le
door leocoumou Apr 25, 2015 om 21:27
Computers & telefonie

Audio

ik heb een vraag over high end audio winkels.want ik zie er nooit wat op tv over maar daar schort ook wel het een en het ander aan ze vertellen je niet alles .bijvoorbeeld als een apperaat een dikkere stroomkabel nodig heeft of dat apperaten aan moet blijven. of dat de netstekker in fase moet .kunnenjullie dat ook eens onderzoeken gewoon is een steekproef doen.of draaien ze je cd .en hoe ze een set opstellen en hoe de adviezen zijn groetjes leo

2250 10 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Apr 25, 2015 om 22:48
3610 Antwoorden / 0 Vragen

High-end audio is zo'n specifieke markt dat het niet echt een onderwerp is voor een algemeen consumentenprogramma. Daarnaast zit er veel gebakken lucht in de verhalen die je over high-end audio hoort. Het voorbeeld dat je geeft over een dikkere kabel is een marketingpraatje om extreem dure netsnoeren te verkopen. Natuurkundig gezien is het complete bullshit. Net als dat apparaten aan moeten blijven. Apparaten aan laten staan heeft als enige voordeel dat de elektronica op een constante temperatuur blijft wat de levensduur theoretisch verlengt. Maar 1 keer per dag aan- en uitzetten geeft in de praktijk echt geen problemen.

costnix
door costnix - Apr 25, 2015 om 23:08
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het door gesignaleerd verschijnsel is ook bij de goekopere zaken. Toen is bij een mediazaak met drie letters een blueray speler van 120 Euro kocht beweerde de goede man, dat ik er een HDMI kabel van 80 Euro bij nodig had :-(
De door mij gekochte kabel van een tientje werkt uitstekend.
(Die dure kabel zou actieve zuurstof in zitten volgens de verkoper, nog niet gebakken lucht dus)

door 1953 - Apr 26, 2015 om 00:36
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=costnix schreef op zaterdag 25 apr 2015, 23:08]Het door gesignaleerd verschijnsel is ook bij de goekopere zaken. Toen is bij een mediazaak met drie letters een blueray speler van 120 Euro kocht beweerde de goede man, dat ik er een HDMI kabel van 80 Euro bij nodig had :-(
De door mij gekochte kabel van een tientje werkt uitstekend.
(Die dure kabel zou actieve zuurstof in zitten volgens de verkoper, nog niet gebakken lucht dus)

Hoe geloofwaardig en beïnvloedbaar op een dergelijke argumentatie.

Bij speakerbekabeling gaat die argumentatie gedeeltelijk op, de koperkabel met een dikkere kern (2,5 mm) is beter dan die met een dunnere kern (1,5 mm).

Het is weldegelijk bewezen dat een goedkopere HDMI-kabel, zonder gouden pluggen, in velen gevallen beter presteert dan een dure bekabeling.

ro
door ron530 - Apr 26, 2015 om 07:34
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Verkopers van high end apparatuur doen er alles aan om de beste opstelling en akoestiek te creëren want dat verkoopt. In een thuis opstelling zal het geluid nooit zo klinken als in die winkel omdat de ruimte vaak groter en leger is. Netsnoeren worden met de apparatuur meegeleverd dus voldoen aan de specificaties, op de aansluitkabels die niet meegeleverd worden is voor de verkoper winst te behalen maar of u daar ook voor gaat is een keuze. Voor korte aansluitkabels zoals HDMI en audio kabels kunt u de goedkoopste aanschaffen voor een actieve subwoofer heeft u wel een goede kabel nodig om een brommend geluid te voorkomen. Wat luidsprekerkabels betreft moeten ze dik genoeg zijn om grote vermogens aan te kunnen maar hoeven niet zo duur te zijn.

le
door leocoumou - Apr 26, 2015 om 12:55
32 Antwoorden / 7 Vragen

ik wil nog even reageren .ik ken iemand en die heet audiomaat .en deze man komt bij de klanten thuis .en wat ze in de winkels verkeerd doen dat zet hij allemaal goed. want ik heb die ervaring ook gehad .en hij geeft hele goeie adviezen .kijk maar eens op zijn website en hij zit ook op facebook ..

crewmember
door crewmember - Apr 28, 2015 om 13:09
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=leocoumou schreef op zondag 26 apr 2015, 12:55]ik wil nog even reageren .ik ken iemand en die heet audiomaat .en deze man komt bij de klanten thuis .en wat ze in de winkels verkeerd doen dat zet hij allemaal goed. want ik heb die ervaring ook gehad .en hij geeft hele goeie adviezen .kijk maar eens op zijn website en hij zit ook op facebook ..

Ik heb zelf bij een high end audiozaak gewerkt.

(speakers tot 15.000€+ per stuk.)

Het verschilt per verkoper wat voor eigen ervaring je hebt en wat je aanraad.

Er zijn erbij die heilig geloven in dingen als power cleaners die de stroom uit je stopcontact "zuiveren" en constant maken en daarmee het geluid zouden verbeteren.

Hier geloof ik niks van, maar sommige collega's wel.

Wat betreft je verhaal met dikke voedings kabels.
Ja het doet wel wat. Als je bijvoorbeeld de kabel van een zwaar apparaat zoals een wasmachine langs je audio voedings kabel hebt lopen en je schakelt je wasmachine in. Kan je dit horen op je audio set. Echter gebeurd dit in de praktijk vrijwel nooit.

Waar iedereen het wel over eens is is dat je analoge componenten goed moeten zijn. (Dus je analoge verbindingen tussen apparaten en naar je speakers. het slechtste component in deze ketting bepaald je geluidskwaliteit. Daarnaast is het belangrijk dat ze niet opgerold zitten en niet langs 220v of andere krachtstroom kabels lopen.

Voor digitaal is de kwaliteit van je kabel minder boeiend. Het blijft bij HDMI enzo belangrijk dat je kabel niet langs krachtstroom loopt. En zeker bij langere lengtes ietwat afgeschermd is. (Ja digitale kabels kunnen ook last hebben van interferentie). Alleen is veel veel mindere mate.
Optische kabels zijn vrijwel helemaal interferentieloos.

Een HDMI kabel van 80 euro, is wel onzin natuurlijk.

Cookies
door Cookies - Apr 28, 2015 om 13:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=leocoumou schreef op zondag 26 apr 2015, 12:55]ik wil nog even reageren .ik ken iemand en die heet *******.en deze man komt bij de klanten thuis .en wat ze in de winkels verkeerd doen dat zet hij allemaal goed. want ik heb die ervaring ook gehad .en hij geeft hele goeie adviezen .kijk maar eens op zijn website en hij zit ook op facebook ..g

Ach, je hebt dit topic geopend om even reclame te maken?

le
door leocoumou - Apr 28, 2015 om 18:26
32 Antwoorden / 7 Vragen

ik heb ook nog wat over hdmi kabels .als je tv goed staat ingesteld dus je beeldinstellingen.bij voorbeeld door isf van frank doorhof .hij is wel eens in jullie uitzendingen geweest dan zie je wel degelijk het verschil .want ik heb ook dure hdmi kabels. de ene kabel is scherper dan de ander .ik heb dus een profigold kabel.en ik heb een oelbach kabel 1.4 en die heeft wat vollere kleuren .

costnix
door costnix - Apr 28, 2015 om 19:23
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@leocoumou
Niemand van dit forum heeft iets uitgezonden. Als u iets aan Kassa wilt medelen, klik dan op de link "Contact met Kassa".

crewmember
door crewmember - Apr 29, 2015 om 10:07
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=leocoumou schreef op dinsdag 28 apr 2015, 18:26]ik heb ook nog wat over hdmi kabels .als je tv goed staat ingesteld dus je beeldinstellingen.bij voorbeeld door isf van frank doorhof .hij is wel eens in jullie uitzendingen geweest dan zie je wel degelijk het verschil .want ik heb ook dure hdmi kabels. de ene kabel is scherper dan de ander .ik heb dus een profigold kabel.en ik heb een oelbach kabel 1.4 en die heeft wat vollere kleuren .

Dit is pure onzin. Als je enig benul had van hoe een digitaal signaal werkt zou je dat weten.

Het analoge signaal (Wat de camera filmt) wordt 24 keer per seconde gesampeled en omgezet naar een serie 0 en 1 tjes.
Je mooie vloeiende analoge lijn wordt dus omgezet naar een hoekige lijn met hele specifieke waardes.
http://azimadli.com/vibman/_aintroduction%20to%20machine%20vibration-52.png

Met de huidige internet TV komt er zelfs al een digitaal signaal bij je binnen. Het enige analoge is nog de sensor in de camera waarmee de opname gefilmd is. Het beeld wordt dus in de camera omgezet in een digitaal signaal. En wordt pas in jouw tv weer omgezet naar een analoog signaal.

Zolang elke 0 en 1 aankomt (HDMI 1.4=MAX 80 miljard 0/1 tjes per seconde) is het beeld dat gesampeled is exact hetzelfde als wat er in de camera opgenomen is + nabewerking bij de film maker.

Slechte kabels kunnen er voor zorgen dat een percentage van de 0/1 tjes niet aankomt door storing tussen de kabels of van buitenaf. En aangezien HDMI geen foutcorrectie heeft zoals UTP (internet) wel heeft, zijn deze 0/1 tjes voor altijd verloren. Dit zie je meestal terug als artefacten in je beeld. Dit ziet er ongeveer zo uit.
http://img.tomshardware.com/us/2001/02/23/mpeg/zoom.jpg
Ja met een slechte kabel die langs andere kabels loopt kan je beeld in uitzonderlijke gevallen iets slechter worden (ook minder scherp) maar elke minimaal afgeschermde kabel van 10€ of meer is voldoende om dit tegen te gaan.

Dat je oehlbach kabel warmere kleuren weergeeft kan niet. Dit zou namelijk betekenen dat je signaal veranderd is.