ad
door ada.vanderwilt Apr 3, 2014 om 12:31
Geldzaken & recht

AOW Gat?

Laatst las ik een stuk over de rechtzaak die het FNV heeft aangespannen tegen het rijk mbt het versneld invoeren van de pensioenleeftijd naar 67 jaar.

Daar werd eigenlijk aangegeven dat de rechterlijke macht waarschijnlijk niet zal meewerken, maar.....

Waarom is er geen aandacht voor het nieuwe AOW Gat van vutters en prepensioeners? Waarschijnlijk geld hetzelfde voor Levenslopers.

Als alles doorgaat zoals nu voorgesteld zal ik 9 maanden moeten overbruggen.

Ik maak gelukkig wel aanspraak op pensioen op mijn 65ste, maar geen AOW en moet hierover wel een hoger belastingpercentage betalen tot aan mijn nieuwe pensioendatum, dus hou daarvan beduidend minder netto over.

Als ik, zoals aangegeven in het stuk van de FNV zou lenen, betekent dat, dat ik 9/12 van € 13.773 met aftrek van een belasting van 42% = € 7003,83 zou moeten lenen en dat in de eerste 6 maanden €1167,30 van mijn AOW zou moeten aflossen, dus hoger dan mijn AOW.
Moet ik dan soms weer lenen en waar is het einde dan?
Ik heb hierin nog geen rekening gehouden met eventuele rente.

Wat een slechte oplossing.

Volgens mij hebben alle Vutters, PrePensioeners en Levenslopers met een eigen huis en/of spaarrgeld hier last van.
Zij dachten dat het goed geregeld was en vallen nu in dit AOW Gat.

Waarom hoor ik hier niemand over?

1927 15 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Apr 3, 2014 om 12:41
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Hierover is al menigmaal over geschreven. De rechter heeft beslist dat de FNV en andere organisaties niet ontvankelijk zijn en dat ieder persoon zelf maar een recht zaak tegen de staat moet beginnen. (Hiertegen loopt volgens mij nog een beroeps procedure.) Aangezien procederen vrij kostbaar is en voor de minstverdienende een regeling is getroffen schijn hier niemand zijn vingers aan te willen branden.

tijger1
door tijger1 - Apr 3, 2014 om 13:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Iemand die op 1 januari al een Vut of daarmee gelijkgestelde uitkering had, kan onder voorwaarden, klik
Hier ,een overbruggingsuitkering KRIJGEN.

De overheid wil dat mensen doorwerken tot hun AOW leeftijd. Dus als u dat niet wilt en toch nadien met VUT bent gegaan, moet u lenen of interen.

ad
door ada.vanderwilt - Apr 3, 2014 om 13:50
7 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij is het toverwoord hierbij peildatum 1 januari 2013, alsof er daarna geen mensen meer met PrePensioen gaan of moeten. De periode die zij moeten overbruggen is veel langer.
Wat als je ontslagen was voor die datum en er geen werk is voor jouw leeftijdsgroep, ook al zou je dat graag willen. Je prepensioen gaat dan vanzelf in, want uitstellen mag niet van UWV, maar gaat in na bovenstaande peildatum.
Ik lees dat je eigen huis niet wordt meegenomen bij de overbruggingsuitkering,, maar wel jammer van je spaarpotje, die moet je gewoon opeten.
Er zijn altijd mensen die tussen de wal en het schip vallen, maar dat is niet minder oneerlijk.

tijger1
door tijger1 - Apr 3, 2014 om 16:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niemand MOET met pré pensioen. Als met op zo'n hoge leeftijd werkeloos wordt, krijt men WW en daarna eventueel IOAW, of IOW. Dus ook die personen hebben geen last.

Allee diegenen die zelf na 1 januari 2013 er toch voor kiezen met pré pensioen te gaan.

pi
door pieterwolters - Apr 3, 2014 om 18:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dan heb je nog het voorrecht dat je eerder met pensioen kan, is het weer niet goed. Al die babyboomers zijn rupsjes nooitgenoeg. De generatie die maximaal van alle voorzieningen heeft kunnen profiteren klaagt het hardst.

ad
door ada.vanderwilt - Apr 3, 2014 om 23:24
7 Antwoorden / 2 Vragen

Je hebt gelijk en snapt het helemaal.
Eerder met pensioen van mijn € 260 per maand gaat mij als rupsje nooit genoeg wel lukken.
Jij bent blijkbaar nog niet zover en zult moeten afwachten wat er van jouw oudedagsvoorziening overblijft.
Ik begrijp je afgunst dus wel.
Misschien heb je geen werk of weinig vooruitzichten.
Jij hebt echter nog wel een heel leven voor je, waarin je nog alle kansen kunt pakken om te zorgen voor je eigen oudedagvoorziening.
Hoewel, dat deed ik ook, ik heb voor Elke Euro moeten werken en nooit geprofiteerd van de staat.
Ik heb sober geleefd en zo wat kunnen sparen.
Dat kun jij ook proberen en daar heb je waarschijnlijk nog jaren de kans voor.
Hoewel je loopt dan wel de kans, net als ik, dat je je spaargeld op moet gaan eten, ongeacht waar je voor gespaard hebt.
Kijken hoe jij je dan voelt en of je dat dan nog steeds niet oneerlijk vindt.
Dan zijn er waarschijnlijk weer andere jongeren die jouw hele leeftijdsgroep rupsje nooit genoeg noemen.
Je hebt wel heel gretig het idee overgenomen dat alle ouderen rijk zijn en bent daar jammer genoeg niet alleen in.
Kijk eens om je heen, want misschien hebben niet alle baby boomers het zo breed als jij denkt.

tijger1
door tijger1 - Apr 3, 2014 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat u nu nog aan het werk bent, dus u kunt aan het werk blijven. Dat is de hele opzet van het verhogen van de leeftijd wasrop men AOW gast krijgen.

Jongeren van nu, krijgen misschien pas AOW als ze 70 zijn of nog ouder. Als u toch met VUT wilt gaan, kunt u wellicht in deeltijd blijven werken.

En voor een echtpaar is ruim € 40.000 spaargeld vrijgesteld, als zij al in aanmerking komen voor die compensatieregeling.

ad
door ada.vanderwilt - Apr 3, 2014 om 23:59
7 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, geen werk meer, dus ik spreek uit ervaring en geloof me, je gaat verplicht met pre-pensioen omdat het UWV niet anders accepteert. Zolang mijn ww-uitkering loopt snap ik dat ik die moet inleveren, maar de problemen beginnen daarna. Ik wil graag werken en ook doorwerken, maar dat is voor mijn leeftijdsgroep niet zo makkelijk, geloof mij maar. Gespaart voor mijn pensioengat, want dat pensioen heb je ook niet altijd in de hand en je wilt wel blijven leven en geen echtpaar vrijstelling voor mij, dus inleveren maar.

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2014 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet tot wanneer uw WW uitkering loopt, maar als die stopt en u hebt dan nog geen recht op AOW, krijgt u IOAW. Dus u hebt geen AOW gat. Uiteraard wordt uw pensioen wel gekort op de IOAW.

ad
door ada.vanderwilt - Apr 4, 2014 om 12:39
7 Antwoorden / 2 Vragen

Sorry, teveel gespaard. Dat zal ik dat eerst op moeten eten. Ik dacht slim te zijn, want ik dacht dat ze dat niet konden korten, maar het is ze op deze manier dus wel gelukt.

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2014 om 12:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoezo teveel gespaard? Bij de IOAW is het vermogen niet van belang.

Cookies
door Cookies - Apr 4, 2014 om 12:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=ada.vanderwilt schreef op vrijdag 4 apr 2014, 12:39]Sorry, teveel gespaard. Dat zal ik dat eerst op moeten eten. Ik dacht slim te zijn, want ik dacht dat ze dat niet konden korten, maar het is ze op deze manier dus wel gelukt.

Sparen doe je toch om in geval van nood wat bij de hand te hebben?

ad
door ada.vanderwilt - Apr 4, 2014 om 13:47
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, dat klopt. Ik had alleen nooit gedacht dat ik mijn spaargeld zou moeten inzetten als inkomen omdat mijn AOW datum 9 maanden later zal ingaan. Ik dacht meer aan onverwachte grote uitgaves, omdat er bv iets onverwacht kapot gaat en niet om mijn zorgverzekering, gas en licht, enz van te betalen.

Cookies
door Cookies - Apr 4, 2014 om 13:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=ada.vanderwilt schreef op vrijdag 4 apr 2014, 13:47]Ja, dat klopt. Ik had alleen nooit gedacht dat ik mijn spaargeld zou moeten inzetten als inkomen omdat mijn AOW datum 9 maanden later zal ingaan. Ik dacht meer aan onverwachte grote uitgaves, omdat er bv iets onverwacht kapot gaat en niet om mijn zorgverzekering, gas en licht, enz van te betalen.

De mens wikt, maar het kabinet beschikt.

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2014 om 16:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft dus uw spaargeld niet in te zetten.