ce
door celina voerman Oct 17, 2014 om 16:42
Garantie & verzekeringen

Beeindiging arbeidsongeschiktheidsverzekering

Ik heb jaren bij het centraal beheer een werknemers arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Hij blijkt niet meer toekomstbestendig te zijn. Je kunt er mee doorgaan en een forse premie verwachten of ermee stoppen. Mag dit zomaar en zo ja, kun je dan een deel van je inleg uitbetaald krijgen?

744 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 17, 2014 om 16:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo celina voerman,

Er zal ongetwijfeld iets in de polisvoorwaarden staan vwb het aanpassen van de te betalen premie.
En wanneer en op welke gronden de polis beëindigd kan worden.

.....kun je dan een deel van je inleg uitbetaald krijgen?....
Nee, uiteraard niet.
Het betreft een risicoverzekering; de maatschappij heeft het arbeidsongeschikt worden als risico verzekerd en dáár heb je premie voor betaald. Het was dus geen spaarpotje o.i.d.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2014 om 18:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar heeft uw werkgever die dan niet (collectief) voor u afgesloten? En wat bedoelt u met niet meer toekomstbestendig?

U hebt niets ingelegd, eventueel slechts premie betaald.

diumenge
door diumenge - Oct 17, 2014 om 18:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik vind dat TS wel een punt heeft. Als je zo'n verzekering bijvoorbeeld hebt afgesloten omdat je inkomenszekerheid wenst en ze stoppen er nu mee, dan halen ze die zekerheid weg. Wel lekker premie innen lange tijd en dan aangeven dat de verzekering niet toekomstbestendig is, iets klopt daar niet.

ho
door hopetobehelping - Oct 17, 2014 om 18:35
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste celina voerman,

arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn voor verzekeraars een grote bron van inkomsten.
Misschien mijn fout, maar uit uw vraag kan ik niet opmaken of u voor uw medewerkers de premie betaald heeft of dat u als medewerker jarenlang verzekerd geweest bent.
Wat Centraal Beheer u aangeeft zal vast conform de voorwaarden van uw polis zijn. Te gek voor woorden soms, dat ben ik met u eens. Helaas hebben banken en verzekeraars nog veel teveel macht in Nederland.
Mocht u voor uzelf (of voor uw medewerkers) een verzekering afsluiten dan adviseer ik u om u goed te oriënteren. In de wereld van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen is de afgelopen jaren veel veranderd ten voordele van de verzekerde. Verzekeraars van bestaande polissen zijn dan ook maar wat blij om bestaande polissen te verlengen.
Al weer enkele maanden geleden heb ik een arbeidsongeschiktheidsverzekering beëindigd en een iets soberder polis afgesloten maar wel tegen ongeveer 25% van de premie bij dezelfde verzekeraar (wel via een tussenpersoon).
Off topic, maar denk dat u het wel herkent: Ondanks alle commotie van de afgelopen jaren zijn woorden als openheid en transparantie helaas nog steeds niet besteed aan banken en verzekeraars.

tenormin
door tenormin - Oct 17, 2014 om 19:01
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@hopetobehelping, lees het eigenlijk ook zo dat TS een verzekering heeft afgesloten voor werknemers.

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2014 om 19:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u werkgever bent, kunt u voor de verzekering van het personeel ook overstappen naar het UWV.

ce
door centraal beheer - Oct 21, 2014 om 17:37
19 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mevrouw Voerman,

Helaas hebben wij u de afgelopen weken op het telefoonnummer dat wij van u hebben niet kunnen bereiken. Wij willen graag met u in contact komen om uw persoonlijke situatie te bespreken. En te kijken welke oplossingen er voor u zijn. Wilt u daarom contact met ons opnemen via het telefoonnummer of e-mailadres dat wij hebben genoemd in onze brief aan u?

Met vriendelijke groet,

Centraal Beheer Achmea.