aa
door aagje32 Sep 22, 2014 om 23:54
Geldzaken & recht

Aansprakelijkheid diefstal

Ik heb een vraagje. Vorige week zijn de schoenen van mijn zoon meegenomen uit de sporthal. Hij had ze meegenomen de zaal in en toch waren ze na afloop van de les verdwenen. Nu heb ik via de mail bij de sportzaal geïnformeerd of ze ook kluisjes verhuren. Dit is inderdaad het geval. In de mail staat dat mijn zoon gratis een sleutel voor een kluisje bij de bar af kan halen. Deze week toog hij dus naar de sporthal met het idee dat hij zijn spullen goed op kon bergen. Bij de bar aangekomen kreeg hij geen sleutel mee. Hij moest zijn spullen maar mee de zaal in nemen. Mijn zoon antwoordde dat hij dat die week ervoor gedaan had en dat toch zijn schoenen weg waren. Hij kreeg als antwoord dat hij zijn spullen dan maar beter in de gaten moest houden. Nu is mijn vraag wie is er aansprakelijk voor een eventuele volgende vermissing/diefstal van spullen?

949 11 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 23, 2014 om 00:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De sporthalhouder heeft geen plicht om over de schoenen van uw zoon te waken.... maar ze hebben u per mail laten weten dat ze kluisjes verhuren. Waarom spreekt u ze daar niet op aan, per mail?
Wat is dat voor rare tent, dat ze het ene beweren en het andere doen?
Heeft iedereen dan zijn schoenen in de zaal? Zijn er helemaal geen kluisjes, hoe zit het dan met de telefoons en andere kostbaarheden?

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2014 om 00:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hij zal toch ook ergens zijn kleding en sleutel moeten laten?

door 1953 - Sep 23, 2014 om 01:55
3725 Antwoorden / 95 Vragen

In feite bent u verantwoordelijk voor uw eigendommen en de bewaking daarvan.

Een organisatie zal zich beroepen op het bordje bij de ingang (en elders) dat aansprakelijkheid bij vermissing niet wordt erkend.

De kantonrechters denken in sommige situaties anders over en oordelen per individueel geval de situatie ter plaatse en of het billijk is dat de organisatie (on)terecht de aansprakelijk niet heeft erkend.

mahadma
door mahadma - Sep 23, 2014 om 09:52
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ga met een uitgeprinte email, met de melding van de gratis kluisjes naar de bar toe en vraag die sleutel. En wacht op hun reactie.

Zodra er ergens bordjes hangen m.b.t. het niet aansprakelijk zijn met betaalde bewaring, dan is men gewoon aansprakelijk. Als de bewaaroptie gratis en of openbaar is, is er dus ook geen aansprakelijkheid bij vermissing.

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2014 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mahadma

Dat is niet helemaal waar. Als het afgeven van spullen verplicht is, ook al worden die gratis bewaard, is er wel aansprakelijkheid van de kant van bewaarder.

mahadma
door mahadma - Sep 23, 2014 om 10:39
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Da's waar, @Zoekster. Maar vaak wordt het bordje "niet aansprakelijk" bij betaalde bewaarservice heel snel misbruikt.

mahadma
door mahadma - Sep 23, 2014 om 10:49
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@Zoekster, toch heb ik bij een boekenbeurs met verplichting tas afgeven bij de entree tegen een bonnetje (zonder kosten) eens gevraagd of ze aansprakelijk waren. Antwoord: Nee, wij zijn niet aansprakelijk. Waarop ik weigerde mijn tas achter te laten. Ze dreigden dat ik dan niet naar binnen mocht, echter na een goed gesprek met het hoofd van de organisatie konden wij mèt (uiteraard lege) tas gewoon naar binnen.

mahadma
door mahadma - Sep 23, 2014 om 10:49
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Sorry, Tijger en Zoekster verwisseld.

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2014 om 10:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mahadma

Maakt niet uit. Geen slechte ruil. ;-)

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2014 om 10:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar had u die tas niet mee mogen nemen, dan waren zij wel degelijk aansprakelijk geweest bij vermissing.

zoekster
door zoekster - Sep 23, 2014 om 11:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 23 sep 2014, 10:57]Maar had u die tas niet mee mogen nemen, dan waren zij wel degelijk aansprakelijk geweest bij vermissing.
Nu ik er toch bij wordt betrokken .....;-)

Precies, je kunt daarna gewoon schade claimen bij die boekenbeurs, ongeacht wat ze er over hebben gezegd. Dan hadden ze die verplichting niet moeten instellen.