de eelco
door de eelco Dec 28, 2014 om 10:22
Auto & vervoer

Autodeuren vriezen vast

ben nu al drie jaar bezig met me autodeuren die bij vorst vast vriezen. (( fiat punto bj 1997 )) ..
heb al een aantal dingen uitgeprobeert maar eigelijk geen goede oplossing gevonden.
talkpoeder,,,speciale sticks en een autohoes ..
nu met de eerste vorstdagen is het meteen weer raak...
wie heeft er een goede tip want ik word er moederloos van want ik moet nu met een schroevendraaier me deuren open wrikken en ben bang dat ik me rubbers eens een keer los trekt..

85845 25 Rapporteer

sl
door slobberbone - Dec 28, 2014 om 10:47
508 Antwoorden / 2 Vragen

Volledig insmeren met zuurvrije vaseline. En het is altijd aan te raden met vorst eerst hard 3 maal tegen je portier te duwen als je openmaakt knapt het vastgevroren eerst los en is je portier zonder rubber getrekt :)

edrick3
door edrick3 - Dec 28, 2014 om 10:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo de eelco,

Herkenbaar probleem.

Deuren kunnen vastvriezen. Soms helpt het om de vastgevroren deur even extra dicht te duwen zodat het ijs breekt, maar voorkomen is beter. Er zijn sticks in de handel met een smeerseltje om het rubber niet vast te laten vriezen. Talkpoeder of siliconenspray op de rubbers wil ook helpen.

Portier dichtgevroren: Deuren nog meer dicht drukken, dan breekt het ijs tussen de rubbers, of gebruik een zakje warm water of föhn.
(Bron:ANWB)

Spray is o.a. bij de Action te koop.

Suc6

ro
door ron530 - Dec 28, 2014 om 10:55
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Inspuiten met siliconenspray, laten drogen wil nog wel eens helpen. Het beste is om de deurrubbers zeker bij een Fiat met dit bouwjaar te vervangen.

aurora1
door aurora1 - Dec 28, 2014 om 13:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is al gezegd: de rubbers (dik) insmeren met zuurvrije vaseline. Wat ook nog weleens wil helpen als de deuren vast zitten (ook voor bevroren sloten) is de ruitontdooier van het Kruidvat in/langs de randen spuiten. D.w.z. de "oude" versie in witte plastic flessen, ik weet niet of de nieuwere versie dezelfde samenstelling heeft.
En de auto niet wassen als er vorst is of voorspeld wordt.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 28, 2014 om 17:02
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Ook hiervoor werkt WD40 (inderdaad te koop bij de Action) de MacGyver onder de sprays.

sn
door snuffelbaard - Dec 29, 2014 om 12:38
17 Antwoorden / 2 Vragen

Verlengsnoer + gewone, 'ouderwetse' föhn! als het echt erg vast zit. Rustig langs het hele portier (rubbers) en het slot..

ja
door jan4073 - Dec 29, 2014 om 12:41
83 Antwoorden / 3 Vragen

Zo nu en dan heeft de Aldi siliconen spray in een actie. Super spul. IN het slot en rondom langs de rubbers spuiten. Helpt ook goed tegen ritsen die stroef gaan, maar dat heeft niks met auto's en jouw vraag te maken :-). Maar wat wel belangrijk kan zijn is dat deze siliconen spray niet vlekt. Als je het invet met vaseline kan het nog wel eens vet en dan kleverig en dus vies worden. Met siliconenspray niet.

ka
door kaartendraak - Dec 29, 2014 om 12:45
180 Antwoorden / 2 Vragen

Siliconenspray, gebruiken wij ook, maar wat nog beter helpt is op de dag dat het sneeuwt en je hoeft niet weg dan toch je auto tussendoor even sneeuwvrij te maken, scheelt een hoop gedoe als je de volgende dag wel weg moet en hij zit vol bevroren sneeuw. Vooral ook bij je deuren schoonmaken dan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 29, 2014 om 12:51
16848 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=snuffelbaard schreef op maandag 29 dec 2014, 12:38]Verlengsnoer + gewone, 'ouderwetse' föhn! als het echt erg vast zit. Rustig langs het hele portier (rubbers) en het slot..

GEEN FÖHN gebruiken!!!!! Dat kan leiden tot ruitbreuk en ook andere schade door uitzetten van materiaal door de warme en verbrokkelen van het sponningsrubber.

De remedie maar is al genoemd: siliconenspray of vaseline.

blackjes
door blackjes - Dec 29, 2014 om 13:00
141 Antwoorden / 34 Vragen

Heel erg, dat je er moedeRloos van wordt de eelco. Maar er zijn oplossingen te over. Ik gebruik altijd siliconenspray en spuit mijn rubbers altijd vóór het invallen van de vorst hiermee in. De hele winter geen centje pijn en je behoudt dan ook je moeder.

Blackjes

jpm
door jpm - Dec 29, 2014 om 14:08
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik zag een paar keer langskomen: het verwarmen met een föhn. Misschien dat dit wel lukt, maar het is natuurlijk geen echte aanrader. Je rubbers, die toch al in een wat minder goede staat verkeren, zullen daardoor sterk uitdrogen, worden daarmee poreus en gaan makkelijk loszitten en scheuren.
De zuurvrije vaseline is wat dat betreft mijn favoriet.

schiphuis
door schiphuis - Dec 29, 2014 om 14:36
60 Antwoorden / 30 Vragen

staat de auto op eigen terrein? elektrische kacheltje op de voorbank . sluit het wel aan voor de nacht zodat je des morgens in huis alleen maar de stekker in het stopkontakt hoeft te doe. doe ik al jaren zo. alle ramen ijsvrij en het is al lekker warm in de auto

schiphuis
door schiphuis - Dec 29, 2014 om 14:38
60 Antwoorden / 30 Vragen

vergat de n

ze
door zebra51 - Dec 29, 2014 om 14:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo de Eelco,

Het voorkomen van het dichtvriezen van deuren

Een deur van een auto of vrachtwagen vriest vaak dicht omdat een deurrubber (de rubber afdichting die op de carrosserie en portierrand is aangebracht) uitgedroogd is of scheuren bevat. Door uitdroging en/of scheuren kan vocht in het rubber blijven staan en zodra het vriest blijven de rubbers van de deur en carrosserie aan elkaar kleven. U kunt dit dichtvriezen voorkomen door de rubbers in te smeren met glycerine. Glycerine zorgt er namelijk voor dat rubbers weer soepel en elastisch worden, en bovendien wordt het rubber dankzij de glycerine weer waterafstotend.

Wanneer u er zeker van bent dat de deurrubbers in goede staat verkeren, dan wil talkpoeder ook goed helpen. Door talkpoeder aan te brengen op de rubbers wordt het vast vriezen van de rubbers voorkomen. Wel heeft talkpoeder een nadeel: het kan afgeven op uw donkere kleding. Daarnaast slaat talkpoeder witgrijs uit en dat is natuurlijk minder mooi dan wanneer de rubbers mooi zwart zijn. Om de talkpoeder gemakkelijk op de rubbers van uw auto aan te brengen kunt u deze het beste aanmengen met spiritus. Dit mengsel van spiritus en talkpoeder brengt u dan met een kwastje op het rubber aan. De spiritus zal verdampen en het talkpoeder blijft op het rubber achter.

In de bouwmarkt en automaterialenzaak is ook een speciaal middel te koop om het vastvriezen van portieren te voorkomen: met een speciaal rubber onderhoudsmiddel op basis van polymeren en siliconen blijft het rubber soepel en krijgt het zijn elasticiteit terug. Dit middeltje voor onderhoud kunt u ook gebruiken voor raamrubbers en schraaprubbers zodat de auto goed waterafstotend blijft: wanneer u veel vocht in uw auto heeft wordt dit vaak veroorzaakt door uitdrogende rubbers! Mocht u geen speciaal rubber onderhoudsmiddel hebben staan, dan werkt siliconenspray ook goed om rubbers weer soepel en elastisch te krijgen.

Het ouderwetse bandenzwart (bandenvet) is ook een prima middel om rubbers weer op te frissen. Let er wel op dat bandenvet zwart afgeeft en dus uw kleding vies kan maken bij het in- en uitstappen van uw auto.

Read more: http://www.oudewijsheden.nl/een-bevroren-autoportier-slot-voorkomen/#ixzz3NIHzsfKy

Succes ermee.

ik
door ikzelf1942 - Dec 29, 2014 om 15:47
81 Antwoorden / 15 Vragen

de eelco,

ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je het euvel al DRIE jaar hebt, en er nooit iemand op het idee is gekomen om je van genoemde middeltjes ( die echt helpen )
te vertellen.

door 1953 - Dec 29, 2014 om 17:00
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Vaseline!

labren
door labren - Dec 29, 2014 om 17:02
862 Antwoorden / 0 Vragen

de rubbers insmeren met vaseline

labren
door labren - Dec 29, 2014 om 17:06
862 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zondag 28 dec 2014, 17:02]Ook hiervoor werkt WD40 (inderdaad te koop bij de Action) de MacGyver onder de sprays.

WD40 is olie product??????niet op je rubbers spuiten dan zitten je kleren helemaal onder wat je er niet meer af krijgt

haarp
door haarp - Dec 29, 2014 om 17:35
514 Antwoorden / 62 Vragen

Dit product werkt super KLIK HIER

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 29, 2014 om 17:35
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Met Vaseline blijft er vuil kleven, daarom gebruik ik Glycerine.

Dat is minder lang houdbaar en dus 2 of 3x smeren per winter....
Maar ik houd dan wel droge kleren en in deodorant roller die ik opnieuw vulde gaat het prima.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 30, 2014 om 03:13
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag de eelco,

Velen gaven je het advies vaseline, glycerine, WD40 te gebruiken. Dat kun je beter niet doen!
Dat zijn namelijk aardolieproducten en olie en rubber zijn vijanden van elkaar. Olie op rubber lost dat op termijn op, wordt kleverig met die producten. Ook zullen lichte kleren die langs de rubbers strijken daar zwart van worden!
Tevens raad ik je aan niet met spiritus of andere alcoholen op (schuim)rubber te gaan want daar wordt rubber hard van. Het verliest haar elasticiteit! Een deurrubber moet veerkrachtig blijven om goed af te kunnen sluiten! Een goed middel om rubber soepel en droog te houden is talkpoeder. Daar zijn voor weinig geld bij een drogist na-vulzakjes van te koop. Daar zit voor jaren talkpoeder in. Knip een klein puntje van het zakje en doe iets in een dopje, b.v. een eierdopje of een droge dop van een fles en breng het aan op de rubbers met een klein kwastje.
Adem de poeder niet in want dat is niet zo goed voor je longen, weet men nu!

Wat ook goed kan is dun spuiten met siliconenspray of zeer dun insmereren met siliconenvet.

Siliconenvet werd en wordt door mij in de 50-er jaren tot nu "Ooievaarskuitenvet" genoemd, omdat het niet vettig is. Maar het verdrijft, net als olie/vet, prima vocht!
en smeert metalen prima!

Wat vaak vergeten wordt maar zeer belangrijk is: behandel de deurzijden die tegen de rubbers drukken net als de rubbers!

HardwareERrorMan.

pe
door peterkeller - Dec 30, 2014 om 06:29
66 Antwoorden / 0 Vragen

De deurrubbers insmeren is nu al tig keer gemeld. Dat weten we nu allemaal wel.

Als je auto op eigen terrein kan staan is het elektrische kacheltje natuurlijk ideaal. En de berichten over de föhn zijn wel wat overtrokken. Gewoon voorzichtig aan en rustig blazen, dan knapt het rubber echt niet. Daar moet heel wat meer voor gebeuren.

Wat bij mij naast insmeren van de rubbers prima helpt is de auto in de zon zetten. Afhankelijk van de weersverwachting natuurlijk de zonnestralen even in de gaten houden. Een fluitje van een cent om per uur de zonnestralen op internet te zien.

Als er zon wordt verwacht zet je de auto met de kop (en dus voorruit) in de zon. Als dat niet bij jezelf kan, dan mogelijk wel in een straatje in de buurt.

De temperatuur stijgt dan wat en de relatieve vochtigheid daalt. Minder vocht, dus minder kans op bevriezen. En gewoon een paar uurtjes laten staan. En in de auto geen "vochtlucht" meer.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 30, 2014 om 09:43
2189 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op dinsdag 30 dec 2014, 03:13]Dag de eelco,

Velen gaven je het advies vaseline, glycerine, WD40 te gebruiken. Dat kun je beter niet doen!
Dat zijn namelijk aardolieproducten en olie en rubber zijn vijanden van elkaar. Olie op rubber lost dat op termijn op, wordt kleverig met die producten.

Ja, hij heeft gelijk en daarom gebruik ik de Gycerine niet puur op doekje maar in deodorant roller.... dan is het minder laag en die uitpoetsen.... en niet 1x veel maar 2 of 3x een dun laagje.

Maar Talk poeder, werkt goed maar ik weet dat eenmaal ingesmeerde met olie producten lastiger worden en deze oude Fiasco.... ja dan is smeren geen punt meer....

Bij sommige auto's zijn de rubbers zo geplaatst dat regen Talk poeder weg spoelde en mijn dunne Glycerine beter bleef zitten.
Dat is per model dus verschillend, zitten ze binnen of in de wind?

Succes met je keuze uit deze adviezen....

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 30, 2014 om 16:30
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=labren schreef op maandag 29 dec 2014, 17:06][quote=lekkerisdat schreef op zondag 28 dec 2014, 17:02]Ook hiervoor werkt WD40 (inderdaad te koop bij de Action) de MacGyver onder de sprays.

WD40 is olie product? niet op je rubbers spuiten dan zitten je kleren helemaal onder wat je er niet meer af krijgt
Wat een nonsens. Met WD40 kun je zelfs bijvoorbeeld stift-vlekken uit jouw kleding halen.

de eelco
door de eelco - Dec 31, 2014 om 10:08
607 Antwoorden / 92 Vragen

iedereen bedankt (( op 1 persoon na dan )) voor alle reacties...
ga van de week wel het 1 en ander uit proberen.
iedereen een fantastische 2015 gewenst,,,,