wa
door warme bakker Apr 11, 2014 om 19:39
Huishouden & energie

Afrekening energieleverancier

Ik verneem de klacht van velen dat de energieleverancier(s) de jaarafrekening niet op tijd versturen,waarschijnlijk omdat men bij de meeste mensen geld moet crediteren.
Heel simpel voorbeeld NLE met ca 350.000 klanten x gemiddeld Eur 200,00 credit is een
totaal bedrag van 70 miljoen waar zij de vruchten kwa rente van plukken.Lijkt mij onacceptable en wat is hier aan te doen ?

225 6 Rapporteer

ph
door philip36 - Apr 11, 2014 om 20:43
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Uw maandelijks voorschotbedrag verlagen.
Kan op de site van de leverancier, bij eon met Max. 10%.
Dan moet u bij de jaarafrekening misschien wel bijbetalen, en of u daar blij mee bent?
Als u daar wat aan gaat doen, verhogen ze toch gewoon de energieprijs om dat te compenseren.

tenormin
door tenormin - Apr 11, 2014 om 23:16
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik begrijp het niet. Zit bij 1 van de slechts bekend staande leveranciers (Eneco) en heb altijd op tijd mijn eindafrekening en terugbetaling binnen 3 weken na ontvangst van die eindafrekening. (En die is behoorlijk fors, expres betaal ik veel meer per maand); het waarom laat ik maar weg.

mahadma
door mahadma - Apr 11, 2014 om 23:51
11541 Antwoorden / 51 Vragen

wat is hier aan te doen ?

Als u wilt kunt u uw voorschotbedrag zo nauwkeurig mogelijk inschatten n.a.v. uw te verwachten jaarnota. Daardoor vangt de leverancier "gepast geld". Alleen als we een strenge i.p.v. een zachte winter krijgen kan je je goed vergissen. Ook kunt u natuurlijk (te) weinig betalen en zelf het geld op een spaarrekening zetten wat u verwacht bij te moeten gaan betalen, dan vangt u pak weg 2% rente. Als u (als voorbeeld) € 50 te weinig per maand betaald vangt u dus globaal € 10 rente op jaarbasis.

Persoonlijk betaal ik liever wat teveel, want ik heb de pest aan bijbetalen aan het eind van het jaar. En het leuk als je wat terugkrijgt wat je toch weer als een extraatje kan zien.

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2014 om 00:07
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 11 apr 2014, 23:51]Persoonlijk betaal ik liever wat teveel, want ik heb de pest aan bijbetalen aan het eind van het jaar. En het leuk als je wat terugkrijgt wat je toch weer als een extraatje kan zien.

Dat teveel betalen doe ik (ook) expres. Niet dat ik gat in hand heb maar die ± €950,00 is 'mijn spaarpotje', d.w.z. dan komt daarna de blauwe envelop en kan ik, samen met vakantiegeld, dat weer betalen zonder aan spaargeld te komen. Tja, de één doet dit, de ander dat.

jantje7
door jantje7 - Apr 12, 2014 om 09:02
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Sparen doe je bij een bank op een spaarrekening. Uw energie leverancier moet u voorzien van energie en is geen bank. Vind het maar dom om extra geld weg te sluizen naar een energie leverancier. (Misschien gebrek aan zelf discipline?)

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2014 om 10:08
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jantje7 schreef op zaterdag 12 apr 2014, 09:02] Uw energie leverancier moet u voorzien van energie en is geen bank. (Misschien gebrek aan zelf discipline?)

Nee hoor, helemaal geen gebrek aan zelfdiscipline; heeft een totaal andere reden, maar die ga ik fijn niet opschrijven. Dat zou anderen op ideeën kunnen brengen.