te
door teller Oct 12, 2014 om 10:01
Auto & vervoer

Autohandelaar dreigt

Hallo een paar weken terug heeft een vriendin van mij andere auto gekocht en haar andere auto erop ingeruild.
Voor haar andere auto hebben ze een inruilprijs gemaakt om de auto te beoordelen op 20 meter afstand, tevens hebben ze hem motorisch niet bekeken en geen proefrit gemaakt.
Ze hebben mij gevraagd of de auto goed was, naar mijn weten wel. Het was mijn auto niet maar heb alles voor haar geregeld op de betaling na.
Nu is het zo dat de handelaar mijn telnr en die van mn vriendin heeft weten te achterhalen via de vorige garage waar de auto ook gekeurd is.
Dit lijkt mij schending van privacy gegevens toch?

Een paar dagen terug heeft hij ons beide gebeld en verteld dat de ingeruilde auto kapot is en hij gecompenseerd wil worden. Doen wij dat niet dan dreigt hij met aangetekende brieven, advocaat, gerecht, loonbeslag en hij wist me te wonen omdat hij mijn adresgegevens nu ook heeft.
Naar mijn weten was die auto goed, het was ook niet mijn auto.
In het kort, de handelaar heeft de auto beoordeeld op 20 mtr afstand, heeft de auto ingekocht zonder een proefrit of controle en hij heeft er een inkoopfactuur van gemaakt en ondertekend.

Wat moet ik hiermee of mijn vriendin?

1565 21 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 12, 2014 om 10:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo teller,

Laat je niet bang maken.
Gewoon niet reageren.
Had-ie de auto maar beter moeten bekijken.
Mochten er 'bedreigingen' zijn, dan deze melden bij de politie.

En een volgende keer naar een echte dealer gaan.

zoekster
door zoekster - Oct 12, 2014 om 10:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Uw vriendin hoeft hier niets mee. De autohandelaar is een professional en had gewoon de proefrit moeten maken en ook onder de motorkap moeten kijken. Uw vriendin is een consument en heeft verder niet zo veel verstand van auto's, neem ik aan.

Hij kan er 100 advocaten opzetten, maar ze zullen uw vriendin niets kunnen maken.

Wat ik vreemd vind is die 20 meter afstand. Waarom een auto van 20 meter afstand beoordelen, dat slaat nergens op.

Daarom twijfel ik aan de waarheidsgehalte van uw verhaal.

zoekster
door zoekster - Oct 12, 2014 om 10:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

het waarheidsgehalte.

te
door teller - Oct 12, 2014 om 10:16
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hij heeft de prijs geconstateerd op het model, bouwjaar en kmstand met vergelijkbare auto's op marktplaats.
Hij heeft de auto niet eens bekeken, hij vroeg alleen of hij goed was en wat voor opties hij had.

te
door teller - Oct 12, 2014 om 10:17
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hij heeft mij zien aankomen rijden met de auto.

te
door teller - Oct 12, 2014 om 10:23
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik stond hier zelf ook van te kijken toen hij een prijs maakte voor de prijs. Een paar dagen daarna hebben we alles afgerond bij een andere werknemer mbt inkoop en verkoopfacturen en betaling. Hij had ook aangegeven om er nog een proefrit in te maken maar door drukte is hij er niet aan toegekomen.

Kan de handelaar ons wat maken? Na waar hij mee gedreigd heeft?

Misschien een heel krom verhaal maar is toch echt wat ons overkomen is.

te
door teller - Oct 12, 2014 om 10:24
6 Antwoorden / 1 Vragen

Prijs = auto

zoekster
door zoekster - Oct 12, 2014 om 10:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=teller schreef op zondag 12 okt 2014, 10:23]

Kan de handelaar ons wat maken? Na waar hij mee gedreigd heeft?

Nee, hij kan u niets maken. Als uw verhaal waar is, dan is het zijn eigen domme schuld. Of hij is iemand die expres van te voren niet keurt en dan achteraf gaat lopen blèren, om zo geld in de wacht te slepen.

Wacht nu eerst zijn aangetekende brief maar af (als die komt) en geef hier exact weer wat hij in de brief heeft neergezet. Dan zullen wij er wel weer naar kijken.
Verder zou ik telefonisch onbereikbaar worden voor die man. Gewoon niet opnemen als u zijn nummer ziet.

te
door teller - Oct 12, 2014 om 10:40
6 Antwoorden / 1 Vragen

Is het zo als ik de aangetekende brief aanneem dat ik schuld erken?

zoekster
door zoekster - Oct 12, 2014 om 10:43
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=teller schreef op zondag 12 okt 2014, 10:40]Is het zo als ik de aangetekende brief aanneem dat ik schuld erken?
Nee.

te
door teller - Oct 12, 2014 om 11:36
6 Antwoorden / 1 Vragen

Kan ik wat met die andere garagehouder? Hij heeft mijn en haar privegegevens doorgegeven aan die handelaar. Wij staan allebei in zijn klantenbestand en ik neem aan dat hij die gegevens voor derden geheim moet houden?

Cookies
door Cookies - Oct 12, 2014 om 11:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Of hij is iemand die expres van te voren niet keurt en dan achteraf gaat lopen blèren, om zo geld in de wacht te slepen.........

Het is ook mijn gevoel dat dit een lucratieve truc van hem is!

diumenge
door diumenge - Oct 12, 2014 om 11:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=teller schreef op zondag 12 okt 2014, 11:36]Kan ik wat met die andere garagehouder? Hij heeft mijn en haar privegegevens doorgegeven aan die handelaar. Wij staan allebei in zijn klantenbestand en ik neem aan dat hij die gegevens voor derden geheim moet houden?
Kijk eens op de site mijnprivacy.nl daarvoor.

door 1953 - Oct 12, 2014 om 13:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Koop=koop! Acceptatie bij ontvangst, dus niet achteraf gaan klagen. Had die handelaar maar beter uit zijn doppen moeten kijken en niet op afstand iets beoordelen. Lijkt mij een bekende truc om uw geld afhandig te maken.

bu
door burgos - Oct 12, 2014 om 14:41
96 Antwoorden / 7 Vragen

Omgekeerde wereld,meestal wordt de koper opgelicht.
En ook dan is er veelal niks aan te doen.
Niets van aantrekken,je heb niets verkeerd gedaan.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 12, 2014 om 15:26
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=teller schreef op zondag 12 okt 2014, 10:40]Is het zo als ik de aangetekende brief aanneem dat ik schuld erken?

valerius-2
door valerius-2 - Oct 12, 2014 om 15:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=teller schreef op zondag 12 okt 2014, 10:40]Is het zo als ik de aangetekende brief aanneem dat ik schuld erken?
Gewoon niets doen tot dat hij met echte dreigementen gaat werken, dan de politie er in mengen.'
En noemt zich een handelaar als ik zo alle topics na lees die hier al geplaats zijn in een omgekeerde zaak van kopen en verkopen door deze lieden.

sw
door swat1500 - Oct 12, 2014 om 16:46
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Niets, tenzij er ernstige gebreken aan de ingeruilde auto waren en de betreffende vriendin daarvan wist. In dat geval had ze de handelaar moeten informeren en kan je niet alles afschuiven op de onderzoeksplicht van de handelaar.
Zolang u bij het inruilen nergens voor getekend heeft bent u in deze zaak geen partij.

holstein
door holstein - Oct 12, 2014 om 17:03
922 Antwoorden / 16 Vragen

Natuurlijk kom je nu in een vreemde situatie, maar hoe zou het zijn als hij haar een slechte auto zou hebben geleverd, je kunt de handelaar wel enigszins begrijpen.

zoekster
door zoekster - Oct 12, 2014 om 17:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=holstein schreef op zondag 12 okt 2014, 17:03]Natuurlijk kom je nu in een vreemde situatie, maar hoe zou het zijn als hij haar een slechte auto zou hebben geleverd, je kunt de handelaar wel enigszins begrijpen.
Het verschil zit 'm hierin, dat een handelaar een professional is en de dame in kwestie niet. Een professional die een auto van 20 meter afstand beoordeelt, dat is ridicuul.
Een tweedehands auto opkoper weet donders goed dat je een auto na moet kijken voordat je tot koop overgaat.

Overigens zou het van een particulier ook waanzinnig gedrag zijn, een auto kopen die op 20 meter afstand van je staat en er dan niet naartoe lopen om te zien of het wat is.

ho
door hopetobehelping - Oct 12, 2014 om 17:14
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste teller,

u heeft al begrepen dat de autohandelaar u niets kan maken.
Wel erg vervelend en wellicht ook erg intimiderend wat u nu overkomt.
Als ik uw vraag en antwoorden lees vraag ik me af of u wel met een fatsoenlijke autohandelaar te doen heeft. Mijn verwachting is dat dit geen fatsoenlijke autohandelaar is.
Uiteraard de 'vorige autohandelaar' die uw telefoonnummer heeft doorgegeven contacten en hem maar meteen vragen denk ik om uw gegevens (en die van uw vriendin) te wissen. Iemand die zomaar je telefoonnummer aan een ander doorgeeft wil je toch niets mee te maken hebben.
Mocht het qua bedreigingen, intimidatie te erg worden voor u (zou nu al kunnen), gewoon de politie bellen.