Ja
door Janvd1den Oct 31, 2022 om 12:13
Huishouden & energie

Zonnepanelenbeleid woningbouwvereniging

De woningbouwvereniging heeft in haar beleid staan dat je geen zonnepanelen mag leggen op de berging terwijl dit technisch heel goed mogelijk is.
Is hier nog wat aan te doen?

3376 16 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2022 om 12:19
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Als het hun beleid is lijkt het mij niet gemakkelijk dat beleid (nu) te veranderen. Maar u heeft ook natuurlijk aan uw WBV gevraagd of er op termijn veranderingen aan kunnen komen, vanwege de sowieso hogere energieprijzen? Als een WBV hierin al meegaat (zoals hier), dat gaat zoiets meestal in de vorm van dat zij plaatsen en u er huur over moet betalen. Wat dus niet zo voordelig voor u kan uitpakken.

sira
door sira - Oct 31, 2022 om 12:32
2364 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zou zelf nooit een dergelijke investering doen bij een huurhuis. Een koophuis ligt meer voor de hand.

il
door iljaha Nov 2, 2022 om 15:42
179 Antwoorden / 3 Vragen

Hoezo niet? Je kunt ze bij eventuele verhuizing toch gewoon meenemen?

sira
door sira Nov 2, 2022 om 16:27
2364 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, de panelen wel, maar daar komen dan nog bij de kosten van demontage + montage. Ik sluit mij aan bij het antwoord van RJW (scroll naar beneden).

getty
door getty - Oct 31, 2022 om 12:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Informeer eens bij de Woonbond,

Mabelle
door Mabelle - Oct 31, 2022 om 12:44
458 Antwoorden / 1 Vragen

De wbv is de eigenaar, dus als zij nee zeggen, dan houdt het op.

ro
door ronny530 - Oct 31, 2022 om 13:34
2796 Antwoorden / 41 Vragen

Als de WBV de aanleg van zonnepanelen niet toestaat dan houdt het gewoonweg op. U kunt daar niets aan veranderen mede omdat u de berging huurt en geen wijzigingen aan die berging aan mag brengen. Ook dient er in de woning met name in de meterkast de nodige aanpassingen gedaan te worden die vrijwel onomkeerbaar zijn. Zo zijn er wel meer redenen omhet niet toe te staan, de door de WBV afgesloten opstal verzekering sluit dekking bij calamiteiten ontstaan door zonnepanelen uit, de verleende omgevingsvergunning van de gemeente staat veranderingen aan de bijgebouwen niet toe en als laatste schept de WBV met toestemming verlenen aan u een precedent voor andere huurders die ook zonnepanelen willen. Daarbij dient u de zonnepanelen bij verhuizing weer te demonteren en de woning in goede staat op te leveren dus het dak van de berging weer in de oude staat te brengen en alle aanpassingen in de meterkast ongedaan te maken. Dat alleen al kost meer dan de aanschaf van de zonnepanelen ooit aan rendement opgeleverd hebben en het is maar de vraag of de zonnepanelen bij een nieuwe woning nog bruikbaar zijn. Mijn advies niet aan beginnen maar u kunt de WBV wel aan idee helpen om collectief alle woningen van zonnepanelen te voorzien in het kader van verduurzaming.

Ja
door JannyBoe - Oct 31, 2022 om 15:42
521 Antwoorden / Vragen

Hallo Jan, wat misschien kan helpen is dat u de woningbouwvereniging aanbiedt om gebruik te maken van dezelfde installateur als de WBV ook doorgaans gebruik van maakt. Dan heeft men in elk geval de zekerheid van een vertrouwd adres.
Verder kun je prima afspraken maken cq een contractje opstellen met de WBV over hoe om te gaan met zo'n zelf aangebrachte voorziening (ZAV).

Zo hebben wij het ook aangepakt bij de installatie van zonnepanelen op onze sociale huurwoning.
Dat had wat voeten in de aarde maar uiteindelijk is het na een brief aan de directie in goed overleg gelukt.

Onze installatie valt wat betreft de verzekering onder het huurdersbelanggedeelte van de inboedelverzekering.
Ze zijn dus verzekerd via de inboedelverzekering. Dat zou u ook nog even aan de WBV voor kunnen leggen voor het geval men dat niet weet.
Succes.

rj
door rjw - Oct 31, 2022 om 16:06
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Het kan technisch mogelijk zijn maar het probleem zit in verantwoordelijkheden. Als er bijvoorbeeld een keer werkzaamheden op het dak nodig zijn, dan moet de eigenaar van de panelen eerst de panelen verwijderen voordat de wbv aan de slag kan. In de praktijk lopen dat siort zaken niet altijd even soepel. Ik kan me voorstellen dat de wbv het daarom gewoon niet toestaat.

panter22
door panter22 - Oct 31, 2022 om 16:33
6599 Antwoorden / Vragen

De woningbouw neemt een risico dat huurders zonnepanelen aanschaffen. Gaat de huurder verhuizen dan moet de woningbouw een vergoeding betalen voor de zonnepanelen.
https://www.blenheim.nl/blog/advocaat-huurrecht-vergoeding/
Als de woningbouw afwijkt van haar beleid, dan zou dat ook voor andere huurders moeten gelden. Tenzij er een bijzondere omstandigheid is waarom afwijken in dit geval noodzakelijk is.
Zonnepanelen zijn niet goedkoop, wegen de kosten op tegen de baten? Of heb geld over waar je niets mee kunt?

Ja
door JannyBoe Nov 1, 2022 om 10:02
521 Antwoorden / Vragen

Dat hangt er helemaal vanaf hoe je dat regelt. Bij een ZAV is het gebruikelijk dat een huurder het huis oplevert in oorspronkelijke staat.
En dus de zonnepanelen meeneent.
De verhuurder kan er ook voor kiezen om de restwaarde uit te keren als de huurder verhuist.
In ons contract staat dat we de panelen moeten meenemen als we verhuizen uit onze huurwoning,

Met de huidige stroomprijzen is de terugverdientijd van zonnepanelen slechts 5 à 6 jaar.
Dat loont bijzonder snel.

panter22
door panter22 Nov 1, 2022 om 17:28
6599 Antwoorden / Vragen

Die woningbouw beslist op basis van hun beleid.
Het hangt van de omstandighedenaf of de woningbouw van hun beleid af wil wijken.
Als het dak binnen enkele jaren vernieuwd moet worden omdat het slecht is of dat het gaat om een nieuwbouwwoning waar de eerstkomende jaren niets aan hoeft te gebeuren, dat maakt een verschil.

Ja
door JannyBoe Nov 2, 2022 om 08:01
521 Antwoorden / Vragen

Prima hoor deze aanvullende informatie.

Het ging mij om uw uitspraak 'De woningbouw neemt een risico dat huurders zonnepanelen aanschaffen. Gaat de huurder verhuizen dan moet de woningbouw een vergoeding betalen voor de zonnepanelen.'

Die hoeft niet te kloppen want het is maar net hoe en wat de WBV met je afspreekt.
Onze WBV bijvoorbeeld eist van ons dat we de panelen als ZAV meenemen als we vertrekken.

panter22
door panter22 Nov 2, 2022 om 16:20
6599 Antwoorden / Vragen

De woningbouw kan in deze tijd in redelijkheid niet meer eisen dat je de zonnepanelen moet verwijderen als je gaat verhuizen.Ook al staat dit in het contract. Als alle huizen in jullie straat zonnepanelen krijgen, moeten die van jullie dan weggehaald worden, of is daar niet over nagedacht.

Ja
door JannyBoe Nov 2, 2022 om 16:28
521 Antwoorden / Vragen

Wij hebben een individueel sociale huurwoning, niet in een rijtje.
De WBV eist dat in het contract. Daar is niks onredelijks aan. En contract is contract vanzelfsprekend.
Als je een schuurtje in de tuin zet moet je dat in principe ook weghalen als je vertrekt.
We nemen ze zelf graag mee als we hier ooit vertrekken.

Deze afspraken maakt de WBV met meerdere huurders.
Dat zijn er niet veel natuurlijk omdat op eigen kosten panelen aanschaffen onder huurders niet zo populair is.
Maar wij zijn er heel erg blij mee.

panter22
door panter22 Nov 3, 2022 om 08:07
6599 Antwoorden / Vragen

Jouw woningbouw weigert niet het plaatsen van zonnepanelen, maar staat ze onder bepaalde voorwaarden toe.

Ja
door JannyBoe Nov 3, 2022 om 08:28
521 Antwoorden / Vragen

Precies.
Maar wat wilt u daar mee zeggen?

Een ZAV waar je afspraken over maakt met de WBV.
Of de WBV betaalt je een vergoeding als je weggaat, of de huurder neemt ze mee, of de volgende huurder neemt ze over.
Drie mogelijkheden en niet één zoals u stelt.

panter22
door panter22 Nov 3, 2022 om 09:34
6599 Antwoorden / Vragen

De woninbouw van ts staat niet toe dat huurders zelf zonnepanelen plaatsen. Dat is anders dan  bij jouw woningbouw. Daar mag het wel.

Ja
door JannyBoe Nov 3, 2022 om 11:14
521 Antwoorden / Vragen

Exact!

En als je ze wel mag plaatsen kun je op 3 manieren de afsprken onderling maken.
Of de WBV betaalt je een vergoeding als je weggaat, of de huurder neemt ze mee, of de volgende huurder neemt ze over.

En een ander voordeel van een Zelf Aangebrachte Voorziening is dat de huur niet omhoog gaat.
En het rendement komt volledig voor rekening van de huurder. Momenteel een hele goede investering.

Ja
door Janvd1den Nov 4, 2022 om 20:55
Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat op dit moment de terugverdientijd nog korter is dan 5 jaar, zeker als we de panelen zelf er op leggen.
De meterkast hoeft niet aangepast te worden omdat een klein vermogen (max 600Wp) zo op het stopcontact aangesloten mag worden.
Ik wil ik best afspraken maken over het weer meenemen bij een verhuizing. Er wordt ook geen verdere toelichting gegeven waarom het beleid zo is.
Verder is mijn mening dat, en zeker in deze tijd waar verduurzaming zo belangrijk is, dit een moeilijk uitlegbaar beleid is. Proberen mensen een steentje bij te dragen aan het oplossen van het klimaatprobleem en te voorkomen dat mensen hun energierekening niet meer kunnen betalen, en da wordt dit onmogelijk gemaakt door een niet uitlegbaar beleid.
Ik heb nu een klacht ingediend bij de WBV en als hier niets uitkomt, kan ik nog proberen een geschil in te dienen bij de geschillencommissie.
Of misschien KASSA of RADAR inschakelen.

Ja
door JannyBoe Nov 5, 2022 om 07:30
521 Antwoorden / Vragen

Succes Jan. Ik hoop dat u er samen met de WBV uitkomt.

panter22
door panter22 Nov 5, 2022 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Waar ik mij wel over verbaas is dat er geen geld is voor de energierekening, maar wel geld is voor dure zonnepanelen. Maar je hebt het over sociale huurwoningen. Dus voor mensen met een smalle beurs. En het gaat om een basisvoorziening. Eigenlijk zou daar een mogelijkheid moeten komen dat een ieder via de woningbouw deze zonnepanelen kunnen huren. Zodat iedere huurder gelijke kansen heeft.

Ja
door JannyBoe Nov 5, 2022 om 10:33
521 Antwoorden / Vragen

Ik ben er ook benieuwd naar.
De prijs van zonnepanelen is volgens Milieu Centraal ten opzichte van bijvoorbeeld 2008 gedaald met meer dan tweederde.
Een set zonnepanelen is niet zo duur meer. Zeker als je kijkt naar de terugverdientijd.

Ook als je in een sociale huurwoning woont kun je sparen voor zonnepanelen weet ik uit ervaring.
Ik geef persoonlijk niks om luxe, reizen, dure spullen, apparaten etc. Maar wel om het klimaat en milieu.
Het is 'even' sparen maar dan heb je ook wat ;)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 31, 2022 om 16:48
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Neen. De verhuurder is de eigenaar. Nu is het wel zo dat verhuurders van woningen ook subsidie kunnen krijgen en er ook al veel woningbouwverenigingen zijn die daar uitvoering aan geven ten gunste van hun huurders.
Nu is het ook zo dat iedere corporatie een Huurdersbelangenorganisatie moet hebben (verder genoemd HBO) met rechten om in dit soort zaken in overleg te gaan met hun corporatie en dus mogelijk kunnen helpen dat uw verhuurder wel zonnepanelen paatst. In veel gevallen is de HBO voor haar leden collectief verzekerd bij de Woonbond en kunt u indien u geen lid bent (vaak zijn statutair ook alle huurders lid) zelf: https://www.woonbond.nl/landelijk-kantoor

mi
door miennaamishaaz - Oct 31, 2022 om 18:14
725 Antwoorden / 1 Vragen

Bedoelt u op de berging achter/naast uw huis?

Dan kan dit IDD kloppen dat dit niet mag, dit was bij mij ook zo,

Als u een tuinhuisje heeft, dan kan u eventueel overleggen of het op het tuinhuisje gemonteerd mag worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 31, 2022 om 19:49
1783 Antwoorden / 31 Vragen
1paul
door 1paul - Nov 2, 2022 om 10:56
3174 Antwoorden / 0 Vragen

ja zeker, in overleg gaan met de WBV.

Mi
door Mick9 - Nov 2, 2022 om 11:39
1 Antwoorden / Vragen

Misschien heeft u hier iets aan, zonnepanelen die naar ik heb begrepen gewoon in het stopcontact kunnen en waarmee je ook kunt terugleveren: plug-en-play zonnepanelen van https://supersola.comDan ben je niet meer afhankelijk van een WBV (of VvE).

mo
door mof - Nov 2, 2022 om 11:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. De woningbouwvereniging iseigenaar en de eigenaar bepaalt.

ha
door harrybre - Nov 2, 2022 om 19:16
240 Antwoorden / Vragen

Ik heb nooit begrepen, waarom je een huurhuis niet waardevoller mag maken. Bij nagelvast kan ik me nog voorstellen, dat de huisbaas niet overal gaten e.a. wil overhouden, doch... een modernere keuken / badkamer en.. anno 2022 een energiezuiniger huis, ev vooral zonnepanelen, die zelfs enkel met wat schroeven en klemmen vast zitten op een dak ??
Juist het laatste, toe te staan dmv een aanpassign van de Wet, is vlg mij een taak voor de Wetgever = Of de Uitvoerende Macht = Regering en/of de Wetgevende en Controlerende Macht = het Parlement.
Liefst onmiddellijk, want NU hebben we, zowel als bewoner, als heel NL/EU er voordeel van, als minder energie gebruikt wordt resp alternatief opgewekt kan worden.
We hebben het niet over goedwillende klussers, die maar aan klooien, doch gecertificeerde installateurs.
Misschein tijd voor een profproces, kort geding ?

panter22
door panter22 Nov 3, 2022 om 08:00
6599 Antwoorden / Vragen

Je mag met toestemming van de verhuurder best je huurwoning verbouwen. De nieuwe keuken en badkamer kun je meenemen als je gaat verhuizen?

Ja
door JannyBoe Nov 4, 2022 om 08:06
521 Antwoorden / Vragen

Hallo Harry, het kabinet werkt aan een initiatiefrecht voor zonnepanelen en warmtepompen. Dat houdt o.a. in het opnemen van zonnepanelen in het initiatiefrecht van huurders, zodat zij zelf de verhuurder kunnen vragen om zonnepanelen.
Via de link is meer info te vinden.
Groeten.

ha
door harrybre - Nov 2, 2022 om 19:52
240 Antwoorden / Vragen

Ik snap de problematiek niet.
Terugverdienen ?
Ik heb op 18 jan '22 10 x 325Wpiek panelen op mijn huis laten installeren via Ver Eigen Huis, a € 2780 ex BTW.
Inmiddels 3570 kWh opgeleverd a € 0,41181 = € 1470 . Nog nov + dec + 1e h jan te gaan,dus wordt wel € 1500+.
Oftewel: rond eind 2023 terugverdiend, waarbij over 2024 ook nog eens 100% saldering geldt, en 2025 nog altijd 64%.
Iedere NL-er met een belastbaar inkomen tot € 45K kan via de overheid een renteloze lening krijgen.
Dus.. u bent een dief van eigen portemonnee EN een Poetin + Ayatollah-vriendje als je dit NIET doet.

justmeagain
door justmeagain Nov 4, 2022 om 23:43
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar die 41 cent teruglevering zal nooit zo blijven en sterk dalen waardoor uw plaatje niet meer klopt.
En die 3750kWh? Heeft uzelf dan geen stroom gebruikt. Want stel dat u dit jaar 2000kWh gebruikt dan klopt uw som voor geen meter. €1500 per jaar terugverdienen is niet haalbaar met 10x325W panelen.

panter22
door panter22 Nov 5, 2022 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Het is net hoe je er naar kijkt.
Harrybree heeft door de teruglevering zijn investering er in 2 jaar uit.
Hij levert voor €1500 per jaar terug.
Intussen betaalt hij de normale elektriciteitsrekening.
Na 2 jaar kan hij gratis energie opwekken.

Maar Justmeagain kijkt naar de winst die de zonnepanelen opleveren. Dan ben je een paar jaar bezig voor je de investering er uit hebt. .

ro
door ronny530 Nov 5, 2022 om 11:52
2796 Antwoorden / 41 Vragen

@Harry, u heeft blijkbaar een koopwoning en heeft de zonnepanelen in eigen beheer laten installeren niet voor het milieu maar voor de winst en dat is nou net niet de bedoeling en wordt in de komende jaren door de saldering keihard afgeschaft en krijgt u voor het overschot geen geld meer. M.i een goed plan wat u levert stroom terug die op die momenten niet afgenomen kan worden, ook niet bewaard kan worden dus verkoopt u een product die op dat moment nul waarde heeft. Zodra de winterperiode begint waarbij huishoudens meer stroom afnemen gaat het rendement van uw zonnepanelen navenant minder worden en maakt dat u stroom in gaat kopen i.p.v. verkopen.