onderdeel kost (waarvan je je uberhaupt kunt afvragen waarom je dat zou willen weten; als je het bedrag onderaan de streep goed vindt maakt het niet uit hoe dat is opgebouwd)

S.
door S. De Roode Nov 4, 2021 om 17:39
Antwoorden / Vragen

In mijn geval. Ik ben akkoord en keuken is besteld. Is ook niet zo dat we ergens anders iers goedkopers gezien hebben. . Maar kan niet zien of er bv. Een boorgat. Wat we niet willen berekend wordt.
Kan ik gespecificeerde rekening eisen voor ik betaal.

panter22
door panter22 Nov 4, 2021 om 18:19
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt de keuken al gekocht en dat betekent dat je die keuken moet betalen.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Mar 12, 2021 om 11:59
104 Antwoorden / Vragen

Uit uw schrijven begrijp ik uw probleem niet. Is de keuken reeds geplaatst of moet dat nog gebeuren en wilt bepaalde werkzaamheden zelf uitvoeren?
Heeft u een complete keuken besteld en die is voor die prijs naar tevredenheid geplaatst dan zie ik niet het nut van specificatie, buiten dat is die misschien ook niet te geven.
Bij niet iedere aanschaf kan u een gespecificeerde rekening krijgen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 12, 2021 om 12:09
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ze mogen in plaats van lijstje met kasten ook  een tekening erbij doen.

En alle apparaten en  lampen op een lijst erbij, net als merk, type en kleur  van kasten en werkblad.

Als ze dit niet willen overhandigen tekende je gewoon niets...
Kladje, doei,  want dan  heb je geen bewijs als ze iets anders leverde of iets ontbreekt.

De monteur doet alleen montage en wat op tekening staat en weet niets van  een afspraak met een verkoper..
Alleen een prijs onderaan is niet voldoende.

Na uren zoeken, bespreken en tekenen  en berekenen weigeren en weglopen, en je had dit wel gekregen...
Ze gaan niet enkele uren voor niets werken.

koekeloer
door koekeloer - Mar 12, 2021 om 12:34
562 Antwoorden / 18 Vragen

Als u een huis koopt, of een auto, vraagt u dan ook om een rekening waarbij alle onderdelen en arbeid apart zijn gespecificeerd?

he
door henry1942 Mar 12, 2021 om 14:48
100 Antwoorden / 28 Vragen

Voorbeeld: vaatwasser is bij de (totale) berekeing van de offerte €800.-
 bij plaatsing staat er een van €350.-
geen haan die er naar kraait!!!
Dus is het normaal dat er een specificatie is, van wat "geleverd" wordt

rj
door rjw Mar 12, 2021 om 21:21
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Nee, dat is geen gespecialiseerde rekening maar een gedetailleerde bill of material. Daar wordt het typenummer vermeld, wat dat ding uiteindelijk kost maakt niet uit als je akkoord bent gegaan met een totaalprijs.

mo
door mof - Mar 12, 2021 om 14:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, u heeft altijd recht op een redelijkerwijs gespecificeerde rekening. Er zal keukentyoe, model etc, opmoeten staan alsmede de prijs. Afhankelijk of u losse modules heeft besteld of een kant en klaar keuken zullen de losse inderdelen ook apart vermeld moeten worden.
als de keuken is geplaatst door technici dan kunt u, als dit niet bij de verkoopprijs van de keuken inzat, ook deze specifiek krijgen.

rj
door rjw Mar 12, 2021 om 21:22
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Het lijkt er op dat niemand het verschil snapt tussen een gespecificeerde rekening en een BoM..... Weer een reactie die geen antwoord geeft op de vraag van ts.

mahadma
door mahadma - Mar 12, 2021 om 15:36
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Als u denkt dat u de prijs van elk schroefje, latje en handgreep(je) krijgt, forget it.

mahadma
door mahadma - Nov 4, 2021 om 18:59
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Ik denk dat als u een fors bedrag betaalt voor de nota met vermelding van elk schroefje, stukje hout, greep, verf, enz. het best kan, maar als u een auto koopt, krijgt u dan een gespecificeerde nota wat de motor, wielen, stuur, radio, verwarming en ruitenwisser kosten? Ik denk het niet, er zal staan 1 auto € xx.xxx,00.
Ergo, die nota krijgt u dus nooit en u heeft er ook geen recht op.

gerbera
door gerbera Nov 4, 2021 om 22:07
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Al naar de datum gekeken, overigens gaat uw vergelijk met een auto mank en is het normaal dat je een gespecificeerd overzicht krijgt van de onderdelen van de keuken, dus aantal en soort kasten indien van toepassing merk en type inbouwapparatuur e.d.

mahadma
door mahadma Nov 4, 2021 om 22:23
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Je kan bij een keuken niet een verregaande specificatie verwachten van kleinigheden. Wellicht een grove specificatie, echter niet met prijzen van elk kastje of latje. Dat maakt het overzicht onmogelijk te lezen. Ook eventuele montage zal in uren mogelijk genoemd worden. Electro spul erin zou nog kunnen.

Bij een auto worden ook niet alle onderdelen apart genoemd. Daar kan een basis in genoemd worden, die bij speciale wensen, andere motoren oid een meer/minderprijs opleveren. Maar de prijs van het stuur kan je niet verlangen.