Alles afgesloten, geen teruggave na annulering
Eind mei, begin juni was ik voor vakantie op Maleisisch Borneo, 5 juni heeft hier een aardbeving plaatsgevonden bij Mount Kinabalu, de berg die wij, door middel van een optionele excursie via de reisorganisatie te boeken, een week later zouden gaan beklimmen. Deze excursie is door de reisorganisatie geannuleerd. Bij boeking deelname aan het calamiteitenfonds betaald en verder een reis- en annuleringsverzekering afgesloten.
De claim voor het annuleren van de beklimming is door de reisorganisatie bij calamiteitenfonds neergelegd. Deze is afgewezen omdat er geen extra kosten zijn gemaakt en de reis op gelijkwaardige waarde is voortgezet. Waar over te twijfelen valt omdat we ipv de beklimming plotseling 2 vrije dagen in ons programma hadden. Plus dat de kosten voor die 2 dagen niet in verhouding staan met de kosten voor de excursie.
De verzekeringsmaatschappij gaat ook niets vergoeden omdat natuurrampen niet binnen de verzekering vallen.
Kortom we dachten vooraf alle risico's te hebben afgedicht met verzekeringen e.d. Maar nu blijkt alsnog dat we overal buiten vallen en van die paar honderd euro per boeking niets meer terug zien.
Iemand een idee of er op een of andere manier nog ergens iets terug te halen is?
Is het geld voor de niet uitgevoerde excursie wel terug ontvangen?
Ik begrijp uit het verhaal dat de kosten voor een alternatief programma hoger waren en u die kosten wenst terug te ontvangen? Lijkt mij logisch dat ze dat niet doen, ze hadden immers geen invloed op de hoogte van die kosten.
We hebben helemaal niets teruggekregen van wat we betaald hebben voor de excursie. En het calamiteitenfonds ziet het niet als annulering omdat zij redeneren dat 2 dagen niets doen gelijk staat aan 2 dagen bergbeklimmen en even veel kost.
Hallo marlies238,
.....Waarom het Calamiteitenfonds?
Het zal u maar gebeuren: u bent zorgeloos op vakantie gegaan en tijdens uw reis doet zich op uw bestemming een natuurramp voor. Of er breken ernstige onlusten uit. Het kan zijn dat daardoor uw reisprogramma moet worden aangepast. Of dat u naar een ander hotel moet worden gebracht. Soms moet een reis zelfs worden afgebroken en moet u eerder terug naar huis. Dat kost natuurlijk geld. Maar wie betaalt dat?
Het Calamiteitenfonds betaalt de extra kosten die ontstaan doordat de reis moet worden aangepast. .....
(Bron)
Zijn er dus extra kosten geweest? Zo ja, claimen.
Met vr.gr.
O, was te vlug.
Je schrijft al: ....Deze is afgewezen omdat er geen extra kosten zijn gemaakt en de reis op gelijkwaardige waarde is voortgezet. ....
Als je dus niet kunt aantonen dat er extra kosten zijn gemaakt, dan klopt die afwijzing wel met de voorwaarden.
Als u kunt aantonen dat u i.p.v. de geanuleerde excursie naar Mount Kinabalu voor een andere ercursie (activiteit) heeft betaald, lijkt me dat u die kosten, vergelijkbaar met kosten voor het bergbeklimmen, vergoed moet krijgen.
Ook als de reisorganisatie u voor die dagen geen alternatief programma heeft kunnen aanbieden bestaat er recht op vergoeding.
Leest u eens aandachtig de veelgestelde vragen bij het calamiteitenfonds, zie bron van edrick3
Het Calamiteiten fonds dekt alleen extra gemaakte kosten. De kosten van afgelaste excursie zal u bij de reisorganisatie moeten verhalen.
De excursie was optioneel dus niet bij de verzekerde reissom inbegrepen. Zoals ik het begrijp zou u pas bij aanvang van de excursie betalen. Als dat zo is heeft u geen financiële schade geleden want annulering door een aardbeving/natuurramp is een geval van overmacht. Ik lees nergens dat u aan uw lot bent overgelaten maar opeens 2 dagen vrij te besteden had en de extra uitgave's voor een hapje en een drankje wil declareren als zijnde extra kosten.
Ik heb 275 euro extra voor deze excursie moeten betalen bij het boeken van de gehele reis. Dus de excursie is al betaald. De excursie is geannuleerd wat een gat van 2 dagen in ons programma opleverde , de reisorganisatie heeft geen alternatief geboden en toen wij zelf een alternatief hebben gezocht heeft de reisleider duidelijk gemaakt dat dat geheel op eigen initiatief was en eigen verantwoordelijkheid, dat de reisorganisatie overal zijn handen vanaf trok
@marlies238,
.....Ik heb 275 euro extra voor deze excursie moeten betalen bij het boeken van de gehele reis. Dus de excursie is al betaald. ......
Die zou je dan m.i. terug moeten krijgen.
Zeker aangezien er geen alternatief geboden is en je dus blijkbaar kosten hebt moeten maken voor het zelf invullen van deze 2 dagen.
..... toen wij zelf een alternatief hebben gezocht heeft de reisleider duidelijk gemaakt dat dat geheel op eigen initiatief was en eigen verantwoordelijkheid, dat de reisorganisatie overal zijn handen vanaf trok.....
Dat is dan wel weer 'normaal'.
Met vr.gr.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei
CharleyTemple nog actief? Komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit vragen velen met mij zich af Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer