ja
door japie1959 May 21, 2015 om 21:17
Geldzaken & recht

21% belasting

Waarom moet ik 21% belasting betalen voor de aanvraag van het verlengen van mijn chauffeurspas ??????? is werk hebben dan nu al een luxe artikel. [KIWA bestuurderskaart]

4136 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 21, 2015 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is geregeld in de wet personenvervoer. Maar betaalt uw werkgever dat niet voor u?

Als u zelfstandige bent, kunt u de btw verrekenen.

valerius-2
door valerius-2 - May 22, 2015 om 00:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dit is nu de wet die dit soort zaken onder deze toeslag laat vallen net zoals verzekeringen. Arbeid valt hier onder.

door 1953 - May 22, 2015 om 02:19
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ja zelfs 21% btw over de geheven accijns/accijnzen, dubbel op binnenhalen genoemd.

Zo lang Jeroentje, of die andere kwiebes, zijn/hun gat in het handje ophouden, komt het met een schepje binnen en het verdwijnt (in)direct weer met een kruiwagen de achterdeur voor ...

me
door mein33 - May 22, 2015 om 17:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uw reguliere rijbewijs gebruikt u ook voor uw werk en bij verlenging daarvan betaald u, net als voor alle andere producten die u koopt, BTW.
Een chauffeurspas is een vergunning die u nodig heeft om een bepaalde dienstuitvoering te kunnen verlenen en die vergunning wordt met 21%.BTW, en hier is niets vreemds aan.
Heeft u deze chauffeurspas nodig bij uw werkzaamheden voor een werkgever dan zal de werkgever in het algemeen de volledige kosten voor zijn rekening nemen.

zoekster
door zoekster - May 22, 2015 om 17:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Misschien is het iemand die geen vaste werkgever heeft. Veel chauffeurs werken als zelfstandige of als uitzendkracht.

me
door mein33 - May 22, 2015 om 18:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 22 mei 2015, 17:40]Misschien is het iemand die geen vaste werkgever heeft. Veel chauffeurs werken als zelfstandige of als uitzendkracht.

De afgifte van een vergunningen kost nou eenmaal geld en van dat bedrag is de BTW die wordt geheven een onlosmakelijk onderdeel.
Er zijn zeer veel zaken te noemen die geld kosten, maar die wel nodig zijn voor het uitvoeren van de werkzaamheden die men verricht en welke niet voor een vergoeding in aanmerking komen.
En zonder deze, zelf betaalde, vergunning geen werk in die branche, het is een keuze die men moet maken.
En voor Ts zal hierop zeer waarschijnlijk geen uitzondering kunnen worden gemaakt ;-))

ja
door japie1959 - May 22, 2015 om 19:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Leuk die reactie, maar misschien hebben sommige de vraag niet goed begrepen; je betaald 21% belasting op luxe goederen en 6% op eerste levens behoeften [dus een tv is 21% en een afwasteil/kapper/fietsenmaker] en dat was dus mijn vraag en wie dat betaald is ??????? was geen vraag, wel wil ik vertellen dat het k.t pasje 119,00 eurotjes kost en om de 5 jaar moet worden vervangen en een rijbewijs 10 jaar geldig is en maar de helft kost.

ja
door japie1959 - May 22, 2015 om 19:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

en een afwasteil/kapper/fietsenmaker is 6% was ik erbij vergeten te vermelden

me
door mein33 - May 23, 2015 om 14:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@japie1959,

Uw benodigde chauffeurspas valt blijkbaar niet in de categorie "eerste levensbehoefte" en is daardoor belast met 21% BTW.
Mooier kan (en wil) de belastingdienst het niet maken.
Indien u van mening bent dat een dergelijke pas wel onder het 6% tarief zou moeten vallen dan zult u zich moeten melden bij het "Torentje" in den Haag. ;-))

Ook kunt uw probleem voorleggen aan de redactie van VARA - KASSA met het verzoek hier aandacht aan te willen besteden.
U kunt de redactie bereiken door onderaan deze pagina te klikken op "Contact met Kassa".

door 1953 - May 26, 2015 om 10:50
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mein33 schreef op vrijdag 22 mei 2015, 18:39][quote=zoekster schreef op vrijdag 22 mei 2015, 17:40]Misschien is het iemand die geen vaste werkgever heeft. Veel chauffeurs werken als zelfstandige of als uitzendkracht.

De afgifte van een vergunningen kost nou eenmaal geld en van dat bedrag is de BTW die wordt geheven een onlosmakelijk onderdeel.
Er zijn zeer veel zaken te noemen die geld kosten, maar die wel nodig zijn voor het uitvoeren van de werkzaamheden die men verricht en welke niet voor een vergoeding in aanmerking komen.
En zonder deze, zelf betaalde, vergunning geen werk in die branche, het is een keuze die men moet maken.
En voor Ts zal hierop zeer waarschijnlijk geen uitzondering kunnen worden gemaakt ;-))

Voor de goede orde: gemeente (en andere overheden) is btw-vrij qua leges en handelingen.

Als de gemeente een civielrechtelijke overeenkomst aangaat of kantoorartikelen e.d. inkoopt, dan is de overheid pas btw-plichtig, vergelijkbaar met een particuliere aankoop.