tot15karakters
door tot15karakters Jul 31, 2014 om 20:32
Auto & vervoer

45 KM voertuigen / omgebouwde normale auto?

In de diverse kranten en op NOS journaal van elkele dagen terug stond iets over gekeurde normale auto die dan met geblokkeerde versnellingsbak als 45 KM voertuig gebruikt gaat worden.

Verzekeren is geen probleem, geen APK of belasting meer, vooral voor oude diesels leuk alternatief, of zware bestelbus als particulier.

Maar waar vind ik nu de regels?
Mag ik achter het busje een zware aanhanger hangen want de normale bromfietsauto kan nauwelijks iets hebben....

Welke regels gelden en waar te vinden.
De plaatselijke Politie zegt, we schrijven gewoon en we zien achteraf wel of het geseponeerd word want we weten het niet.

Graag links naar betrouwbare site's dus niet geen kranten die er alleen maar een leuk verhaal van maakte.

Wel graag handelaren die ze omgebouwd aanboden want dat kan ook nuttig zijn.

9149 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 31, 2014 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zou de Rijksoverheid uw vraag/vragen kunnen mailen via bijv. een contactformulier of ze kunnen bellen.
Handelaren zou u via Google kunnen zoeken....

ve
door verwijderd - Jul 31, 2014 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op donderdag 31 jul 2014, 20:32: In de diverse kranten en op NOS journaal van elkele dagen terug stond iets over gekeurde normale auto die dan met geblokkeerde versnellingsbak als 45 KM voertuig gebruikt gaat worden.

Verzekeren is geen probleem, geen APK of belasting meer, vooral voor oude diesels leuk alternatief, of zware bestelbus als particulier.

Maar waar vind ik nu de regels?
Mag ik achter het busje een zware aanhanger hangen want de normale bromfietsauto kan nauwelijks iets hebben....

Welke regels gelden en waar te vinden.
De plaatselijke Politie zegt, we schrijven gewoon en we zien achteraf wel of het geseponeerd word want we weten het niet.

Graag links naar betrouwbare site's dus niet geen kranten die er alleen maar een leuk verhaal van maakte.

Wel graag handelaren die ze omgebouwd aanboden want dat kan ook nuttig zijn.

Kijk eens op de website van de RDW wat daarover te vinden is.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2014 om 00:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de RDW is niks te vinden. Dus zou het contact formulier gebruiken, je vraag daar voorleggen. Ze beloven binnen 3 dagen je een antwoord te geven. Alles wat op Google te vinden is (bij mijn vraagstelling dan) is dat ik bij jouw vraag uitkom; daar schiet je niets mee op. Neem aan dat je de RDW wel weet te vinden?
RDW. Grapje hoor, die doorgave. Gewoon "contact" en tikken maar.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2014 om 05:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan maar even een linkje voor vragen over de regelgeving ter aanvulling van mijn 1e reactie: klik hier.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2014 om 05:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze bovenstaande link werkt maar bied ook veel verkeerde info...
Bedankt...

Regels rijbewijs duidelijk maar waaraan voertuig moet voldoen en of aanhanger toegestaan zijn en hoe zwaar ontbreken nog...
Flink zoeken.

Ook zag ik enkele handelaren voor deze MMBS groep....
Motorvoertuigen Met Beperkte Snelheid....

Maar ook in Drachten een MMBS gezien met tractor plaat erop en dat hoeft toch niet?

Wel begrijp ik dat je elk voertuig RDW moet laten om keuren en dan een bromfiets plaatje kreeg.
Dus wel een kenteken maar alleen achterop die kleinere...

Wel verzekeringsplicht of schorsen maar geen APK of Belasting meer.

Alleen is het lastig wat wel en niet mag, hoe groot of lang mag een brommobiel zijn en mag er een zware aanhanger, dan dus ook zonder kenteken achter hangen, net las tractoren?

En 45 Km, ik las dat ze normale auto beperkten tot een soms maximaal 60 Km dus ze kunnen nog steeds te hard...et
Ik ga zowel de versnellingsbak als maximale toerental beperken.
Liever een 3 bak over houden dan 2 bak die teveel lawaai maakte.

Het alleen plaatje op versnellingsbak is dus niet echt voldoende, beter is ook toerental van vooral diesels te beperken.

Verder zag ik op navigatie dat je autowegen meiden moet instellen, anders loop je steeds verkeerd en ook in je eigen omgeving omdat je anders verkeerd zult rijden in begin....
Niet elk merk heeft dezelfde instellingen dus kijk even voor aankoop of je het zo kunt instellen.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2014 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals in mijn eerste reactie gemeld, kunt u zelf uw vragen stellen via een contactformulier of telefonisch. Telefoonnummers en contactformulier zijn te vinden via de later gegeven link. Zie daarvoor rechts op die site een telefoonnummer of links onderaan contact aanklikken.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2014 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Prima antwoord maar.....
Ik wil weten of er een aanhanger achter mag zonder kenteken en hoe zwaar.....

Ook of er maximale maten zijn of mag ik ook een vrachtwagen of bus omzetten in 45 Km?
Vooral dat laatste, ik moet nu elke 5 jaren voor mijn C en D rijbewijs een dure keuring ondergaan en voor BE niets....
Dus gezien mijn stads gebruik is het kleine stukje autoweg omrijden rendabel.
Geen belasting of APK en ook nog die keuringskosten elke 5 jaren...

Verder, als ik ooit ziek ben kan iedereen met B rijbewijs dan het overnemen en is een C rijbewijs zoeken niet meer nodig...
Zelfs een Brommobiel bereider met slechts AM is voldoende....

Ik zoek dus de regels en omdat de plaatselijke politie ook niet echt veel wist...
We schrijven in geval we twijfelen en op de rechtbank zoeken ze het dan maar verder uit gezien de onduidelijke regels en vele uitzonderingen die ik ook reeds nu tegen kwam....

Een handelaar monteerde op elke 45 KM MMBS een tractor plaat, dus de oranje afgeronde driehoek bord...
Maar ik lees nergens dat dat verplicht is....
Dus ook handelaren doen soms maar wat.

En is versnellingsbak 3e en hoger blokkeren voldoende of moet ook toerental begrenst worden.....

Ik heb het niet over bewust uitschakelen van aangebrachte maatregelen, voor mijn overbodig maar vele brommers halen een ringetje weg en dat is het.....
Dus hoe betrouwbaar en vast moeten deze maatregelen ingebouwd worden en hoe is de controle op deze onduidelijke nieuwe groep?

De Rijbewijs is duidelijk maar de rest is veel lees en zoekwerk.
Kan elke auto omgebouwd worden of word een rokende oude diesel die ooit belastingvrij was nu afgekeurd?

Geen APK betekend dus niet dat ik zonder of met versleten remmen mag rijden maar wel lichtere voorwaarden.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe lang nog?

Mijn Audi A6 Quattro Tdi, ja de E1800,- belasting per jaar......
En de aanschaf was minder!

Ik heb deze 4x4 als T5 tractor laten keuren na aankoop en nu geen 45 maar 80 Km!

Ik bespaar dus voorlopig de APK en Motorrijtuigenbelasting en mag alleen niet op Auto of Autosnelwegen dus soms flink omrijden maar dat heb ik er best voor over!

Ik kom dus hier terug omdat de 45 km auto op raakte en werkelijk maar 50 kon na duur aanpassen...
Deze T4 op sloop en nu T5 , ja dat is de naam voor tractoren die van T1 tot T5 loopt dus niet het VW busje!

ve
door verwijderd - Mar 25, 2015 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

De wet die er nu bestaat,om een normale auto een versnellingsbak blokkering aan te meten,waardoor die auto aangemerkt word als zijnde een 45 km karretje moet per direct ingetrokken worden,want een hoop (normale)auto,s kunnen in hun tweede of zelfs eerste versnelling harder dan die 45 km (hangt een beetje af van de overbrenging)
Maar dit is een idiote toegestane wet die per direct ingetrokken moet worden.
Begrijp zowiezo niet hoe men daar in Den Haag dit in beginsel heeft toegestaan.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2015 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

En let op, als over enige tijd de maas in de wet gedicht wordt, dan krijgen we figuren die op Vara Kassa klaagzangen pletteren en dat ze de gemaakte kosten vergoed willen krijgen.

Volslagen idioot dat iemand zonder ooit rijles gehad te hebben met een auto van meer dan anderhalve ton onder zijn kont kan schuiven en door de stad gaat rauzen.

En eenmaal dichtgemetselde regelgeving staat er ineens een verboden automobiel op je oprit, die je aan de straatstenen niet meer kwijt kunt.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2015 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

De wetgeving is al aangepast voorheen mocht je met een AM (bromfiets) rijbewijs in zo'n ding rijden, dat mag nu niet meer, ik meen per 1 juli is er een tracktorrijbewijs nodig.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2015 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Feiten RDW;

Vroeger was alleen 1e en 2e versnelling voldoende voor de T3 en T4 keuring tot 45 Km...
Maar nu is gaspedaal blokkeren zodat je niet verder dan 50 kunt voldoende.
Deze maatregelen kun je na de keuring wel verwijderen maar mag niet.

Wel krijg je als je 70 zou rijden een boete van 25 Km te hard en bij niet voldoen wettelijke eisen van snelheidsbeperking mogen ze het in beslag nemen!

Maar dit was mijn oude eerste verhaal.
Nu de T5, dat is een tractor die 4x4 moet hebben en mag 75KM rijden en bij 80 Km strafbaar.
Die heeft geen snelheidsbegrenzer, wel toegestaan maar niet verplicht.
Deze 4x4 voertuigen, zoals oude SUV word vaak misbruikt voor dit soort dingen.

Een oude Audi A6 Quattro 2.5 Tdi Automaat met alle extra's kost normaal E1800,- of meer afhankelijk in welke provincie je woonde dus is als hij veel KM of meer als 10 jaren oud is nauwelijks meer iets waard.
Mijn 2001 versie met lederen bekleding en navigatie, ik kan beter zeggen wat ontbreekt....
Die is dus voor minder gekocht dan 6 maanden belasting, niemand wil deze nog!
Alleen met T5 keuring, oranje plaat achterop en Tractor verzekering mag je voordelig rondrijden,
zonder belasting of APK.....

Het probleem is dat wettelijk er geen onderscheid tussen echte tractor en omgebouwde voertuigen word gemaakt.
Zo rijden enkele zand/kiep auto's nu met BE rijbewijs of tractor voor jongeren....
Deze mag 40 ton totaal gewicht hebben met 6 wiel aangedreven en dus zware vrachtwagen waar geen C voor nodig meer is, ook geen Chauffeursdiploma en andere zaken!

Deze mag tot 80 dus geen 86KM zoals de meeste maar dat is zelden een probleem.
Net zoals je voor een Tractor kunt laten om keuren tot auto, het mag mits je aan de eisen voldoet is andersom niet strafbaar en legaal binnen de huidige regels.

Ook gemeente werken heeft zowel brommobielen met laadbak als tractor geregistreerde.....
Dit is hetzelfde als de vroegere SRV wagen van melkboer die overal vroeger in de straat kwam!

Er is ook een mobiele Bibliotheek gekomen omdat er weinig mensen met rijbewijs C en wegens gewicht verplichte Chauffeursdiploma waren en ze 99% binnendoor rijden!

Hoe maken we onderscheid tussen gebruik en misbruik, denk ook aan wegenbouw machines en grasmaaiers die ook de openbare weg over moeten en dat moet ook betaalbaar blijven.
Je mag dus ook met een zitmaaiertje van E1495,- van Hornbach gaan winkelen!

Als je weet hoeveel een brommobiel kost is soms een alternatief voordeliger!
Als we het gaan aanpakken, ook Scootmobielen zijn er tot 5 Km, en snelle tot 18 Km en daar zitten we dan ook mee.

Dus hoe pakken we het aan zonder gevolgen voor de organisaties die het echt nodig hadden?
Een strenge controle, ik werd vandaag aangehouden als ex 45 Km bezitter die 73 Km reed!
Alleen kon ik mijn T5 keuring laten zien en een print online van RDW waarin staat dat deze geen snelheidsbeperkingen hoeft te hebben!

Ook de Politie vond het leerzaam en ik adviseer elke gebruiker deze info van RDW even uitgeprint mee te nemen....

Alleen zie ik steeds meer Oranje Tractor platen en vooral in oosten van het land hoewel ik aan de andere kant woon...
Jammer dat het verboden is om er T4 of T5 als kleine sticker op plakken verboden is....
Helaas zijn Ivo en Fred afgetreden want een GV kenteken voor grensverkeer zou ook goed zijn.
Dan zijn ze traceerbaar als je fout parkeerde... maar ik mag ze nu eraf halen als ik niet in BE of DE rijd!