mi
door millevoi Nov 26, 2012 om 15:46
Huishouden & energie

Rekening van woningstichtin

L.S.
ik woon in een seniorenwoning van een stichting.
in Febr hadden wij een stankoverlast achter in de badkamer,hierin een douche en wastafel,stank kwam van douche afvoerputje.
Dit is verholpen door een fa.ca drie weken geleden hadden ik weer stankoverlast nu in het toilet voor aan de ingang en achter in de badkamer,omdat het sifon zonder water stond,kwam rioollucht binnen in het toilet.
Achter in de badkamer stonk het ook,dezelfde fa heeft niets gevonden,allen het sifon voren stond leeg doordat er via een prop in het openbaar riool plots losschoot en daardoor hwet sifon leegzoog,met als gevolg stankoverlast.
Nu wordt ik geconfronteerd met de de door de fa gestuurde rekening aan de woningstichting moet betalen omdat het sifon leeg stond.
het toilet voor wordt allen door bezoekers bezocht die dan ook hun handen wassen.
Hoe kan ik nu weten dat het sifon droogstaat??
Achter in de badkamer was alles in orde,in de hele afvoer van ons huis naar het riool was er geen verstopping.
vindt u het juist dat ik voor de kosten van het onderzoek moet opdraaien?

2675 13 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Nov 26, 2012 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het toilet behoort tot de woning en valt onder jouw verantwoordelijkheid.

Het eerdere feit van de stank overlast door het "droog" staan, is een simpele aanwijzing van een oorzaak. Die had je zelf simpel kunnen oplossen door te kijken en even door te trekken.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 26, 2012 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Kwam het in februari niet door droog staan van het sifon? Hoe weten ze zo zeker dat er een prop losschoot in het riool?

Lijkt me een sprookje.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2012 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Bij de meeste woningstichtingen sluit u met de huur ook een onderhoudsabonnement af, waarin rioleringsproblemen. Heeft u zelf die firma ingeschakeld of heeft de woningstichting dat gedaan?

ve
door verwijderd - Nov 27, 2012 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

De rekening is volkomen terecht, er is geen sprake van een defect maar een sifon die geen water meer bevat en daardoor niet meer afsluit. Als huurder weet je toch dat een toilet ook tegelmatig gereinigd moet worden. Zo hou je deze problemen echt tegen.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2012 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

raar verhaal , als de sifons leeggetrokken worden is er iets aan de hand met het hooft riool dan ontluchten ze het riool wel eens en dat is voor rekening van de verhuurder dus dat soort rekeningen hoeft de bewoner niet te betalen , maar wel gewoon af en toe wat water door die afvoers gooien dan heb je dat probleem van die stank niet , dit soort rekeningen niet betalen

ve
door verwijderd - Nov 28, 2012 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik heb een toilet beneden en een toilet in de doucheruimte (boven). de toilet beneden valt onder de onderhoud van de verhuurder. Het onderhoudskosten van het toilet in doucheruimte zijn voor mij daar ik deze zelf geplaatst heb.
Als het toilet door vragensteller niet zelf geplaatst is maar door de stichting zijn de kosten voor de stichting (verhuurder)

ve
door verwijderd - Nov 28, 2012 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Deze rekening zult u gewoon moeten betalen, er was geen defect ergens waardoor deze stank kwam maar een leegzuigen van de sifon, dit komt meer voor dan men hier denkt trouwens...

Door het vacuum trekken kan het zomaar gebeuren dat een sifon leeg getrokken wordt...

Had u een defect gehad aan het riool had de verenoiging deze rekening wel betaald trouwens, staat ook zo in de voorwaarden van vrijwel elke woningbouw vereniging dan wel verhuurder...

ve
door verwijderd - Nov 29, 2012 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

De opdrachtgever betaalt.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2012 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

manwijf schreef op donderdag 29 nov 2012, 12:10: De opdrachtgever betaalt.


Dus niet. Het is vrij gebruikelijk dat bij onbekende oorzaak de verhuurder of VVE de opdrachtgever is, waarna pas na het ontdekken van de oorzaak bepaald wordt wie de rekening betaald. Dit valt gewoon onder het klein onderhoud wat je zelf dient te doen.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2012 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Als het hoofdriool steeds de sifons leegtrekt, is dat hoofdriool niet in orde. Hebben uw buren dezelfde problemen?

ve
door verwijderd - Nov 29, 2012 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@rim69
Akkoord, maar dan gaat het initiatief uit van de verhuurder. Het is alleen niet de bedoeling dat huurders opdracht tot reparatie geven zonder de VVE of de verhuurder in te lichten en vervolgens de rekening toch doorspelen.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2012 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Voordat een wastafel sifon droog komt te staan door het niet gebruiken, gaat er wel een flinke tijd overheen. Om maar niet te spreken van het water in een toiletpot. Dat toilet zou dan maanden en maanden niet gebruikt moeten zijn.

Ik mag toch aannemen dat ook de douche wel een keer per week gebruikt wordt, dus ook niet droog door niet-gebruik.

Blijkbaar is de beluchting van het hoofdriool niet in orde, waardoor de sifons worden leeggetrokken.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2012 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Inderdaad als een toestel lange tijd (bv vakantie) niet gebruikt wordt, kan de sifon (waterslot, stankafsluiting) droog komen te staan, waardoor er een open verbinding ontstaat met het riool en dus de 'luchten' vrij in de ruimte kunnen komen. In dit geval werd kennelijk de sifon leeggezogen doordat er een vacuüm in de riolering ontstond. Dit mag niet gebeuren bij een correct aangelegd riool, er dient een zgn beluchting te zijn, om dit te voorkomen. Ergo, hoewel ik de situatie niet ken, mag men veronderstellen dat het riool niet werkt zoals de bedoeling is en dus blijkbaar verkeerd is aangelegd. In de contacten met de woningstichting zou ik het hier maar eens op gooien, het lijkt mij dat ze de rekening letterlijk en figuurlijk maar moeten betalen. Succes.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

ma
martin60 - May 15, 2024 om 11:53
Vakantie & reizen

Geschil met booking.com

Goedenmorgen
Wij hebben in december en januari een trip gemaakt door Spanje en hierbij meerdere malen via booking.com de hotels en appartementen geregeld want je komt bijna niet om ze heen.
Echter bij het boeken van een appartement en de betaling bleek opeens dat ik toen ik daar voor de deur stond ook nog de eigenaar 300 borg moest gaan betalen en maar moest afwachten of die dan de sleut ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer

Ro
Rob30-06 - May 6, 2024 om 22:11
Huishouden & energie

Liander wil mijn meter vervangen

Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .

Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ? Lees meer