sc
door scontra Jul 30, 2014 om 14:49
Computers & telefonie

Avast free en Windows firewall uitschakelen

L.S.

Om een programma van Kpn te downloaden moet ik AVAST Free en de Windows Firewall uitschakelen en daarna weer inschakelen.
Zou iemand mij willen uitleggen hoe ik dit moet doen.

vr.gr. scontra

2754 10 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Jul 30, 2014 om 15:04
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd...
Kun je ook aangeven welk programma van KPN dat vereist?
Zou eerst maar even wachten met installeren scontra.
Als een programma dat verzoek doet of vereist gaan bij mij de haren overeind staan.
Je hebt dan totaal geen beveiliging meer en dat lijkt me sterk dat dat verlangt wordt.

sc
door scontra - Jul 30, 2014 om 15:20
66 Antwoorden / 28 Vragen

@gompy2,

Het gaat om de KPN assistent. Als ik het introductiefilmpje bekijk wordt er aangegeven dat beide programma's ook moeten worden uitgeschakeld, vandaar mijn vraag.

sc
door scontra - Jul 30, 2014 om 15:27
66 Antwoorden / 28 Vragen

@gompy2,

Nog een aanvulling naar aanleiding van mijn vraag.
Ik heb steeds problemen met de draadloze verbinding van mijn internet, als ik de comp. dit laat oplossen krijg ik de melding dat het standaard wifi 2 kanaal niet beschikbaar is maar krijg ik wel weer een goede verbinding. Dit gebeurt meerdere keren per dag en dit zou met de KPN assistent op te lossen zijn door met behulp van dit programma een ander wifi kanaal op te zoeken.

gompy2
door gompy2 - Jul 30, 2014 om 15:48
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Scontra ik heb het programma gedownload, geïnstalleerd en het instructiefilmpje met je meegekeken.
Er wordt inderdaad geadviseerd de eventuele virusscanner en Firewall uit te schakelen.
Ik heb mijn virusscanner niet uitgeschakeld, ondanks dat dat dus wel wordt geadviseerd in het filmpje maar daar moet je je niks van aantrekken.
Mijn Firewall (Privatefirewall 7.0) gaf wel aan dat er bepaalde elementen naar internet wilden, die behoorden tot de KPN Assistent maar ik gebruik geen Windows Firewall, ik gebruik een andere Firewall en daarom detecteert die dat.
De Windows Firewall geeft helemaal niets aan als iets naar internet wil, dus daar hoef je je ook niets van aan te trekken.
Je kunt gewoon die KPN Assistent installeren, het kan verder geen kwaad.

Van je verdere wifi problemen kan ik zo niets over zeggen, maar kijk eerst maar wat die Assistent je zegt.

gompy2
door gompy2 - Jul 30, 2014 om 16:12
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Scontra heb je ook een android smartphone?
Zo ja dan zou je een gratis appje kunnen installeren, "Wifi Analyzer".
Daar mee kun je de signalen van je draadloze verbinding analyseren en bekijken of het signaal van de poort 2 die je nu gebruikt niet te veel storing ondervind van een naburig draadloze router/modem.
Dit is de app, klik-> Wifi Analyzer

Voor een gewoon Windows systeem zou je Xirrus Wi-Fi Inspector kunnen gebruiken, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Klik-> Xirrus Wi-Fi Inspector

Even een fake naam en e-mailadres invullen en je kunt het programma downloaden. invullen,

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 30, 2014 om 17:31
4299 Antwoorden / 5 Vragen

En voor het geval dat het ooit wel nodig is om uit te schakelen;
wintoets + r
type; msconfig + enter
tabblad opstarten en het betreffende uitvinken
reboot (afsluiten niet opnieuw opstarten)
(niet vergeten om later weer aan te zetten)

Overigens sowieso handig om daar even te kijken, vaak starten er dingetjes mee op die totaal overbodig zijn en het systeem kunnen vertragen. Feitelijk hoeft er maar één (of twee) ding mee op te starten, dat is jouw antivirus en firewall.

sc
door scontra - Jul 31, 2014 om 14:05
66 Antwoorden / 28 Vragen

@gompy2,

Gedownload zonder iets uit te schakelen zoals u dit ook heeft uitgeprobeerd en geen problemen ondervonden.
Vraag me wel af waarom dit dan in een introductiefilmpje wordt aangegeven.
Dank voor de genomen moeite.

@lekkerisdat,

Bedankt voor uw medewerking, heb uw idee opgeslagen voor het geval van je kan niet weten.

Vr.gr. scontra

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 31, 2014 om 17:32
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@scontra het is een standaard aanbeveling om onder Windows, bij installatie van software, alles uit te schakelen. Dit om mogelijk fouten te voorkomen.
Echter het uitschakelen van antivirus/firewall is logischerwijs niet verstandig (of je trekt het internet kabeltje er even uit of de 'adapter(s)', in het netwerkcentrum, uitschakelen).

gompy2
door gompy2 - Jul 31, 2014 om 17:42
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=scontra schreef op donderdag 31 jul 2014, 14:05]@gompy2,

Gedownload zonder iets uit te schakelen zoals u dit ook heeft uitgeprobeerd en geen problemen ondervonden.
Vraag me wel af waarom dit dan in een introductiefilmpje wordt aangegeven.
Dank voor de genomen moeite.Zal het uit leggen.
Omdat er een kans is dat er een virusscanner bestaat die een bepaalde onderdeel van de installatie niet toe staat en daardoor het programma niet goed wordt geïnstalleerd.

Hetzelfde met Firewalls.
Ik schreef al dat de standaard Windows Firewall alles het internet op laat gaan, het maakt niet uit wat.
Ik gebruik een Firewall die, als die ontdekt dat er een vreemd component of onderdeel van een programma het internet op wil, daar een specifieke toestemming voor vraagt aan de gebruiker.
Zou ik nou weigeren dat die componenten van KPN Assistent het internet op zou kunnen, bestaat ook de kans dat die Assistent niet goed werkt.
Om dat allemaal tegen te gaan zeggen ze van KPN gewoon dat men virusscanner en Firewall uit moet schakelen, lekker makkelijk natuurlijk.

Toen jij met je allereerste vraag kwam;

Om een programma van Kpn te downloaden moet ik AVAST Free en de Windows Firewall uitschakelen en daarna weer inschakelen.

kon het maar ook zo zijn dat een boos programma met kwade bedoelingen, onder de naam van KPN-Assistent dat van jou wilde, en daarom mijn reactie's.
Je zou dan totaal onbeschermd zijn geweest en vanaf het internet zou er van alles op je computer geïnstalleerd kunnen worden zonder dat jij ook maar iets zou merken.
Suc6 verder.

sc
door scontra - Jul 31, 2014 om 19:53
66 Antwoorden / 28 Vragen

@gompy2 en @lekkerisdat,

Allebei bedankt voor de duidelijke uitleg.

vr.gr. scontra