Heb ik recht op een gespecificeerde rekening bij aankoop van een keuken?
Heb keuken gekocht bij i kook in Sittard en gevraagd om een gespeficeerde rekening. De verkoper wil deze niet verstrekken. Wat moet ik doen om deze toch te krijgen?
Mogelijkheid is dat de verkoper niet kan overzien of bij het plaatsen van de keuken toch nog een prijsverschil kan optreden en wil hij zijn handen daar niet aan branden.
Een offerte moet wel kunnen zodat u weet waar u ongeveer op kan rekenen.
Ik neem aan dat je akkoord bent gegaan met de offerte, de opdracht hebt gegeven en dat het werk is gedaan. Is de offerte anders dan de rekening? En wat wil je precies gespecificeerd zien? De prijzen van alle losse onderdelen, de kosten van alle werkzaamheden?
U heeft recht op een specificatie van de BTW ten opzichte van de totaalprijs.
Al het overige is afhankelijk van de goodwill van uw leverancier in combinatie met de afspraken die u hierover heeft gemaakt.
Inniets andere woorden: heeft u gekocht op basis van een offerte? Zo ja, als hetgeen u nu gefactureerd kreeg daarmee in ivereenstemming is is het geheel o.k.
Is het niet conform de offerte, dan dient de verkoper te verklaren waar dan het verschil in zit. Zie deze info en vooral de conclusie: https://www.nmanet.nl/het-verschil-tussen-een-offerte-en-een-factuur/
Voor je de keuken kocht had je eerst moeten vragen om een gespecificeerde offerte.
Nu heb je ja gezegd en spijt? Er valt niet meer te onderhandelen. Je hebt de keuken al gekocht.
Zonder kosten kom je niet meer van die keuken af.
Tips:
https://www.consumentenbond.nl/verbouwen-en-klussen/onderhandelen-met-een-keuken--of-badkamerverkoper
Dat is niet gebruikelijk, en waarom wilt u dit?
U heeft een prijs geaccepteerd en daar moet u het mee doen. Aan de prijs is niets meer te veranderen.
Welke reden geeft de verkoper om deze niet te willen verstrekken? En wat is de reden dat u een gespecificeerde factuur wilt?
Volgens hun site heeft u in ieder geval een gespecificeerde orderbevestiging ontvangen.
"Wanneer je bij I-KOOK een keuken hebt gekocht, worden alle artikelen, per onderdeel, vastgelegd in een orderbevestiging. Zo weet je precies wat er allemaal bij jouw keuken geleverd gaat worden en welke afspraken je met jouw keukencoach gemaakt hebt. Dat is wel zo duidelijk. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor ons.
In zo’n orderbevestiging staat nogal wat informatie; onder andere de omschrijvingen van de keukenmeubelen, de gekozen apparaten, accessoires en het werkblad. Daarnaast staan ook jouw persoonlijke gegevens erin en alle overige gemaakte afspraken.
Het invoeren van al deze gegevens is en blijft mensenwerk en zelfs de beste keukencoach kan weleens een foutje maken. Dus, om de levering en eventuele plaatsing van je keuken vlekkeloos te laten verlopen vragen wij je altijd de orderbevestiging goed te controleren en eventuele fouten of onduidelijkheden direct te melden. Samen zijn we verantwoordelijk voor een juiste overeenkomst!"
https://www.i-kook.nl/mijn-keuken-wordt-besteld/
U wil kennelijk weten wat elk onderdeel van uw keuken precies heeft gekost. Als u en complete keuken koopt op basis van een offerte dan heeft u alleen recht op de opsomming uit welke onderdelen de keuken bestaat. De leverancier hoeft geen inzicht te geven in de kosten per onderdeel.
Als u een auto koopt krijgt u ook geen rekening waarop per onderdeel van de auto wordt aangegeven wat de kosten zijn.
Ik vermoed dat u uw keuken elders goedkoper heeft gezien en nu wil weten wat bij deze leverancier dan duurder is.
Nee, dat recht hebt u niet. Een keukenleverancier is ook niet gek en gaat geen inzicht geven in zijn prijzen. Dit om discussies te voorkomen dat u de oven bij leverancier b goedkoper kan krijgen en de afzuigkap bij leverancier c.
JA in principe heeft u er regt op.
Want als de verkoper u {voorbeeld}
aarecht 300cmx 70 (verdiept blad)
2x onderkast met ingebouwde lade 60x60cm elk
1x onderkast 120x60cm
1x bovenkast 120x40cm
2x hoge kast 60x60cm 180cm hoog
afzuigkap merk XXX
fornuis inductie merk XXX
6x inbouwlades
inbouw koelkast
vaatwasser+ front
light spots onder de bovenkast.
Heeft aangeboden
-----------------
Maar u mist achteraf de spots/ en de inbouw lades, waarbij de verkoper achteraf zegt dat dit niet gespecificeerd was, en ze geen Gespecificeerde factuur willen geven. dan heeft u het recht om de koop te ontbinden.
Dit zou een antwoord op de vraag van TS kunnen zijn als TS de vraag onhandig heeft geformuleerd. Wat jij nu geeft is een voorbeeld van een bill of material, niet van een gespecifieerde rekening. Je kunt best zo'n gedetailleerde BoM leveren, en onderaan 1 bedrag zetten. Dan weet je precies wat je krijgt, maar het is geen gespecificeerde rekening. Je weet immers niet wat ieder onderdeel kost (waarvan je je uberhaupt kunt afvragen waarom je dat zou willen weten; als je het bedrag onderaan de streep goed vindt maakt het niet uit hoe dat is opgebouwd)
In mijn geval. Ik ben akkoord en keuken is besteld. Is ook niet zo dat we ergens anders iers goedkopers gezien hebben. . Maar kan niet zien of er bv. Een boorgat. Wat we niet willen berekend wordt.
Kan ik gespecificeerde rekening eisen voor ik betaal.
Je hebt de keuken al gekocht en dat betekent dat je die keuken moet betalen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Koken op gas of inductie
Dear forum members,
A new kitchen is going to be built, but now I am faced with the following ..............what should I choose?
Currently cooking on gas here, but you hear so much about cooking on induction. I have delved into it as much as possible (as far as possible).
Intellectually I should choose induction , but I'm dreading it. You hear so many contradictions an
...
Lees meer
Geen mogelijkheid om MEGA te bereiken, telefonisch en per mail niet. Ook v. b. brieven van ACMn gestuurd, GEEN REACTIE
na verkeerde eindafrekening, de nieuwe energieleveraar heeft tijdig afgemeld ,steeds wordt er door gegaan met een maand betaling. Deze heb ik gestorneed.
Krijg nu een aanmaning via bureau.
Lees meer
Bol heeft mijn koffie apparaat zoek gemaakt. had volgens bol naar philips, gemoeten, en wil het niet vergoeden
Aan Bol.com Pakketweg 2 5145NG Waalwijk Mijn Koffiemachine lekte van onderen . Philips Saeco Grand Aroma sm 6585/00. Gekocht 3 Januari 2024 met 2 j garantie. Volgens u had het naar Philips reparateur gemoeten !, maar van hun nooit geen label met adresgegevens gekregen. De antwoorden van jullie service en contact staan hieronder Volgens hun wordt het als verloren beschouwd. Wat h ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer