ar
door artenan Sep 30, 2013 om 16:56
Geldzaken & recht

AWBZ en vermogen

Wie weet een alternatief voor de gang naar de notaris, voor een wijziging in de notariële akte. Wanneer je een (klein, maar toch te groot) eigen vermogen wilt veilig stellen voor je kinderen? Om hiermee te voorkomen dat je het in een verzorgingshuis moet gaan "opeten".

2669 17 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 30, 2013 om 17:14
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Of officieel regelen via de notaris of delen bij leven aan de kinderen, let op de legale maxima, of contant opnemen.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2013 om 17:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schenken met de warme hand dan maar.

Als u een notariële acte wilt wijzigen, zult u echt naar de notaris moeten.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 30, 2013 om 19:03
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De rente stelt niets voor en het ziet er naar uit het alleen maar minder wordt dus zoals u grootouders spaarde in een z.g. oud sok.

mahadma
door mahadma - Sep 30, 2013 om 19:15
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Gezien op teletekst: "rente zakt naar 1,2%"

marcel75
door marcel75 - Sep 30, 2013 om 20:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als je je testament niet aan wilt laten passen, dan kies je er bewust voor om in het verleden te blijven leven. En dat kan nadelige gevolgen hebben. Door je testament aan te laten passen, kun je erfbelasting besparen, eigen bijdragen AWBZ verlagen en de bevoegdheden van degene die alles moet regelen beter vastleggen. Door niets aan te passen, zal goedkoop als snel duurkoop worden.

Je kunt er ook voor kiezen om ieder jaar het vrijgestelde bedrag te schenken. Bedenk dan wel dat eens geschonken, geschonken blijft. Als je dan later zelf het geld nodig hebt, ben je het kwijt. Het is immers van je kinderen geworden.

Als je gaat schenken, zorg dan ook dat alle kinderen hetzelfde krijgen. Tenzij je een kind wilt bevoordelen of al ruzie in de familie hebt.

Wil je zelf het geld houden en toch alvast schenken aan je kinderen, dan zul je nog langs de notaris moeten voor een schenking op papier.

ar
door artenan - Sep 30, 2013 om 20:33
13 Antwoorden / 4 Vragen

tijger1
Het is juist de wens om de dure notariële akte niet te wijzigingen maar we zoeken alternatieven waarbij het vermogen toch bij de kinderen komt ipv opeten in een verzorgingshuis.
Op rente rekenen we al helemaal niet meer met de huidige mentaliteit van banken.
Bovendien ben je de eventuele opbrengst aan rente direct kwijt aan de kosten van de geopende rekening. Dus het gaat er niet om het gespaarde vermogen te laten rentenieren maar om zonder akte wijziging het geld op tijd bij de kinderen te laten komen. Is schenken dan het enige alternatief? Zijn er geen andere mogelijkheden?

marcel75
door marcel75 - Sep 30, 2013 om 20:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Artenan,
Wat vind jij een "dure notariele akte"? En nee, buiten de notaris om, zou je alleen middels een onherroepelijke schenking in contanten geld naar je kinderen kunnen sluizen.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2013 om 20:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan is de laatste alinea van toepassing. Schenken op papier, maar u moet ook daarvoor naar de notaris, maar dat is een simpele zaak en hoeft niet veel te kosten. U moet de kinderen dan wel 6% rente betalen over die papieren schenking.

U kunt ook het vrij te laten bedrag geven en het met een aparte overeenkomst weer van de kinderen lenen. Daar hoeft u niet voor naar de notaris en houdt u de beschikking over het geld. Wel rente betalen en op papier zetten. Echt overmaken, met vermelding schenking. Apart overmaken door kind aan u met vermelding lening.

En dat kan u elk jaar doen.

marcel75
door marcel75 - Sep 30, 2013 om 21:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger1,
Leuke poging, maar dan werk het voor de fiscus en de AWBZ niet. Je vermogen verandert daardoor niet.

Voor de erfbelasting is de voorwaarde dat er 6% rente betaald moet worden, voor de AWBZ niet.

Voor de erfbelasting bestaat de voorwaarde dat een dergelijke constructie in een notariele akte opgenomen moet zijn, wil je het voordeel van de erfbelasting behalen. Regel je het zelf, dan moeten de kinderen over de vordering alsnog erfbelasting betalen. De fiscus gaat deze constructie dus niet volgen. Aangezien de Belastingdienst ook de AWBZ-inning regelt, is de kans zeer groot, dat deze constructie ook voor de AWBZ niet op zal gaan en de stelling ingenomen wordt dat je het vermogen zelf behouden hebt en een constructie hebt toegepast. Dat betekent in de regel dat je alsnog moet betalen met een boete.

De weg via de notaris is door de staatssecretaris al eerder toegestaan, zelfs voorgeschreven en zal dit probleem niet kennen.

Als je rente gaat betalen, moet je zeker niet als omschrijving "schenking" meegeven, maar "betaling rente ".

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2013 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marcel75

Ik vermeld nergens dat schenking vermeld moet worden als de rente betaald wordt.

Dat is geen leuke "poging". Dat is een werkelijke mogelijkheid. De kinderen geven die lening op als vordering en de ouders als schuld. Dat werkt dus voor de fiscus en voor de AWBZ. En voor dat laatste was het de Ts sowieso om begonnen, maar dat maakt verder niet uit.. Er moet rente betaald worden. Er moet een overeenkomst van geldlening opgemaakt worden.

Daarin kan opgenomen worden dat als Ts opgenomen wordt in een AWBZ instelling de schuld afgelost moet worden, of bij overlijden. Dan valt het ook niet onder de erfbelasting.

Let goed op dat het twee gescheiden rechtshandelingen zijn. Dus die schenking en de latere overeenkomst van geldlening. En hier komt geen notaris aan te pas.

ar
door artenan - Oct 1, 2013 om 09:00
13 Antwoorden / 4 Vragen

Begrijp uit deze paar reacties dat de alternatieve mogelijkheden zeer beperkt zijn.

Maar als er toch gekozen wordt voor de gang naar de notaris. Is daar dan een vaste of gangbaar kostenplaatje voor? Want uit de reactie van Marcel75 maak ik op dat dit mee zou kunnen vallen. Dus kan er een indicatie gegeven worden of waar zouden we deze kunnen vinden? (behalve het de notaris direct vragen)

harrie
door harrie - Oct 1, 2013 om 09:15
765 Antwoorden / 36 Vragen

In de troonrede (door Rutte geschreven) stond dat we in NL naar een "participatie"maatschappij toe gaan, oftewel we moeten meer voor onszelf en anderen zorgen.......
Dat houdt wel in dat de AWBZ op de schop gaat en dat de kosten van verzorgings/verpleeghuis op de bewoner verhaald worden. Heeft de bewoner geen geld, moeten de kinderen of familie het betalen. In diverse landen o.a. Duitsland, Oostenrijk, Slowenië is dat op deze manier geregeld.

Zou dit ook hier ingevoerd worden, zijn de kinderen achteraf dus de klos.....

Ex-Haagsche Harrie

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2013 om 09:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@artenan

De notaris kan vragen wat hij wil.

Er is een site: "De goedkoopstenotaris" daar kunt u voor veel standaardhandelingen een offerte opvragen. Controleer goed of alle kosten inclusief zijn. U kunt daar ook reviews lezen over dat notariskantoor.

Goed vergelijken, het is in verhouding een simpele klus.

ar
door artenan - Oct 1, 2013 om 10:49
13 Antwoorden / 4 Vragen

Even gekeken op de website van de goedkoopstenotaris.nl en ben behoorlijk geschrokken van de prijzen. Voor een eenvoudig standaard formulier met een paar invullijntjes voor naw gegevens en data wordt al gauw een paar honderd euro geïncasseerd.
Slapend rijk worden noemen wij dat, van het geld waarvoor anderen met hun blote handen hard hebben moeten werken.
Hopen hier toch nog op een beter alternatief dan de gang naar de notaris.
Ook viel het op dat bijvoorbeeld een review afkomstig is van een gepensioneerde notaris die zijn voormalig kantoor een 10 geeft. Lijkt mij niet erg betrouwbaar.

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2013 om 11:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb wel een beter advies voor u als u niet naar de notaris wilt gaan. Neem een abonnement op Fiscalert, zie Google, kost niets. U mag betalen wat u het waard vindt, wel zo aardig ivm de besparing op de kosten van een notaris.

Als u het blad hebt, maakt u een account aan, zodat u kunt inloggen en ook de artikelen en documenten in het archief kunt bekijken en downloaden.

Download dan het Stappenplan Schenken en teruglenen, volg dat precies op, en u bent waar u wezen wilt, zonder notariskosten.

ar
door artenan - Oct 1, 2013 om 13:07
13 Antwoorden / 4 Vragen

tijger1
Dat klinkt als bruikbare tip in het algemeen (dus niet alleen voor deze vraag). Zijn namelijk niet te beroerd om te betalen voor een dienst, maar dan wel graag in verhouding.
Bedankt alvast. Gaan eens kijken of we hier gebruik van kunnen maken.

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2013 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@artenan

Ik heb het blad al jaren. Tot mijn grote genoegen.