be
door bernard19661 Feb 23, 2014 om 15:30
Huishouden & energie

Hoge stroom kosten door defecte boiler

Ik heb een huurwoning bij Mooiland.
Ik betaal elke maand 10 € huur voor de boiler.
Ik kwam erachter dat door een defect in boiler mijn stroom wel erg haag was.
De boiler is vervangen maar zit nog met ruim 450 € aan extra stroom.
ik heb bij Mooiland om een tegemoetkoming gevraagd alleen ze willen niet meewerken en zeggen dat het mijn eigen verantwoording is.
Ik weet niet meer wat ik verder kan doen maar dat het niet klopt weet ik zeker graag atvies in deze zaak.

mvg
B vd Linden

5973 19 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 23, 2014 om 15:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo bernard19661,

De boiler is nu toch vervangen?
Dus hebben ze netjes aan hun verplichtingen voldaan.
Ze betalen echt niet met terugwerkende kracht de in het verleden door jou teveel betaalde stroomkosten terug.
Dat is niet aantoonbaar.
Wees blij dat je nu minder gaat betalen!

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2014 om 15:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

€ 450,00 Extra aan stroom? Hoeveel jaar was de boiler dan al kapot?

be
door bernard19661 - Feb 23, 2014 om 15:52
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 23 feb 2014, 15:46]€ 450,00 Extra aan stroom? Hoeveel jaar was de boiler dan al kapot?

be
door bernard19661 - Feb 23, 2014 om 15:54
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 23 feb 2014, 15:46]€ 450,00 Extra aan stroom? Hoeveel jaar was de boiler dan al kapot?
als boiler niet meer afslaat en 2,5 kwh verbruikt gaat het snel. in 2 uur is dat 5 kwh per dag dus 12 * 5 is 60 kwh

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2014 om 17:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat werkt niet zo. Als het water op temperatuur is, wordt het niet heter. Dus hij staat geen 24 uur per dag stroom te gebruiken. Alleen als u wam water gebruikt, warmt hij meteen bij. En dat is onvoordelig. Want normaal doet hij dat alleen 's nachts.

be
door bernard19661 - Feb 23, 2014 om 22:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 23 feb 2014, 17:29]Dat werkt niet zo. Als het water op temperatuur is, wordt het niet heter. Dus hij staat geen 24 uur per dag stroom te gebruiken. Alleen als u wam water gebruikt, warmt hij meteen bij. En dat is onvoordelig. Want normaal doet hij dat alleen 's nachts.
Dat klopt normaal gesproken, daarom was de boiler dus ook defect.
En van nachtstroom dat klopt alleen in weekend is het 24 uur per dag.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2014 om 23:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stond die boiler dan te koken?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 24, 2014 om 12:24
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Bernhard:

Over hoeveel tijd en hoe is die €450,- dan berekend?

HrdwERrorMAN.

sitan
door sitan - Feb 24, 2014 om 12:50
28 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is mij begin vorig jaar ook overkomen. Maar ik heb een koophuis en eigen HR ketel, die bleek vorig jaar februari stuk te zijn gegaan. Ik kwam daar pas enkele dagen later achter en tot het plaatsen van een nieuwe ketel duurde dat toch bij elkaar 2 weken en dat in die lange winter. Kort daarna was ik overgegaan naar een andere energieleverancier en de oude stuurde mij een eind-afrekening.......Ik moest E. 800,-- bijbetalen!! Nu was het in de winter maar mijn gasverbruik was een stuk hoger dan wat ik normaal in een heel jaar verbruikte!! En zoiets kun je nergens verhalen voor zover ik weet. Misschien op je woonpakket-verzekering?
Het zou zeer waarschijnlijk een gat in de markt zijn als iemand een soort van alarmsysteem zou uitvinden voor in de meterkast. Je stelt je gemiddelde verbruik in, desnoods per seizoen, en zodra dat 1 a 2 dagen hoger is dan het gemiddelde, dat er dan een alarm afgaat.

pi
door pieterwolters - Feb 24, 2014 om 12:59
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Zo'n alarm gaat niet werken. Het hoeft maar een paar dagen hard te vriezen en je verbruik wijkt al af van het gemiddelde. Of je hebt een keer een vrije dag, zet de verwarming aan en je krijgt meteen een alarm. In de praktijk zal zo'n alarm uit gezet worden. Het werkt hoogstens als je over een lange periode meet, maar dan helpt het weer niets want dan is het leed al geleden.

De beste oplossing is, zoals je met alle spullen eigenlijk hoort te doen, regelmatig even controleren of het nog goed werkt. Dat doe je als het goed is ook bij de verlichting van je auto, dus waarom niet bij de CV? En afwijkend gedrag bij een CV ketel merk je gauw genoeg, want dan staat dat ding veel langer "te loeien" dan wat nodig is. Je moet er van uitgaan dat alles kapot kan gaan en niet er op vertrouwen dat dingen altijd goed werken.

ke
door keteltje3 - Feb 24, 2014 om 14:17
33 Antwoorden / 1 Vragen

Hier klopt iets niet! De een heeft het over een E boiler, en de ander over een HR ketel (gas )
Je gebruikt nooit meer E dan er gevraagd wordt voor de productie van ww. Als de boiler niet zou
uitschakelen, zou het water gaan koken, met als gevolg een te hoge druk in de boiler, waardoor de
drukbeveiliging in werking treed, en de boiler uitschakelde, en dus helemaal geen ww. meer levert.
Dus ook geen stroomvrebruik!

gerard1944
door gerard1944 - Feb 24, 2014 om 15:05
7 Antwoorden / 0 Vragen

Een 'alarmsysteem' waar Sitan het over heeft heb ik al jaren! Alleen zit die niet in de meterkast, maar ligt die bij mij in de la! Het systeem heet: "Energiekaart+pen".
Ik ben misschien ouderwets maar ik heb al jaren de gewoonte om elke zondagmorgen de meterstanden te noteren. Zowel van gas, water als elektra. Paar minuten werk en het kost niets. Dat ik hier een zelfontworpen Excel bestand aan gekoppeld heb doet verder niet ter zake. Ik kan hierdoor (extreem gezien) zien of mijn vrouw 2, of 3 keer heeft gewassen de afgelopen week. Een substantiële afwijking zal dus bij mij in het ergste geval een week duren. Ook nog een leuke bijkomstigheid is dat (als je de kaarten tenminste bewaard) die je kunt vergelijken met de zelfde periode van een vorig jaar. Ik vind het persoonlijk prettig om te weten of alles goed marcheert op energiegebied en als je er een gewoonte van maakt om dit steevast elke zondagmorgen na het ontbijt gelijk te noteren is het een kleine moeite.

be
door bernard19661 - Feb 24, 2014 om 19:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=keteltje3 schreef op maandag 24 feb 2014, 14:17]Hier klopt iets niet! De een heeft het over een E boiler, en de ander over een HR ketel (gas )
Je gebruikt nooit meer E dan er gevraagd wordt voor de productie van ww. Als de boiler niet zou
uitschakelen, zou het water gaan koken, met als gevolg een te hoge druk in de boiler, waardoor de
drukbeveiliging in werking treed, en de boiler uitschakelde, en dus helemaal geen ww. meer levert.
Dus ook geen stroomvrebruik!

volgens de monteur kon de ketel het water door verkalking niet meer goed warm krijgen dus ook geen kokend water .

tijger1
door tijger1 - Feb 24, 2014 om 19:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=bernard19661 schreef op maandag 24 feb 2014, 19:15][quote=keteltje3 schreef op maandag 24 feb 2014, 14:17]Hier klopt iets niet! De een heeft het over een E boiler, en de ander over een HR ketel (gas )
Je gebruikt nooit meer E dan er gevraagd wordt voor de productie van ww. Als de boiler niet zou
uitschakelen, zou het water gaan koken, met als gevolg een te hoge druk in de boiler, waardoor de
drukbeveiliging in werking treed, en de boiler uitschakelde, en dus helemaal geen ww. meer levert.
Dus ook geen stroomvrebruik!

volgens de monteur kon de ketel het water door verkalking niet meer goed warm krijgen dus ook geen kokend water .

Onzin verhaal, niet warm, geen stroomverbruik.

ha
door harryromijn - Feb 25, 2014 om 09:41
272 Antwoorden / 0 Vragen

Energie gaat nooit verloren, leert de Natuurkunde al een paar eeuwen. Of linksom het warme water in van de boiler of rechtsom het huis in als verwarming. Is tov gas een dure oplossing, doch daar ben je zelf bij als je niet te dom of te lui bent.

@gerard1944: ook ik gebruik zo'n systeem: spreadsheet en per week - of bij hoog gebruik wegens veel vorst wat meer - voor de leukigheid even elektriciteitsgebruik en stadsverwarming opschrijven. Als je dan ook nog eens de gemiddelde temp. als uitgezonden tijdens het weerbericht of uit de krant erbij schrijft per maand resp over een jaar, kan je over jaren haast uitrekenen, wat je energieverbruik zal gaan worden.
Ik heb dat nu sinds begin 2004, en leuk te zien tov winter 2006: we gaan naar ongeveer hetzelfde verbruik ( van 79 GJ vorig jaar naar 55 GJ nu. Bij E 25 / GJ scheelt dat dus E 600 in de einde-jaar ( 365 dg) afrekening ).

Ik kan zelfs zien, of mijn schoondochter + zoon met de baby enkele dagen gelogeerd hebben = wasmachine meer gebruikt - of niet.
Zelfs de TV inruilen voor een LED tv of de nieuwe inductie kookplaten ipv de oude is prachtig te zien, en uit te rekenen - ja daarom in een spreadsheet: waarde vakje inhoud x waarde ander vakje -, wat de stroombesparing bijdraagt aan je keuze.

Het blijft voor de lol, want in de kou of donker zitten om een kwartje te besparen... kom nou !
Goed isoleren en geen tig lampen om de muur te laten zien, is de oplossing.
Idem al die onzin over nog meer energie besparen met..... enz.

ke
door keteltje3 - Feb 25, 2014 om 11:25
33 Antwoorden / 1 Vragen

Bernard19661, inbegrip de monteur helemaal niet!
Als het element t.g.v. verkalking zijn warmte niet kwijt kan, brand het gegarandeerd door!
Het gevolg hiervan is kortsluiting! De rest mag je zelf bedenken!

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2014 om 11:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt door die verkalking wel wat meer stroom gebruikt, want waar kalk zit, zit geen water en die kalk wordt ook iedere keer opgewarmd. Maar dat kan nooit voor € 450 extra kosten gezorgd hebben.

De temperatuur afstelling van die boiler was dan ook niet in orde, te hoog, zodat kalkafzetting kon plaatsvinden.

be
door bernard19661 - Feb 25, 2014 om 22:38
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 25 feb 2014, 11:30]U hebt door die verkalking wel wat meer stroom gebruikt, want waar kalk zit, zit geen water en die kalk wordt ook iedere keer opgewarmd. Maar dat kan nooit voor € 450 extra kosten gezorgd hebben.

De temperatuur afstelling van die boiler was dan ook niet in orde, te hoog, zodat kalkafzetting kon plaatsvinden.
Wat er precies met boiler is weet ik niet. de monteur kwam en binnen 2 dagen was er een nieuwe. Maar als je in 2 dagen 180 kwh verbruikt is er toch echt iets fout. element kapot of kalk ??? ik weet het niet. maar wat blijft is 450% extra stroom. En je kan van alles verzinnen wat er zou zijn maar mijn stroommeter is goed..

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2014 om 23:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

150 Kw stroom,kost bij lange na geen € 450,00. En gewoon even nadenken. Als het element kapot is gebruikt hij helemaal geen stroom en als er veel kalk is, kan er zeker niet zo'n belachelijke hoeveelheid stroom gebruikt zijn.

Hebt u wel goed op de meter gekeken?