aquarius
door aquarius Jul 19, 2015 om 13:44
Huishouden & energie

1. Hoe reinig ik een stoffen bank. 2. Hoe behandel ik verschoten vloerbedekking?

1. Hoe reinig ik veilig een stoffen bank? De kleur is gebroken wit en de kussens hebben hoezen. Ik zie nergens een wasvoorschrift, noch weet ik wat voor soort stof het is. Maar de zij- en achterkanten kan ik natuurlijk niet wassen, die zitten vast. Een kleurverschil tussen de vaste delen en de hoezen wil ik wel graag voorkomen. Hier en daar is de bank ook een beetje vergeeld. De (Ikea)bank laten behandelen door een gespecialiseerd bedrijf vind ik te duur.

2. Deze bank staat nu op een plaats waar vroeger kasten hebben gestaan. De vaste (wollen) vloerbedekking op die plek heeft nog de oorspronkelijk kleur lichtcreme, de vloerbedekking in de rest van de kamer is verbleekt. Heeft iemand een idee hoe ik de oorspronkelijke kleur iets kan laten verbleken? Want die is zichtbaar onder de bank.

12580 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2015 om 13:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook al zou u de hoezen kunnen wassen, krijgt u kleurverschil met de vaste delen, omdat het ene schoon is en het ander vuil.

Koop een grand foulard en u bent klaar.

De vloerbedekking zal vlug genoeg ook verbleken.

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2015 om 13:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u al eens in een hoes gekeken voor het wasvoorschrift?

aquarius
door aquarius - Jul 19, 2015 om 14:21
259 Antwoorden / 63 Vragen

Tijger1: Nee, zoals ik al schreef is er nergens een wasvoorschrift te vinden. Maar wat we beiden al opmerkten, met wassen krijg je een verschil te zien tussen de kussens en de stoffering van de vaste delen van de bank.

aurora1
door aurora1 - Jul 19, 2015 om 18:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier over aziin en klik hier.
Wollen vloerbedekking kan ook met azijn in water gereinigd worden, het middeltje uit grootmoeders tijd, maar ik denk niet dat de kleur daarmee bijtrekt, dat gebeurt vanzelf in de loop der tijd.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 19, 2015 om 19:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Verschoten vloer bedekking is niet te verwijderen dus daar heeft u alleen maar resultaat mee als u de rest ook laat verkleuren.

sp
door spirrit - Jul 20, 2015 om 14:22
4 Antwoorden / 0 Vragen

Dit betreft bank EKTORP

Onderhoudsinstructies
Afneembare bekleding.
Wasbaar op 40°C.
Niet bleken.
Niet drogen in de droogtrommel.
Strijken op hoge temperatuur.
Chemisch reinigen, normaal.

Dit kunt u terug vinden op de site van Ikea

zo
door zoeker - Jul 20, 2015 om 14:57
78 Antwoorden / 3 Vragen

Bel Ikea even met de vraag hoe deze bank behandeld moet worden. Als het goed is, hebben ze onderhoudsbeschrijvingen voor alle artikelen.

Verder krijg je juist bij lichte kleuren vaak inderdaad kleurverschil (wordt gelig). Of bv wassen dus een mooi resultaat zal geven, is maar de vraag.
Bij Ikea hebben ze voor veel van de serie-meubelen ook hoezen voor de hele bank, die gaan dus juist ook over het rug- en zij-gedeelte van de bank heen. Al gekeken of dat voor uw bank ook bestaat?

Cookies
door Cookies - Jul 20, 2015 om 15:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoeker schreef op maandag 20 jul 2015, 14:57]Bel Ikea even met de vraag hoe deze bank behandeld moet worden. Als het goed is, hebben ze onderhoudsbeschrijvingen voor alle artikelen.

Bellen is weggegooid geld. Als de bank nog in de verkoop is, kun je de benodigde gegevens vinden op de site.

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2015 om 15:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@spirrit

Heeft Ikea maar één bank met losse kussens dat u het type weet?

@zoeker

Dat kleurverschil zal worden veroorzaakt doordat dan de hoezen schoon zijn en de vaste stukken niet. Wel zo logisch.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 20, 2015 om 15:28
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Huur een stoomreiniger bij b.v. een Doe-'t-Zelf zaak. Dan kunt u niet alleen de kussens, maar ook de vastzittende stoffering behandelen. Succes

zo
door zoeker - Jul 20, 2015 om 18:04
78 Antwoorden / 3 Vragen

@Carola83: gelukkig een negatieve reactie. Die zat er nog niet tussen, het zou de Kassa vraag & antwoord niet zijn als anderen niet afgezeken worden...
Bellen doe je natuurlijk om er zeker van te zijn dat er geen reinigingsadvies is voor deze specifieke bank.

@tijger1: bedoel ik ook, de delen die niet gewassen worden, worden door gebruik gelig of goor en de gewassen delen worden weer licht.

fa
door faisquin - Jul 31, 2015 om 10:56
2 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je al wat informatie kunnen inwinnen en er wat aan kunnen doen? zo niet kun je misschien even kijken op: http://www.bank-reinigen.nl/
staan goeie tips op hoe dit zelf kan doen en met welke middelen.

voor je vloer bedekking kan je even een kijkje nemen op:
http://www.tapijtreiniging-nederland.nl/tapijtkarpet-verven/

hopelijk kan je er wat mee, of misschien is het al verholpen! Succes!