ho
door hooghiemstra Apr 5, 2015 om 17:01
Geldzaken & recht

Aftrek gezinsverzorging

Heeft het belasting technisch zin om de gezinsverzorging via de WMO stop te zetten en zelf via de thuis zorg hulp in te kopen omdat je de wmo hulp niet af kunt trekken en de gezinshulp die je zelf inkoopt wel nu moeten wij per 1 januari 443,28€ betalen was een 1/3 minder en is volgend jaar niet aftrekbaar zoals voor heen zonder WTC korting wel

2818 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2015 om 19:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook over 2014 waa de eigen bijdrage al niet meer aftrekbaar.

En het ligt er maar aan wat die gezinshulp doet. Die hulp moet in direct verband staan met de ziekte of invaliditeit.

En als die hulp op meer dan drie dagen per week komt. Moet u loonbelasting en dergelijk afdragen.

Er is ook nog een niet aftrekbare norm.

fi
door fisbel - Apr 5, 2015 om 21:58
851 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals tijger1 hierboven al aangeeft is de Eigen Bijdrage aan het CAK niet aftrekbaar. Deze eigen bijdrage was en is sinds de invoering van de WTCG in 2009 niet meer aftrekbaar. Als u de eigen bijdrage wel in uw aangifte heeft vermeld is dat ten onrechte gebeurd.

U vraagt nu of u niet beter de gezinsverzorging via de WMO kunt stopzetten. Als u persoonlijke verzorging bedoelt zoals hulp bij het aankleden / verzorging / douchen - voor deze kosten zijn miv 1 januari 2015 geen eigen bijdrage meer verschuldigd. Deze zorg is immers naar de ziektekostenverzekeraar overgegaan.

Maar als u huishoudelijke hulp bedoelt die maar voor een paar uur per week komt, is particulier inhuren van deze hulp zeker het overwegen waard. Want u betaalt nu een forse eigen bijdrage aan het CAK. Uw (gezamenlijk) inkomen zal gezien de te betalen eigen bijdrage ver boven modaal zijn. Vuistregel: bij een (gezamenlijk) inkomen boven modaal: overweeg een particulier in te huren huishoudelijke hulp. Deze huishoudelijke hulp wordt meestal 'zwart' uitbetaald. U wilt de koninklijke weg bewandelen en de huishoudelijke hulp 'wit' uitbetalen. Dat betekent dan niet een prijsje van zo'n € 12,50 per uur, maar circa € 20 per uur. De huishoudelijke hulp moet immers over de verdiensten belasting betalen.

De drempel waarover Tijger1 hierboven sprak is als volgt:
Tot € 30.593 - geen drempel
Van € 30.869 tot € 46.304 - 1% van het drempelinkomen
Van € 46.304 tot € 61.732 - 2% van het drempelinkomen
Vanaf € 61.732 - 3% van het drempelinkomen

Als u AOW-gerechtigd bent, is er misschien minder belastingteruggave te verwachten. De belastingteruggave is niet minder als minimaal 1 van de twee een inkomen heeft boven modaal. Voor de rekensom is ook van belang het aantal uren huishoudelijke hulp dat u afneemt
.
Al met al is het een rekensom die hier op de site ook gemaakt kan worden. Maar alleen als u uw gezamenlijk bruto inkomen vermeldt, AOW-gerechtigd bent of niet, de gemeente waaronder u valt en de uren huishoudelijke hulp die u wilt inhuren. U kunt echter ook zelf een inschatting maken van de belastingteruggave door een proefaangifte te maken met bijvoorbeeld de BSN-nummers 1234.56.782 of 0123.45.678 of 2999.99.992 De eigen bijdrage kunt u berekenen met onderstaand rekenprogramma:
https://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/k1-1-4-8-bereken-uw-eigen-bijdrage-zorg-met-verblijf

billieboy
door billieboy - Apr 6, 2015 om 12:45
84 Antwoorden / 29 Vragen

Als het alleen om huishoudelijke hulp gaat, kijk dan eens op de website helpling.nl.Ik vind dat voor mijzelf een goede optie.

sukses

getty
door getty - Apr 6, 2015 om 13:02
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Er zijn zelfs al witte hulpen in te schakelen rond de € 15 per uur.

ho
door hooghiemstra - Apr 6, 2015 om 23:01
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik bedoel is om de gezins verzorging van wmo om te zetten in een door ons zelf bij de zelfde org TSN weer in te kopen en dan. Volledig aftrekken van de belasting is dat mogenlijk
Bauke Hooghiemstra

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2015 om 23:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat aftrekken, als u aan de voorwaarden voldoet en dan nog min de drempel, is natuurlijk mogelijk. Maar de vraag is ook nog of die organisatie dat op die basis wel doet. En de vraag is of u voor die hulp bij die organisatie wilt blijven. De overhead kosten zijn aanzienlijk en de hulpverlenenden mogen van alles niet. Ook kunt u vaak niet zelf de tijden bepalen dat u hulp wilt hebben. Dus misschien verstandiger elders te kijken. Als het masr wit gebeurt, dus met naam en toenaam.

En levert die club ook verzorging en verpleging voor uw vrouw?

ho
door hooghiemstra - Apr 7, 2015 om 19:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Tsn levert nu ook verpleegkundige hulp dus het is handig om bij deze organsatie te blijven.
Het is nu nog de vraag wat de gemeentes met dat meer geld gaan doen.
Nl voorheen werd de max bijdrage verdeel onder de verpleegkundige zorg en de wmo gezinshulp
per 1 januari ontvangt de gemeente de volle mep ipl van een deel van 289€ nu volledig onze max bijdrage van 443,28 €
Is het bruto bedrag van 674,27 per 4 week x 13 periode,s van 7445,98 volledig van de belasting af te trekken mijn vrouw is volledig aangewezen op een electrische rolstoel,
Bedankt voor de reacties

tijger1
door tijger1 - Apr 7, 2015 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De verpleegkundige hulp hoort vanaf 1 januari 2015 "gratis" te zijn. Want dat valt nu onder de zorgverzekering

Lees de reactie van Fisbel daar nog eens op na. Als u daar nu een bijdrage voor betaalt, is dat onjuist.

En of de huishoudelijke hulp helemaal aftrekbaar is voir de belasting valt ook nog te bezien. Hoeveel uren huishoudelijke hulp hebt u daarvoor? En het hangt ook af van de hoogte van uw inkomen.

De belastingdienst gaat er van uit dat iemand met een hoger inkomen vaak wel een werkster heeft. Dus dan is alleen extra hulp aftrekbaar.

Ook is het nog maar de vraag of die instantie een particulier direct als klant neemt.