ma
door marlies238 Sep 4, 2015 om 00:04
Vakantie & reizen

Alles afgesloten, geen teruggave na annulering

Eind mei, begin juni was ik voor vakantie op Maleisisch Borneo, 5 juni heeft hier een aardbeving plaatsgevonden bij Mount Kinabalu, de berg die wij, door middel van een optionele excursie via de reisorganisatie te boeken, een week later zouden gaan beklimmen. Deze excursie is door de reisorganisatie geannuleerd. Bij boeking deelname aan het calamiteitenfonds betaald en verder een reis- en annuleringsverzekering afgesloten.
De claim voor het annuleren van de beklimming is door de reisorganisatie bij calamiteitenfonds neergelegd. Deze is afgewezen omdat er geen extra kosten zijn gemaakt en de reis op gelijkwaardige waarde is voortgezet. Waar over te twijfelen valt omdat we ipv de beklimming plotseling 2 vrije dagen in ons programma hadden. Plus dat de kosten voor die 2 dagen niet in verhouding staan met de kosten voor de excursie.
De verzekeringsmaatschappij gaat ook niets vergoeden omdat natuurrampen niet binnen de verzekering vallen.
Kortom we dachten vooraf alle risico's te hebben afgedicht met verzekeringen e.d. Maar nu blijkt alsnog dat we overal buiten vallen en van die paar honderd euro per boeking niets meer terug zien.
Iemand een idee of er op een of andere manier nog ergens iets terug te halen is?

837 9 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Sep 4, 2015 om 06:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Is het geld voor de niet uitgevoerde excursie wel terug ontvangen?

Ik begrijp uit het verhaal dat de kosten voor een alternatief programma hoger waren en u die kosten wenst terug te ontvangen? Lijkt mij logisch dat ze dat niet doen, ze hadden immers geen invloed op de hoogte van die kosten.

ma
door marlies238 - Sep 4, 2015 om 07:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben helemaal niets teruggekregen van wat we betaald hebben voor de excursie. En het calamiteitenfonds ziet het niet als annulering omdat zij redeneren dat 2 dagen niets doen gelijk staat aan 2 dagen bergbeklimmen en even veel kost.

edrick3
door edrick3 - Sep 4, 2015 om 09:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo marlies238,

.....Waarom het Calamiteitenfonds?

Het zal u maar gebeuren: u bent zorgeloos op vakantie gegaan en tijdens uw reis doet zich op uw bestemming een natuurramp voor. Of er breken ernstige onlusten uit. Het kan zijn dat daardoor uw reisprogramma moet worden aangepast. Of dat u naar een ander hotel moet worden gebracht. Soms moet een reis zelfs worden afgebroken en moet u eerder terug naar huis. Dat kost natuurlijk geld. Maar wie betaalt dat?

Het Calamiteitenfonds betaalt de extra kosten die ontstaan doordat de reis moet worden aangepast. .....
(Bron)

Zijn er dus extra kosten geweest? Zo ja, claimen.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Sep 4, 2015 om 09:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

O, was te vlug.
Je schrijft al: ....Deze is afgewezen omdat er geen extra kosten zijn gemaakt en de reis op gelijkwaardige waarde is voortgezet. ....

Als je dus niet kunt aantonen dat er extra kosten zijn gemaakt, dan klopt die afwijzing wel met de voorwaarden.

ph
door philip36 - Sep 4, 2015 om 10:30
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u kunt aantonen dat u i.p.v. de geanuleerde excursie naar Mount Kinabalu voor een andere ercursie (activiteit) heeft betaald, lijkt me dat u die kosten, vergelijkbaar met kosten voor het bergbeklimmen, vergoed moet krijgen.
Ook als de reisorganisatie u voor die dagen geen alternatief programma heeft kunnen aanbieden bestaat er recht op vergoeding.

Leest u eens aandachtig de veelgestelde vragen bij het calamiteitenfonds, zie bron van edrick3

crewmember
door crewmember - Sep 4, 2015 om 11:23
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Het Calamiteiten fonds dekt alleen extra gemaakte kosten. De kosten van afgelaste excursie zal u bij de reisorganisatie moeten verhalen.

ro
door ron530 - Sep 4, 2015 om 12:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De excursie was optioneel dus niet bij de verzekerde reissom inbegrepen. Zoals ik het begrijp zou u pas bij aanvang van de excursie betalen. Als dat zo is heeft u geen financiële schade geleden want annulering door een aardbeving/natuurramp is een geval van overmacht. Ik lees nergens dat u aan uw lot bent overgelaten maar opeens 2 dagen vrij te besteden had en de extra uitgave's voor een hapje en een drankje wil declareren als zijnde extra kosten.

ma
door marlies238 - Sep 4, 2015 om 14:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb 275 euro extra voor deze excursie moeten betalen bij het boeken van de gehele reis. Dus de excursie is al betaald. De excursie is geannuleerd wat een gat van 2 dagen in ons programma opleverde , de reisorganisatie heeft geen alternatief geboden en toen wij zelf een alternatief hebben gezocht heeft de reisleider duidelijk gemaakt dat dat geheel op eigen initiatief was en eigen verantwoordelijkheid, dat de reisorganisatie overal zijn handen vanaf trok

edrick3
door edrick3 - Sep 4, 2015 om 14:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marlies238,

.....Ik heb 275 euro extra voor deze excursie moeten betalen bij het boeken van de gehele reis. Dus de excursie is al betaald. ......
Die zou je dan m.i. terug moeten krijgen.
Zeker aangezien er geen alternatief geboden is en je dus blijkbaar kosten hebt moeten maken voor het zelf invullen van deze 2 dagen.

..... toen wij zelf een alternatief hebben gezocht heeft de reisleider duidelijk gemaakt dat dat geheel op eigen initiatief was en eigen verantwoordelijkheid, dat de reisorganisatie overal zijn handen vanaf trok.....
Dat is dan wel weer 'normaal'.

Met vr.gr.