ho
door hohoho Jan 8, 2015 om 20:57
Huishouden & energie

Is een plintverwarming een volwaardige vervanging voor een radiator?

In verband met het plaatsen van een nieuwe keuken moet de gewone radiator vervangen worden door een plintverwarming, ook wel kickspace genoemd. Sommigen zijn van mening dat zo'n plintverwarming de gewone radiator niet kan vervangen en dat het meer bedoeld is om de kou enigszins te breken, anderen zien het wel als een volwaardige vervanging. De huidige radiator heeft een vermogen van ongeveer 2200 W en de vervangende PHK 2600 plintradiator heeft volgens de tabel een vermogen van 1950 tot 2200 W bij de aanvoertemperatuur van 65-70 graden, de normale display-temperatuur van mijn Remeha Quinta 28C HR ketel.
Wie heeft ook zijn radiator door een plintverwarming vervangen en wat was hiermee de ervaring?

47335 11 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Jan 8, 2015 om 21:08
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Als de wamteafgifte, het wattage, hetzelfde is, maakt het toch niet uit...

valerius-2
door valerius-2 - Jan 8, 2015 om 21:18
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Bij plintverwarming gaat het om de lucht circulatie omdat de koude lucht op de grond er langs gaat wordt lucht lichter stijgt dan omhoog., daar door is het dit vooral in de keuken belangrijk.

tijger1
door tijger1 - Jan 8, 2015 om 21:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen ervaring met plintverwarming, maar als het raam van dubbel glas is, komt het mij voor dat die plintverwarming de ruimte gelijkmatiger zal verwarmen dan een radiator.

En afgezien daarvan, in een keuken ben je aan het werk, ik neem niet aan dat het een woonkeuken is.

ho
door hohoho - Jan 8, 2015 om 22:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op donderdag 8 jan 2015, 21:08]Als de wamteafgifte, het wattage, hetzelfde is, maakt het toch niet uit...

Dat is ook hetgeen ik dacht. Echter een van de leveranciers van de plintverwarmingen gaf aan dat dit een veelgemaakte denkfout is en dat het voornamelijk wordt gebruikt om "de kou te breken". Een ander meent dat het wel volledig voldoet en voornamelijk die tegenstelling zaait bij mij twijfel. Vandaar dat ik vraag naar ervaringen met plintverwarming versus radiator.

tijger1
door tijger1 - Jan 8, 2015 om 22:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om de "kou te breken"? Wat wordt daar dan mee bedoeld? De warmte zit laag bij de grond vlakbij waar iedereen staat. Zou eerder zeggen: kan niet beter.

gerbera
door gerbera - Jan 8, 2015 om 23:10
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Waneer het vermogen hetzelfde is zal u weinig of geen verschil merken. Door de ventilator wordt de warme lucht de ruimte ingeblazen waardoor een goede circulatie ontstaat. Het enige wat u zal missen is de zgn. stralingswarmte van de radiator. Blijkbaar heeft de eerste leverancier weinig vertrouwen in zijn eigen product of kent de werking er niet van. Kou breken ?????? een eigen verzinsel, kou kun je niet "breken" wel tegen gaan en dat doet een plintverwarming..

pi
door pieterwolters - Jan 9, 2015 om 20:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het zijn volwaardige vervangers. Ik ken diverse mensen die dit soort radiatoren hebben als enige verwarming in de woonkamer. En het werkt prima. Mits juist gedimensioneerd natuurlijk, maar dat geldt voor traditionele radiatoren net zo.

ho
door hohoho - Jan 9, 2015 om 20:58
3 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen hartelijk bedankt voor jullie antwoorden en meedenken.

aurora1
door aurora1 - Jan 9, 2015 om 20:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees klik hier eens door: kan een radiator vervangen.

aurora1
door aurora1 - Jan 9, 2015 om 23:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Graag gedaan en veel plezier met de a.s. nieuwe plintverwarming.

door 1953 - Jan 10, 2015 om 01:46
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ervoer destijds dat een splintverwarming voldoende warmte afgaf.