in
door ina rumpff Feb 28, 2023 om 17:51
Huishouden & energie

Terugbetalen van energiebijdrage 380 euro na beeindiging contract

Ik heb een eindnota ontvangen ivm verkoop huis en nieuw contract gaat in eind mrt na overdracht nieuw huis.
Uit eindafrekening blijkt dat het bedrag van de overheid(380) is meegenomen in de afrekening en is verwerkt in de maandelijkse voorschotten alsof het iets is wat ik heb gekregen van de energiemaatschappij en dus nu op hun rekening terechtkomt. Kan dat? Is dat de bedoeling? Ik had begrepen dat het bedrag zowiezo voor iedereen was ongeacht je voorschot,ook na beeindiging contract (info op website van riijksoverheid)
De energie maatschappij heeft er zelf  voor gekozen om het bedrag te verwerken via de maandelijkse voorschotten. En nu wordt het gezien als iets wat ik van hun heb gekregen, en verwerkt alsof het een schuld betreft.

1292 9 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Feb 28, 2023 om 17:55
1459 Antwoorden / 23 Vragen

De energie maatschappij is verplicht dit aan u uit tekeren. Als dit gebeurd door uw maandelijkse batalingen te verlagen met € 380,- is dat correct.

getty
door getty - Feb 28, 2023 om 17:57
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Kijk niet naar deze bedragen maar wat u verbruikt heeft en onder de streep betaald heeft, inclusief die 380€ . Op basis daarvan komt er een eindbedrag uit

mahadma
door mahadma - Feb 28, 2023 om 17:58
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Dit is voor u een "gevoel".

"Effectief" is de 380 euro bij de door u betaalde maandnota's geplaatst, nu zijn uw lasten getotaliseerd en uw nota's ook getotaliseerd en verrekend met elkaar. Ergo, u heeft het correcte bedrag als eind nota gekregen. En dus wat terug gekregen/bijbetaald. Uw "gevoel" is dus onjuist.

in
door ina rumpff - Feb 28, 2023 om 18:10
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik wil naar aanleiding van de antwoorden nog iets toevoegen; de eindafreking was een bepaald bedrag, door mij bij te betalen, dat klopt ook wel. Daarna volgde een lijstje met voorschotten en een uiteindelijk eindbedrag wat ik moet betalen.en daar bleek  het volgende; er is een bedrag aan voorschot afgetrokken zoals het hoort , en  het bedrag dat ik heb gekregen nav de 380 euro er weer  bij op is geteld. (Exact het bedrag dat ik heb ontvangen van de energiemaatschappij) en dat bedrag moet ik nu betalen. En daaruit volgt mijn conclusie dat de energie korting op de rekening van de energiemaatschappij komt. Dus volgens mij klopt er echt iets niet.

Ag
door Agamemnon - Feb 28, 2023 om 18:55
82 Antwoorden / 7 Vragen

Het bedrag van 380 euro dient geheel buiten de afrekening te blijven, mag daar geen enkele invloed op hebben.
Sommige aanbieders betaalden het gewoon rechtstreeks uit, dan blijft het sowieso buiten de jaarafrekening en sommige zoals Greenchoice verlaagden het geincasseerde bedrag aan voorschot met die 2x 190 euro. Zij moeten dan het volledige voorschot bedrag ook voor november en december tellen: betaalde u in Oktober bijv. 200 euro, dan in November maar 10 en in December ook 10, maar ze moeten tellen als 200 betaald voor ieder van deze maanden.  Zit u toevallig bij Greenchoice? Ik heb al diverse klachten op de consumentenfora gelezen dat deze partij die 380 euro bij de klant in rekening brengen. Dat mag dus niet.

in
door ina rumpff - Feb 28, 2023 om 19:12
3 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad, Greenchoice. En ik denk dat ik er toch werk van moet maken.
Bedankt voor alle antwoorden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 28, 2023 om 22:59
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tina,

Kunt u een foto plaatsen van de eindnota voor de duidelijkheid?

Uiteraard even uw privé gegevens afdekken.

in
door ina rumpff - Mar 1, 2023 om 11:57
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb contact gehad met greenchoice, en het blijkt toch te kloppen. Ik heb 1 regel over het hoofd gezien op de eindafrekening. De energie korting heb ik vorig jaar gewoon gehad. En op de eindafrekening leek het alsof ik het terug moest betalen, maar er stond een regel waar ik overheen heb gekeken. De korting is inderdaad afgetrokken van het eindbedrag.Beetje lastig om uit te leggen, je zou de rekening dan inderdaad moeten zien. Bij narekenen klopt het wel.
Sorry dat ik mensen op het verkeerde been heb gezet. Bij deze is de vraag dus afgesloten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 1, 2023 om 20:08
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ina,

Bedankt voor de terugkoppeling naar ons.