la
door laurens eggen Jan 12, 2013 om 18:14
Auto & vervoer

25kW of 35 kW?(motor) Onduidelijkheid overheid

Hallo Kassa Leden,

Mijn situatie is als volgt: Afgelopen november 2012 heb ik op 19 jarige leeftijd( ik wordt in februari 20) mijn rijbewijs A(licht) gehaald. Hierbij mag ik(in de huidige situatie) een motor besturen van niet meer dan 25kW en na twee jaar krijg ik automatisch mijn volledig rijbewijs A(vol vermogen). Maar nu veranderd er het eea.19 januari a.s. waardoor de categorieën veranderen in A1(max. 11kW) A2(max. 35kW) en A(geen beperkingen)

Als ik op de website van de Rijksoverheid kijk dan kom ik bij de volgende pagina uit:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-a.html

Als ik dan op pagina 5 van de pdf kijk ik de kolom voor de:" Nieuwe situatie voor rijbewijscategorieën afgegeven voor 19-01-2013"
bij het A(beperkt/licht) rijbewijs, tevens het rijbewijs dat ik heb.
Dan zou dat betekenen dat ik ná 19 januari a.s. een motor van maximaal 35 kW zou mogen besturen en na twee jaar zou dit vervallen en mag ik een motor rijden van onbeperkt vermogen.

Máár, ik heb deze pagina gevonden in mijn eindeloze zoektocht voor het correcte antwoord, want hiervoor heb ik contact gehad met de Politie, het CBR, KNMV(Koninklijke Nederlandse Motorrijtuigen Vereniging) en nog enkele andere mensen. En zij geven allemaal verschillende antwoorden. De politie en het CBR zeggen beide dat ik ook na 19 januari nog steeds maar 25 kW mag rijden. Maar de KNMV(waar ik ook mijn motor ga laten verzekeren) zegt dat ik vanaf de 19e januari een motor van 35kW mag besturen... op de vraag of zij voor mij ook een 35 kW motor verzekeren na de 19e januari was het antwoord: "Ja, want wij verzekeren alleen als dit wettelijk toegestaan is"

Dit onderwerp is ook ter sprake gekomen op een ander forum(niet het originele topic): http://www.transalpclub.nl/forumrc2/index.php?topic=9241.0

Op dit moment heb ik een motor gekocht en deze wordt komende week teruggezet in vermogen naar 35kW (oorspronkelijk 39kW)
De doorslag van mijn twijfel(die nu nog steeds niet weg is) is gegeven door de pagina's van de Rijksoverheid, ik mag aannemen dat deze informatie correct is lijkt me.

Zou u mij hierin kunnen helpen?

Bvd.

Met Vriendelijke Groet,

Laurens Eggen

16557 12 Rapporteer

kl
door kleinesmurfy - Jan 16, 2013 om 15:16
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Laurens, ik zit in dezelfde situatie maar had op rijksoverheid.nl het antwoord gevonden.

zie deze link: Rijksoverheid website

Kort gezegd: Jij mag gewoon WEL 35kw gaan rijden vanaf 19-01-2013

ro
door ron530 - Jan 16, 2013 om 15:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U valt onder de oudere regeling u bent ouder dan 18 jaar heeft het rijbewijs A lichte motoren behaald en mag dus een motor tot 35KW besturen. Ook gaat het rijbewijs na twee jaar automatisch over na het echte A rijbewijs. Toch even een kanttekening wat betreft de aangeschafte motor, die wordt in vermogen beperkt dan zal er toch een aanpassing op het kenteken gemaakt moeten worden.

ja
door jantiina - Jan 27, 2013 om 22:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Ik heb ook een tijdje met deze vraag rondlopen want zit in dezelfde situatie als jij, en heb het antwoord gevonden.

Het oude rijbewijs valt in de nieuwe regeling in de onder A2 oftewel tot 35 kw.
Maar er zit wel een addertje onder het gras. Hier staat alles wat je weten moet!

http://www.knmv.nl/rijopleidingen/nieuws/gevolgen-nieuwe-regels-voor-a-beperkt-rijbewijs

Veel plezier!

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 28, 2013 om 02:09
468 Antwoorden / 16 Vragen

Uw rijbewijs A (licht) tot 25 KW blijft gehandhaafd na 19 januari 2013.

Bent u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs A? Dan blijven voor u de oude regels van kracht.

Geen slapelozen nachten méér!

kl
door kleinesmurfy - Jan 28, 2013 om 02:20
3 Antwoorden / 0 Vragen

Als mensen nou gewoon mijn link volgen en dan de publicatie van de overheid zelf zouden lezen...

Maar voor de luie mens onder ons heb ik het toch even gekopieerd:

Nieuwe situatie voor rijbewijscategorieën afgegeven voor 19-01-2013

A
(beperkt/licht)
Voertuig: motorrijwiel, maximaal 35 kW, minder dan 0,2 kW per kg en niet afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen
Leeftijd: vanaf 18 jaar Rijbewijs: 10 jaar geldig Examen: theorie- en praktijkexamen
Opmerking: na 2 jaar rijbewijs- categorie A-licht in bezit te hebben, verkrijgt de bestuurder automatisch categorie A

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 30, 2013 om 01:24
468 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=kleinesmurfy schreef op maandag 28 jan 2013, 02:20]Als mensen nou gewoon mijn link volgen en dan de publicatie van de overheid zelf zouden lezen...

Maar voor de luie mens onder ons heb ik het toch even gekopieerd:

Nieuwe situatie voor rijbewijscategorieën afgegeven voor 19-01-2013

A
(beperkt/licht)
Voertuig: motorrijwiel, maximaal 35 kW, minder dan 0,2 kW per kg en niet afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen
Leeftijd: vanaf 18 jaar Rijbewijs: 10 jaar geldig Examen: theorie- en praktijkexamen
Opmerking: na 2 jaar rijbewijs- categorie A-licht in bezit te hebben, verkrijgt de bestuurder automatisch categorie A

Met mijn antwoord was en is niks mis mee!

co
door core5161 - Feb 5, 2013 om 00:52
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sweeterlake schreef op woensdag 30 jan 2013, 01:24][quote=kleinesmurfy schreef op maandag 28 jan 2013, 02:20]Als mensen nou gewoon mijn link volgen en dan de publicatie van de overheid zelf zouden lezen...

Maar voor de luie mens onder ons heb ik het toch even gekopieerd:

Nieuwe situatie voor rijbewijscategorieën afgegeven voor 19-01-2013

Onderstaand is bron hieruit: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-a/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-a-september2012.pdf

A
(beperkt/licht)
Voertuig: motorrijwiel, maximaal 35 kW, minder dan 0,2 kW per kg en niet afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen
Leeftijd: vanaf 18 jaar Rijbewijs: 10 jaar geldig Examen: theorie- en praktijkexamen
Opmerking: na 2 jaar rijbewijs- categorie A-licht in bezit te hebben, verkrijgt de bestuurder automatisch categorie A

Met mijn antwoord was en is niks mis mee!

Helaas, je hebt het toch verkeerd.
Voor iedereen die het gehaald heeft voor 19-01-13 (Rijbewijs A licht) geldt nu, je mag tot 35 kw rijden.

Kijk maar in de link die kleinesmurfy had ingevuld. Er staat redelijk onduidelijk "Bent u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs A? Dan blijven voor u de oude regels van kracht."" Dit is enkel van toepassing op het halen van het rijbewijs. 35kw is vanaf nu gewoon van toepassing.
Zie ook de link:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-a/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-a-september2012.pdf

sweeterlake
door sweeterlake - Feb 5, 2013 om 02:44
468 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=core5161 schreef op dinsdag 5 feb 2013, 00:52][quote=sweeterlake schreef op woensdag 30 jan 2013, 01:24][quote=kleinesmurfy schreef op maandag 28 jan 2013, 02:20]Als mensen nou gewoon mijn link volgen en dan de publicatie van de overheid zelf zouden lezen...

Maar voor de luie mens onder ons heb ik het toch even gekopieerd:

Nieuwe situatie voor rijbewijscategorieën afgegeven voor 19-01-2013

Onderstaand is bron hieruit: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-a/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-a-september2012.pdf

A
(beperkt/licht)
Voertuig: motorrijwiel, maximaal 35 kW, minder dan 0,2 kW per kg en niet afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen
Leeftijd: vanaf 18 jaar Rijbewijs: 10 jaar geldig Examen: theorie- en praktijkexamen
Opmerking: na 2 jaar rijbewijs- categorie A-licht in bezit te hebben, verkrijgt de bestuurder automatisch categorie A

Met mijn antwoord was en is niks mis mee!

Helaas, je hebt het toch verkeerd.
Voor iedereen die het gehaald heeft voor 19-01-13 (Rijbewijs A licht) geldt nu, je mag tot 35 kw rijden.

Kijk maar in de link die kleinesmurfy had ingevuld. Er staat redelijk onduidelijk "Bent u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs A? Dan blijven voor u de oude regels van kracht."" Dit is enkel van toepassing op het halen van het rijbewijs. 35kw is vanaf nu gewoon van toepassing.
Zie ook de link:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-a/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-a-september2012.pdf

Je doet ook even gezellig mee met een antwoord die al is gegeven. Dat heet dan mosterd na de maaltijd en het gras was al voor je voeten weggemaaid.

Kortom: je antwoord gaf geen vernieuwende omstandigheden.

co
door core5161 - Feb 5, 2013 om 18:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sweeterlake schreef op maandag 28 jan 2013, 02:09]Uw rijbewijs A (licht) tot 25 KW blijft gehandhaafd na 19 januari 2013.

Bent u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs A? Dan blijven voor u de oude regels van kracht.

Geen slapelozen nachten méér!

Nou sorry hoor, maar jij antwoordde toch echt op kleinesmurfy met de zin dat jou antwoord goed is en was op bovenstaande reactie. En daaruit concludeer ik dat je bedoelt dat iedereen met een 25kw motorrijbewijs onder de oude regeling blijft vallen. Dit is dus niet waar, je mag dus nu 35kw als je het rijbewijs A (licht) haalde voor 19 januari.

sweeterlake
door sweeterlake - Feb 5, 2013 om 19:07
468 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=core5161 schreef op dinsdag 5 feb 2013, 18:13][quote=sweeterlake schreef op maandag 28 jan 2013, 02:09]Uw rijbewijs A (licht) tot 25 KW blijft gehandhaafd na 19 januari 2013.

Bent u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs A? Dan blijven voor u de oude regels van kracht.

Geen slapelozen nachten méér!

Nou sorry hoor, maar jij antwoordde toch echt op kleinesmurfy met de zin dat jou antwoord goed is en was op bovenstaande reactie. En daaruit concludeer ik dat je bedoelt dat iedereen met een 25kw motorrijbewijs onder de oude regeling blijft vallen. Dit is dus niet waar, je mag dus nu 35kw als je het rijbewijs A (licht) haalde voor 19 januari.

Zucht...nooit verklaard dat ts dan ook geen 35 KW mag rijden. Alleen kortweg het wettelijke geschreven.

kl
door kleinesmurfy - Feb 15, 2013 om 21:38
3 Antwoorden / 0 Vragen

Extra informatie: 35kw vanaf 20 jaar toch mogelijk zonder eerst A1! Zie hier of de officiële bron:Zie hier!

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 16, 2013 om 11:09
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat er zeer weinig en veel slecht rijdende 25 Kw motoren waren is naar 35 Kw gegaan.
Deze les motoren rijden beter en dat is eerlijker.
Nu is er meer keuze en daarom hebben ze de wet aangepast.

Zowel rijscholen als CBR en Examinatoren waren hier voor.
De wet is aangepast en dus in Uw voordeel.
Als ze het andersom doen hoef je niet lichter maar je mag nu het zwaarder word wel tot 35 Kw gaan.

Vrijwel alle les motoren zijn al aangepast omdat dit betere resultaten met lessen geeft.