ah
door ahaaxma Jul 19, 2012 om 19:35
Geldzaken & recht

Aannemer failliet, containerbedrijf weigert

Mijn aannemer is halverwege de verbouwing failliet gegaan. We zijn al ons geld kwijt en leven nu in een huis zonder ramen, deuren, etc. Een enorme chaos. Geld om de verbouwing af te maken is er niet. De curator is nu bezig om alles af te handelen voor de aannemer. Hij heeft het containerbedrijf gevraagd om zijn (volle) containers van ons terrein te verwijderen en de kosten hiervan als claim in te dienen. Het containerbedrijf weigert de containers weg te halen, wetende dat ze ons in de weg staan. We kunnen ons eigen huis en tuin niet in. Het containerbedrijf wil dit alleen doen als ik ze betaal. Maar hij had een contract met de aannemer. Wij hebben geen cent meer, want hebben de aannemer alles al betaald. Ik heb het volgende gedaan:
1) containerbedrijf gevraagd om ze op te halen? geen reactie. Na 3 weken weer eens gebeld/gemaild met hetzelfde verzoek.
2) na meerdere mails en telefoontjes werd me toegezegd dat ze ze ophalen als ze een schriftelijke opdracht van de curator krijgen omdat ze de telefonische opdracht niet vertrouwen
3) de curator heeft ze eerst telefonisch en daarna schriftelijk verzocht om de containers weg te halen.
4) nu zeggen ze dat ze op vakantie gaan en ze ze niet op willen halen tenzij wij!!!! betalen. Maar wij hebben de aannemer alles al betaald. We hebben een enorme financiele strop en hebben geen geld om deze containers te laten verwijderen.
Wat kan ik nu doen om de containers te laten verwijderen? Help alstublieft. Wij weten het echt niet meer.

5916 6 Rapporteer

su
door susannef - Jul 19, 2012 om 23:54
303 Antwoorden / 9 Vragen

U moet sowieso niet aan het containerbedrijf betalen; als ik het goed begrijp, hebt u een overeenkomst met de failliete aannemer en is het containerbedrijf een onderaannemer van de failliet.
Omdat de aannemer natuurlijk niet meer aangeschreven kan worden, vermoed ik dat u de curator aan dient te schrijven (aangetekend) en hem te sommeren de containers binnen een redelijke termijn weg te laten halen, omdat ze voor overlast zorgen.

linoge
door linoge - Jul 19, 2012 om 23:56
70 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=susannef schreef op donderdag 19 jul 2012, 23:54]
Omdat de aannemer natuurlijk niet meer aangeschreven kan worden, vermoed ik dat u de curator aan dient te schrijven (aangetekend) en hem te sommeren de containers binnen een redelijke termijn weg te laten halen, omdat ze voor overlast zorgen.

En wat is dit dan?

2) na meerdere mails en telefoontjes werd me toegezegd dat ze ze ophalen als ze een schriftelijke opdracht van de curator krijgen omdat ze de telefonische opdracht niet vertrouwen
3) de curator heeft ze eerst telefonisch en daarna schriftelijk verzocht om de containers weg te halen.

su
door susannef - Jul 20, 2012 om 00:12
303 Antwoorden / 9 Vragen

@linoge: Als het containerbedrijf niet reageert op eerdere sommaties, staat TS niets anders te doen dan de formele weg te volgen en degene verantwoordelijk te stellen waar hij een overeenkomst mee heeft.
2) Omdat TS geen overeenkomst heeft met het containerbedrijf heeft het geen zin als hij deze nog verder aanschrijft.
3) Ook al heeft de curator actie richting het containerbedrijf ondernomen (TS: zijn de acties van de curator aantoonbaar uitgevoerd/te bewijzen?), als daar geen verdere actie uit voortvloeit, zal TS toch wat moeten doen om zijn probleem op te lossen. Dit kan hij het beste doen door de formele weg te bewandelen.

linoge
door linoge - Jul 20, 2012 om 11:43
70 Antwoorden / 0 Vragen

Welke formele weg dan? Die curator doet zijn best. Hij kan die containers moeilijk op zijn rug wegdragen.
Bedenk wel dat als dat containerbedrijf de containers weg komt halen, ze de inhoud wel eens achter zouden kunnen laten.

ah
door ahaaxma - Jul 23, 2012 om 08:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

@beide, dank voor jullie reacties. Wat is echter de formele weg?
Voor een kort geding heb ik geen geld. De bakken leegstorten zal het containerbedrijf niet doen, maar ophalen doen ze ook niet. De heer Gijs Hartog (containerbedrijf Hartog Dijkman te Baarn) weigert ook na eerdere toezegging de containers op te halen. En liet weten eerst 3 weken op vakantie te gaan. Het was niet zijn probleem. Het feit dat hij een contract met de failliete aannemer heeft en zijn verlies kan indienen bij de curator weigert hij. Hij wil de kosten op ons, die door de aannemer al helemaal gedupeerd zijn, verhalen. Geld voor juridische hulp hebben we niet. Het huis kunnen we niet in door de containers. Wat kan en mag ik?
Alvast dank.

su
door susannef - Jul 23, 2012 om 19:07
303 Antwoorden / 9 Vragen

U hoeft absoluut niet aan het containerbedrijf te betalen; u heeft namelijk een contract met de aannemer en niet met het containerbedrijf.
Even heel kort door de bocht gezegd: het zou anders wel mooi worden, want dan zou iedereen van wie ook maar een latje of een schroef in de containers opgeborgen zit en die nog geld tegoed heeft van de failliete aannemer ook bij u aankloppen.
Het lijkt me op dit moment het verstandigst om dezelfde info die u nu aan ons heeft gegeven ook in een aangetekende brief aan de curator te vermelden en hem daarbij een redelijke termijn te geven om de containers weg te laten halen.

En... Hartog Dijkman kan gerust een rechtzaak tegen u aanspannen; zij hebben geen poot om op te staan, het recht is aan uw zijde.